پهپاد زنبور عسل از دشوارترین موانع عبور می كند

پهپاد زنبور عسل از دشوارترین موانع عبور می كند

محققان استرالیایی از تولید پهپاد كوچك تازه ای با الهام از زنبورهای عسل اطلاع داده اند كه می تواند در بسته ترین محیط ها از لابلای موانع مختلف پرواز كند.

به گزارش سئو مئو به نقل از نیواطلس، در سالهای اخیر پرندگان و جانداران مختلفی الهام بخش تولید انواع ربات و پهپاد بوده اند. زنبور عسل همچون این موجودات است که از توانایی بالایی برای پرواز در محیط های بسته و عبور از لابلای موانع برخوردار می باشد و بدون برخورد از کنار آنها می گذرد.
پهپاد زنبور عسل ساخته شده توسط پژوهشگران استرالیایی می تواند وضعیت و شکل ظاهری خویش را برای پرواز در فضاهای تنگ تغییر دهد و این کار را به خوبی و متناسب با شرایط انجام می دهد. بررسی ها نشان داده است زنبورهای عسل باوجود مغز کوچکی که دارند می توانند اطلاعات دریافتی از محیط اطراف را در حین پرواز به خوبی پردازش کنند و بدن خویش را برای عبور از موانع مختلف با شرایط موجود سازگار و هماهنگ کنند. این قابلیت به خصوص در زنبورهای عسل بیشتر است و آنها می توانند بدون برخورد با دیواره های یک تونل از درون آن عبور کنند یا از فضاهایی عبور کنند که از فاصله دو بال آنها باریک تر است.
زنبورهای عسل با اسکن چشمی شکاف های محیط اطراف و تهیه نقشه ای جامع در مغز خود می توانند بدنشان را برای عبور از یک حفره یا مانع پیچ و تاب بدهند و حالا همین اطلاعات الهام بخش تولید یک ربات پرنده شده است.
این ربات هم با مشاهده موانع به محاسبه شرایط محیطی می پردازد و سپس تصمیم می گیرد که برای عبور از آنها باید چه حالتی به خود بگیرد. محققان امیدوارند پس از تکمیل بررسی ها بر روی نمونه اولیه این ربات انواع بیشتری از آنرا تولید کنند.

منبع: