وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: مشهد قطب فناوری در كشور و خراسان رضوی است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: مشهد قطب فناوری در كشور و خراسان رضوی است

به گزارش سئو مئو خراسان رضوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: مشهد امروز به قطب فناوری در کشور و در خراسان رضوی تبدیل گشته است.
محمدجواد آذری جهرمی در آئین نکوداشت دست اندرکاران ایجاد شعبه پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات در مشهد که بامداد امروز ۲۴ خرداد ماه در محل اداره کل پست خراسان رضوی برگزار شد، اظهار نمود: مشهد با تلاش دست اندرکاران امروز به قطب فناوری درکشور و خراسان رضوی تبدیل گشته است.
وی با اعلان اینکه برای تبدیل کردن مشهد به قطب فناوری و ایجاد پارک های فناوری اطلاعات دو شهید مدیریتی داشتیم، اضافه کرد: ادارات دولتی برای بعضی کارمندان مانند ملک پدری است، به صورتی که وقتی بازنشست هم می شوند، باید پسرش جایگزین شود تا نسلش ادامه پیدا کند و از جانب دیگر ساختمان ادارات هم مانند ملک پدری است و اگر مدیری بیاید و ساختمان اضافه کند، مدیر خوبی است اما اگر ساختمانی را بفروشد، لعنت اول و آخر را برای خودش و پدر و مادرش خریده است. ساختار اجرائی برخی ادارات دولتی در ایران چنین است. در برخی از دوره ها بنا به نیاز، ظرفیت هایی در کشور به وجود آمده است، مانند دهه ۶۰ و ۷۰ که در هر جایی یک مدرسه و دانشگاه ساخته شد و در یک بازه زمانی هم نهضت ساختمان سازی در کشور بوده که حالا دیگر کارایی ندارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: مخابرات در تهران ۸۰ مرکز دارد. در زمانی شبکه سیمی بوده و نیاز به این ساختمان ها شاید وجود داشته اما الان فیبرنوری آمده است و دیگر نیازی نیست ولی کسی جرأت ندارد به این ساختمان ها چپ نگاه کند. در بازدیدی که در گذشته از مشهد داشته ام، از ساختمان هایی بازدید کردیم و متوجه شدیم دو مرکز بعنوان انبار وسایلی هستند که از آن جایی که وسایل ملک پدری هستند باید تا ابد این وسایل می ماندند!. نامه ای نوشتیم تا این بخش ها که موش هم به آنها رخنه کرده بود پاکسازی شده و در اختیار ایجاد پارک فناوری اطلاعات قرار بگیرند.
جهرمی اضافه کرد: بعد از بازگشت به تهران، مدیرکل پست خراسان رضوی نامه ای تند را به استاندار وقت خراسان رضوی، بازرسی کل کشور و… نوشته بود تا از واگذاری یک طبقه از ساختمانش که قرار بود پارک فناوری اطلاعات شود پیشگیری کند و ناچار شدیم برای پیشبرد کار و عملیات این مدیر را عزل نماییم. ساختمان دیگری هم برای پست بانک بود که مدیر مربوطه آن مرکز هم بنا بنا بر این عزل شد. خلاصه برای اینکه این مرکز به این جایی که الان رسیده برسد، ۶ ماه کار اجرائی و یک سال سوهان اعصاب با برخی مجموعه هایی که تفکر سنتی داشتند، داشتیم.

مشکل امکانات و منابع در کشور نداریم، راندمان پایین است
جهرمی افزود: مدت ها آقای سبحانی فر، مدیرعامل شرکت ملی پست به دنبال دریافت بودجه برای شبکه پستی بود و بودجه اش تامین نمی شد؛ با بخش های مختلفی از دولت و مجلس هم هماهنگی کرد اما نتوانست. کمی جست وجو کرد و یکی از ملک های اداره را فروخت و بودجه ای که نیاز داشت تامین شد؛ بدین سبب اینکه گفته می شود در کشور امکانات و منابع نداریم صحیح نیست و منابع زیادی وجود دارد اما راندمان ما پایین است. با فروش ساختمانی از اداره پست، ۱۰۰ در صد ظرفیت شبکه پستی کشور افزوده شد.
تفکر مدیریتی دهه ۳۰ و ۴۰ پاسخگوی مشکلات قرن بیست و یکم نیست
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات متذکر شد: تفکر مدیریتی دهه ۳۰ و ۴۰ که تفکر سنتی مدیریتی است، برای مشکلات همان دهه است و مشکلات قرن بیست و یکم، راهکارهای تفکرِ همین قرن را می طلبد. بعضی مدیران قدیمی ادارات را خانه پدرشان می دانند، نه برای مردم. همینجا به مدیران استانی و پارک فناوری اطلاعات می گویم که پارک سوم را در ساختمانی در کوهسنگی مشهد راه اندازی کنید؛ ان شاءالله که این دفعه نیازی به عزل مدیر نباشد.
وی اشاره کرد: مراکز و پارک های فناوری اطلاعات در مشهد تحولی در خدمت رسانی به مردم، کسب وکارها و ایجاد رفاه و اشتغالزایی برای جوانان است. این مراکز به یادگار خواهند ماند و امیدواریم که گسترش هم پیدا کند تا مشهد و خراسان رضوی روز به روز بعنوان یک خورشید درخشنده در منطقه شرق، کل کشور و حتی همسایگان باشد و بدرخشد و اثرگذار باشد. اعتقاد داشته باشیم که آینده روشن آمدنی است ولی باید برای آن تلاش نماییم.

منبع: