مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای: با كمبود نیروی آموزش دیده مواجهیم

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای: با كمبود نیروی آموزش دیده مواجهیم

به گزارش سئو مئو مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، با اشاره به اینکه ظرفیت های شغلی بسیاری در صنعت بازی های دیجیتال بعنوان صنعتی خلاق وجود دارد، اظهار داشت: ما در کشور با کمبود نیروی آموزش دیده در حوزه بازی مواجه هستیم و توسعه این نیروها،  نیاز به برنامه ریزی جدی دارد.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، سعید مقیسه- قائم مقام معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما، در دیدار با مدیرعامل و شورای معاونین بنیاد ملی بازی های کامپیوتری خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات پیشنهادی ما به بنیاد استفاده از ظرفیت پلت فرم آی پی تی وی یا تلویزیون تعاملی برای بازی های دیجیتال است.
وی با اشاره به اینکه پلت فرم آی پی تی وی در حال ورود به مرحله بهره‎ برداری است و می توان از آنها برای بازی ها بهره برداری نمود، اضافه کرد: برگزاری جلسه با اپراتورهای آی پی تی وی و بازی سازان یکی از زمینه های مورد درخواست ما است. بازی سازان از ظرفیت آی پی تی وی ها به صورت دقیق آگاه نیستند و اپراتورهای آی پی تی وی هم از ظرفیت های بازی بی خبر هستند. آشنایی آنها با یکدیگر می تواند نتایج بسیار خوبی به همراه داشته باشد.
قائم مقام معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما اضافه کرد: از آنجایی که مبحث سایت فهم بازی با مأموریت های معاونت فضای مجازی همخوانی دارد، این مورد همچون زمینه های علاقه مندی و اولویت دار ما برای کمک به بنیاد در مورد ترویج مساله سواد بازی است.
مقیسه همینطور اظهار داشت: ما آمادگی مشارکت و سرمایه گذاری برای تولید گیم فیلم (interactive film) برپایه بازی های با اکت بالا که مناسب مخاطب نوجوان و جوان است را هم داریم. ضمن اینکه تولید بازی با مبحث سواد بازی در جهت آموزش سواد رسانه ای هم همچون موضوعاتی است که می شود در این خصوص به صورت مشترک دنبال کرد.
وی ضمن اشاره به مدرسه تلویزیونی تلوبیون خاطرنشان کرد: امکان اضافه شدن آموزش های بازی سازی مورد نظر بنیاد هم در این فضا وجود دارد. همینطور ما در حال تدارک برگزاری جشنواره های محتوایی در چارچوب محتواهایی فاخر هستیم که این آمادگی برای برگزاری رویدادهای بازی محور از راه این پلت فرم هم وجود دارد.

همراهی بنیاد و رسانه ملی برای ارتقاء سواد بازی های دیجیتال
سیدصادق پژمان- مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، هم با اشاره به اینکه مبحث بازی های ویدئویی صرفاً مساله بنیاد ملی بازی های کامپیوتری بعنوان تنها متولی این صنعت در کشور نیست، خاطرنشان کرد: ۳۲ میلیون بازیکن ایرانی که به صورت متوسط ۹۳ دقیقه در روز بازی می کنند، مبین این نکته است که به مبحث بازی های کامپیوتری در سطح مساله کشوری توجه گردد.
وی ادامه داد: این نگرانی هم اکنون وجود دارد، همان طورکه ما در مورد شبکه های اجتماعی مجازی برخی فرصت ها را از دست دادیم و ظرفیت های این فضا گاها به تهدید تبدیل شد، با نگاه عادی به مبحث بازی های دیجیتال و محدود کردن آن به بنیاد ملی بازی های کامپیوتری نمی توانیم از فرصت های این فضا به خوبی استفاده نماییم. بنیاد ملی بازی های کامپیوتری بعنوان متولی این حوزه با همگرایی و همراهی مجموعه های حاکمیتی می تواند در پیشبرد اهداف خود گام های موثری بردارد. در همین راستا هم بازی سازان، ناشران، مصرف کنندگان، توزیع کنندگان باید بتوانند از ظرفیت های موجود در سازمان صداوسیما بعنوان ظرفیت عمومی منتفع شوند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری با اشاره به اینکه در بحث آموزش بازی سازی چه درجهت ترویج ظرفیت های صنعت بازی و چه آموزش های آنلاین به کمک سازمان صداوسیما نیاز جدی وجود دارد، خاطرنشان کرد: برپایه سند بازی که بعنوان سیاست های حاکم بر برنامه ملی بازی توسط شورایعالی فضای مجازی مصوب شده است و طی آن وظایفی برای مجموعه های مختلف مشخص شده که در آن متولی موضوعات آموزشی و فرهنگی سازمان صدا و سیما است.
پژمان اضافه کرد: ما در کشور با کمبود نیروی آموزش دیده در حوزه بازی مواجه هستیم، هرچند که بنیاد طی ۱۰ سال قبل توانسته حجم قابل قبولی از نیروی متخصص را بعنوان تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در صنعت بازی آموزش دهد؛ اما توسعه نیروی انسانی آموزش دیده در این عرصه احتیاج به برنامه ریزی جدی دارد. چون که ظرفیت های شغلی بسیاری در صنعت بازی های دیجیتال بعنوان صنعتی خلاق وجود دارد.
وی تصریح کرد: برپایه آخرین پیمایش بنیاد یک چهارم بازیکنان ما کودکان هستند که بعنوان نسل آینده کشور از راه بازی های ویدئویی ارزش ها و فرهنگ به آنها منتقل می شود و نظام ارزشی آنها از این طریق شکل می گیرد. ازاین رو مردم باید نسبت به مساله سواد بازی های دیجیتال آموزش و تحلیل داشته باشند و بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در کنار مجموعه صدا وسیما می تواند در این حوزه گام های موثری بردارد.

استفاده از ظرفیت های رسانه ملی برای توسعه آموزش ملی بازی سازی
فرزانه شریفی، مدیر انستیتو ملی بازی سازی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری هم با اشاره به اینکه با دسترسی ایجادشده توسط این معاونت به بازار محتوا تا امروز ۱۰۰ ساعت آموزشی در حوزه بازی سازی و سواد بازی با محوریت فهم بازی در این فضا بارگذاری شده است تا محتواهای آموزشی بیشتردیده شوند و در دسترس عموم قرار بگیرند که با عرضه گزارش هایی در این خصوص امکان برنامه ریزی جهت استفاده بهینه تر از ظرفیت های موجود در این حوزه وجود دارد.
وی افزود: درحوزه آموزش بازی سازی ما در انستیتو ملی بازی سازی سال جاری حدود ۱۵۰۰ نفرکلاس در دپارتمان های فنی، هنری و طراحی برگزار کرده ایم و صرفاً هم این آموزش ها متوجه شهر تهران نبوده است و مخاطبان این دوره ها علاقه مندانی از سراسرکشور بودند. سازمان صداوسیما به ملی شدن این آموزش ها برای تمام مخاطبان کودک و نوجوان با عنایت به ظرفیت های موجود در این سازمان می تواند کمک نماید. ما امکان برگزاری کارگاه های تخصصی در حوزه آموزش بازی سازی و سواد بازی را هم داریم و می توانیم از ظرفیت های موجود در رسانه ملی برای تقویت و توسعه آموزش ملی بازی سازی استفاده نماییم.

رونق کمپین «بازینو» با حمایت صداوسیما
سیدمحمدعلی سیدحسینی- معاون حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، هم اظهار داشت: یکی از مهم ترین مأموریت های بنیاد پشتیبانی از بازی سازی داخلی در جهت پشتیبانی از تولید ملی است. طی سالهای اخیر پیشرفت های خوبی در حوزه بازی های دیجیتال شده و ما سهم خوبی از بازار را از راه بازی سازان داخلی به دست آورده ایم. درحوزه صادارت بازی هم بازی سازان داخلی علیرغم تحریم ها و تمام مشکلات، موفقیت های خوبی برای کسب بازار بین المللی به دست آورده اند.
وی ادامه داد: سازمان صداوسیما می تواند در مورد معرفی محصولات تیم ها و شرکتهای بازی ساز ایرانی کمک زیادی به بازی سازان انجام دهد. از طرفی دیگر بازی سازان هم بعنوان کارگردان یا سازنده بازی ها با شرح موفقیت هایشان از راه برنامه های صداوسیما به الگوسازی، اشتغال زایی و رونق تولید کمک بسیار زیادی خواهد نمود.
معاون حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری ضمن اشاره به برگزاری کمپین نورزوی بنیاد در جهت حمایت و تقویت بازی های ایرانی هم اظهار داشت: سازمان صداوسیما درمعرفی کمپین «بازینو» و اهداف ان که در نهایت منجر به معرفی بازی های ایرانی برای خانواده ها درایام تعطیلات نوروز و افزایش کاربر و درآمد پایدار برای آنها می شود، نقش بسزایی خواهد داشت.

منبع: