پژوهشگاه ICT بررسی كرد؛ رشد بازار ترانزیت دیتا كم شد

پژوهشگاه ICT بررسی كرد؛ رشد بازار ترانزیت دیتا كم شد

سئو مئو: بررسی روند بین المللی تامین ظرفیت ارتباطی از کاهش حجم ترافیک های مصرفی اینترنت و کاهش رشد بازار ترانزیت دیتا حکایت دارد که موجب کاهش در آمد شرکتها از فروش ظرفیت پهنای باند شده است.
به گزارش سئو مئو به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروژه مشاوره پژوهشی با عنوان «ارائه مدل مفهومی پژوهشی کسب وکار با چند راه حل جهت تأسیس شرکت ترانزیت بین الملل» با هدف توسعه سهم بازار توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا و تکمیل شد. علیرضا یاری رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات در این زمینه اظهار داشت: در این عرصه تقریباً تمام کشورهای دنیا فعالیت دارند و اگر برای عبور داده، متقاضی داشته باشند، می کوشند ظرفیت های اضافی خودرا در اختیار سایر اپراتورها قرار دهند. ایران نیز به جهت داشتن منابع بسیار مناسب و شبکه باکیفیت سراسری در سطح کشور، به آسانی می تواند سرویس ترانزیت ترافیک داده از کشور را هدایت کند. وی با اشاره به مزیت موقعیت جغرافیایی کشور در تامین ظرفیت ارتباطی میان کشورها اظهار داشت: امروزه اتصال به اینترنت و تامین ظرفیت ارتباطی میان کشورها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بنا بر این سرمایه گذاری زیادی هم به شکل منطقه ای و هم بین المللی در مسیرهای خشکی و دریایی در این عرصه صورت گرفته است. ایران نیز به جهت دارا بودن شرایط جغرافیایی، می تواند مسیر جذابی برای اتصال شبکه ارتباطی شرق به غرب و همین طور شمال به جنوب باشد که این مساله مورد توجه کشورهای همسایه قرار دارد. وی با اعلان اینکه در پروژه «ارائه مدل مفهومی پژوهشی کسب وکار با چند راه حل جهت تأسیس شرکت ترانزیت بین الملل»، پتانسیل بازار و نحوه حضور در آن با هدف توسعه سهم بازار مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و مدل مناسبی برای ایجاد یک شرکت مستقل در زمینه ترانزیت داده ارائه شده است، اضافه کرد: این پژوهش ضمن بررسی روند بین المللی و منطقه ای در زمینه تامین ظرفیت ارتباطی، به بررسی پتانسیل رقبا و مشتریان منطقه نیز پرداخته است. این بررسی نشان از تسلط دارندگان پهنای باند در منطقه دارد و حضور محتوای بومی در داخل کشورها سبب شده تا میزان رشد حجم ترافیک های مصرفی اینترنت به تدریج رو به کاهش رود. بگفته رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT، روند رشد بازار ترانزیت دیتا در تمامی مسیرها کاهشی است و علاوه بر آن، قیمت خدمات ترانزیت در دنیا و تقریباً در همه مسیرها نیز رو به کاهش است. بدین جهت روند رشد میزان درآمد شرکت های ترانزیت نیز از فروش ظرفیت پهنای باند رو به کاهش رفته و سرمایه گذاری و یا ایجاد مزیت های رقابتی در این کسب وکار را بسیار دشوار کرده است. یاری اظهار داشت: این پروژه باتوجه به موضوع بازار و نیازهای مشاهده شده در بخش های متفاوت مشتریان، به مدلهای نوآورانه در کسب وکار بخش ترانزیت داده پرداخته و ایده های جدیدی در این عرصه ارایه داده است. در این پروژه تلاش شده تا برای بهره برداری از فرصت های فراوان موجود در کشور، ایجاد مزیت رقابتی مناسب و امکان جذب مشتریان و همین طور کسب سهم بازار مناسب برای کشور، راهبرد مناسبی تعیین شود که این راهبرد با امکان سنجی اقتصادی مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است.

منبع: