تقی پور به فعالان فضای مجازی پاسخ داد؛ نقش فیلترینگ در تبلیغات انتخاباتی

تقی پور به فعالان فضای مجازی پاسخ داد؛ نقش فیلترینگ در تبلیغات انتخاباتی

مسئول ستاد فضای مجازی ابراهیم رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰، به سوالات فعالان فضای مجازی پاک، درباره مدیریت فضای مجازی در دولت آینده و الزامات تبلیغات سیاسی در این فضا پاسخ داد.
به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، پنجاه و هشتمین محفل هم افزایی فعالان فضای مجازی پاک با محور «الزامات تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی» با حضور رضا تقی پور مسئول ستاد فضای مجازی سید ابراهیم رئیسی و کارشناسان فضای مجازی برگزار گردید. در این جلسه مجازی، ابتدا سند الزامات و چارچوب تبلیغات سیاسی در فضای مجازی که توسط یک گروه تحقیقاتی در سال ۹۸ برای تنظیم گری فعالیتهای سیاسی در انتخابات مجلس تدوین شده بود، با نگاهی عام به اصول تبلیغات در فضای مجازی و با هدف حفاظت از منافع مردم و حاکمیت، مورد بررسی قرار گرفت. مطابق با این سند، بر ضرورت تدوین پارامترهای هدف برای انتخاب اصلح و آگاهانه کاندیدا به دور از برجسته سازی های رسانه ای تاکید شد و اصول تبلیغات سیاسی در عرصه فضای مجازی شامل لزوم مشخص بودن هویت ارسال کنندگان پیام، لزوم پخش پیام های تولیدشده و حفظ حافظه انتخابات، شفافیت مالی تبلیغات سیاسی و شفافیت مالی و اعتبارسنجی پیام ها مورد تاکید قرار گرفت. طبق بررسی ها و مطالعات تطبیقی از سایر مقررات دنیا هم مشخص شد که پلت فرم ها در فضای فعلی، بخش مهمی از بازیگران عرصه انتخابات هستند و در زمینه تبلیغات سیاسی در فضای مجازی در دنیا هم سخت گیری و حساسیت زیادی وجود دارد. بنابراین ضروریست که تبلیغات سیاسی و انتخاباتی کاندیدها روی پلت فرم های داخلی اتفاق بیافتد. اشاره مقام معظم رهبری به رفع شبهات و پرهیز از دوگانه سازی ها در این جلسه رضا تقی پور ضمن اشاره به وضعیت انتشار کرونا و شرایطی که تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری را تحت تاثیر قرار داده است عنوان کرد: با عنایت به ممنوعیت تشکیل تجمعات و اجتماعات انتخاباتی، امروز عمده نشست ها و اطلاع رسانی ها و تبلیغات از راه فضای مجازی صورت می گیرد و در حالیکه الان اغلب مردم در این فضا حضور دارند، میتوان اظهار داشت که نقش رسانه ای فضای مجازی بیشتر از گذشته، در امتداد فضای واقعی گسترده شده است. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در حوزه تبلیغات انتخابات، برخلاف دفعات قبل، عمده تبلیغات در فضای مجازی انجام می شود، به نقش روز افزون رسانه ای فضای مجازی اشاره نمود و اضافه کرد: طی دو دهه اخیر این نقش هر روز بیشتر شده و سهم این فضا حتی در انتشار عمومی از رادیو و تلویزیون برجسته تر است. فیلترینگ؛ در مقابل دیوار کشی پیاده روها عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی ضمن اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در ششم خردادماه جاری درباره این که فضای مجازی و سیاست خارجی اولویت مردم نیست، اظهار داشت: من فکر می کنم اشاره رهبر انقلاب برای رفع شبهه و پرهیز از دوگانه سازی بود که از مدت ها قبل رقبای ریاست جمهوری در مورد آن اظهاراتی داشته اند. یکی از برنامه های جدی این آقایان بحث فیلترینگ بود؛ درست مانند مبحث دیوارکشی پیاده روها که در انتخابات گذشته مطرح شد؛ این دفعه هم قرار بود بحث فیلترینگ را با همین روش طرح کنند. وی افزود: طبیعی است که این بحث ها، اصلاً بحث اصلی کشور نیست و دوگانه های کاذب است. در این ارتباط مقام معظم رهبری خواستند که اولویت ها را تبیین و از ایجاد دوگانگی های کاذب جلوگیری کنند؛ والا فرمایشات ایشان در فضای مجازی برای همه کاملاً مشخص و مبرهن است. برداشت من از فرمایشات رهبری این است که برای عرضه برنامه کاندیداها موضوعات فوری تری مانند اشتغال، بیکاری، اقتصاد و معیشت و سختی که مردم متحمل می شوند در اولویت است تا این که بخواهیم درباره پهنای باند و فیلترینگ صحبت نماییم. مسائل فضای مجازی در دولت بعدی چگونه مدیریت می شود مسئول ستاد فضای مجازی سید ابراهیم رئیسی با تکیه بر این که علاوه بر این که مدیریت فضای مجازی در روزهای انتخابات مهم می باشد، اضافه کرد: مدیریت این فضا برای ایام بعد از انتخابات و دولت آینده هم مهم می باشد و سوال باید این باشد که مسائل فضای مجازی در دولت بعدی چگونه مدیریت می شود. وی ضمن اشاره به این که اتفاقات سال ۸۸ در فضای مجازی مدیریت شد و سبب شکل گیری فتنه از جانب معاندان و دشمنان شد، تصریح کرد: امروز جنگ نرم با استفاده از قدرت سایبری نسبت به گذشته ممکن تر شده است و قطعا یکی از کاربردهای جدی جنگ نرم در انتخابات شکل می گیرد. وزیر اسبق ارتباطات با تکیه بر این که شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها با کارکرد رسانه ای که دارند می توانند ذهنیت کاربران را به عینیت تبدیل کنند، به نقش شبکه های اجتماعی در ترویج مشارکت و هم کنترل و سرکوب مردم در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا اشاره نمود و اظهار داشت: بحث نفوذ یا تقلب و دخالت مؤثر در انتخابات از منظر جنگ نرم از سال ۲۰۱۶ آمریکا آغاز شد. به نحوی که غول های فناوری آمریکا از راه ۳۰۰ رسانه در حوزه ذهنی و عینی روی مردم تاثیرگذاشتند. تقی پور افزود: در کشور ما امروز به رغم تلاشهای صورت گرفته، فضای مجاری در اختیار پلت فرم های بیگانه است و بیشتر از ۸۰ درصد پهنای باند کشور به صورت فعال توسط پلت فرم ها و سکوهایی مانند اینستاگرام، توئیتر، تلگرام و واتس اپ مورد استفاده قرار می گیرد. طبیعی است که تأثیرگذاری در این فضا با دخالت های اشکار این پلت فرم ها اتفاق می افتد. وی اظهار داشت: اگر می خواهیم فضای مجازی یک فضای قابل اعتماد باشد باید مدیریت آن در داخل کشور اتفاق بیافتد. شبکه ملی اطلاعات هم در این فضا تعریف شده اما در این حوزه پیشرفت کمی داشتیم. از بین بردن انحصار و تسلط پلتفرمهای خارجی از فضای مجازی کشور مسئول ستاد فضای مجازی حجت الاسلام رئیسی در پاسخ به این سؤال که آیا باید شبکه های اجتماعی خارجی را از فضای انتخابات خارج نماییم و آیا در مدیریت این فضا تابحال موفق بوده ایم، اظهار داشت: ما چون اقدامی نکرده ایم طبیعتاً موفق هم نبودیم. اساسا منظور و هدف خارج کردن سکوهای خارجی از صحنه فضای مجازی کشور نیست. بلکه از بین بردن انحصار و تسلط آنها بر این فضا است. تقی پور اظهار داشت: مشکل امروز ما این است که در قالب گذاری و تنظیم مقررات در فضای مجازی بسیار کند و ناقص عمل کرده ایم. این در شرایطی است که حتی اتحادیه اروپا هم از سال ۲۰۱۶ برای حدود ۱۰ پلت فرم اصلی آمریکایی که تسلط زیادی بر فضای مجازی اروپایی ها داشتند و یکه تازی می کردند، مقررات وضع کرده تا این پلت فرم ها خودشان را با شرایط مدنظر کشورهای اروپایی تطبیق دهند. به نحوی که این پلت فرم ها در اروپا به صورت پیش تنظیم، چارچوب های فیلترینگ را اعمال می کنند. شاهد تعریف اینترنت اروپایی و چینی هستیم وی ضمن اشاره به این که الان شاهد تعریف اینترنت سومی تحت عنوان اینترنت اروپا، پس از اینترنت امریکایی و اینترنت چینی هستیم، اضافه کرد: این رویکردها با اعمال مدیریت صحیح اتفاق می افتد. تقی پور با اشاره به اینکه این انتخابات می تواند فرصتی باشد که یک نمونه عینی از فضای مجازی پاک و مثبت را به نمایش بگذاریم، تصریح کرد: جای چارچوب گذاری و ارزش گذاری محتوای فاخر امروز در فضای مجازی کشور خالی است. ما معتقدیم که قوانین محدود کننده چاره کار نیست بلکه باید آموزش و راهکار دهیم تا در جهت تعالی و کمال بهره ببریم. مسئول ستاد فضای مجازی حجت الاسلام رئیسی ضمن اشاره به تدوین گزارش کارشناسی برای عرضه راهکارهای مثبت و مفید و سازنده در تحول محتوا در فضای مجازی، اظهار داشت: کلیات و سرفصل های برنامه های آقای رئیسی درباره فضای مجازی هم تهیه شده است و بزودی توسط خودشان اطلاع رسانی می شود.

منبع: