سرنوشت ارزهای دیجیتالی در سال ۹۸، فراز و فرود رمزارزها

سرنوشت ارزهای دیجیتالی در سال ۹۸، فراز و فرود رمزارزها

سئو مئو: بااینكه دو سال قبل برای ارزهای دیجیتالی در ایران با نوسان همراه بود، اما بالاخره تصمیم به قانونی بودن استخراج مشروط به پرداخت نرخ برق صادراتی گرفته شد و همین طور تلاش هایی جهت راه اندازی نمونه بومی رمزارز صورت گرفت.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، هم اكنون به علت شیوع كرونا در جهان، وضعیت اقتصادی در دنیا حالت ابهام به خود گرفته، برخی كارشناسان ركود اقتصادی را پیشبینی می كنند و برخی دیگر از تحلیلگران راه نجات را در تولید واكسن این ویروس می دانند. در این شرایط سرمایه گذاران به علت ریسك بالا، تلاش كردند سرمایه های خویش را به وجه نقد تبدیل نموده و و پشت بورس های مطرح در جهان را خالی كردند.
باآنكه تا پیش از این ارزهای دیجیتالی (Cryptocurrency) گزینه ای نسبتا مطمئن برای سرمایه گذاری در شرایط بحرانی به نظر می رسیدند، درعمل و در حالیكه هنوز ثبات اقتصادی در ماه های آینده مشخص نمی باشد، ارزهای دیجیتال و در صدر آنها بیت كوین هم روندی مبهم را پیش گرفتند. به صورتی كه در سه هفته اخیر، قیمت بیت كوین كه ۱۰ هزار دلار را هم شكسته بود، در مدت زمان كوتاهی حتی تا ۴۰۰۰ دلار هم سقوط كرده و البته این روزها در شرایط نوسانی ۶۰۰۰ دلاری به سر می برد.
بیت كوین بعنوان اولین و معروف ترین ارز دیجیتال، در سال ۲۰۰۹ بوجود آمد و البته درحالی كه تاریخ ورودش به ایران هم می تواند مربوط به همان زمان باشد، اما در دو سال گذشته با عنایت به روند صعودی افزایش قیمتی كه تجربه كرده، طرفداران زیادی را برای خود دست و پا كرده است، چه ماینرهایی كه به صورت مستقیم خودشان مبادرت به استخراج بیت كوین می كنند و چه افرادی كه ازطریق صرافی های ارز دیجیتالی، به خرید و فروش رمزارزها می پردازند.
بیت كوین نوعی از پول الكترونیكی است و به منظور امنیت بیش تر، حذف واسطه ها و ناشناس بودن طراحی شده و با استفاده از فناوری بلاك چین، به كاربران امكان پرداخت امن و ذخیره پول را بدون احتیاج به ثبت نام یا استفاده از بانك ها و سازمان های واسطه می دهد. هرچند در جهان هنوز با رمزارزها برخوردهای متفاوتی می شود، برخی كشورها بیت كوین را به رسمیت شناخته و برایش قابلیت هایی كه پول دارد را متصور می شوند، برخی دیگر بیت كوین را كالای سرمایه ای می دانند و مشخصات پول را برای آن لحاظ نمی كنند و برخی اساسا آنرا غیرقانونی می دانند.
جنجال ها درباره رمزارزها در ایران شاید بیشتر از همه چیز به علت ماهیت رمزی و پیچیده آنها باشد و البته در سال های اخیر هم از سوی مسئولان چندان روی خوشی به بیت كوین و سایر رقبایش نشان داده نشده است. تا چندی قبل، سفارش مسئولان این بود كه افراد فعلا از ورود به این حوزه اجتناب كنند و حتی بانك مركزی اطلاعیه ای منتشر نمود كه به كارگیری ابزار بیت كوین و سایر ارزهای مجازی در تمام مراكز پولی و مالی كشور ممنوع است.
هرچند همان زمان محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اظهار كرد اگر ارزهای دیجیتال خارجی در ایران فعالیت كنند و بتوانیم در بعضی معاملات خرد از آنها استفاده نماییم، مفید خواهد بود و این ارزهای دیجیتال با وجود ضعف هایی كه دارند، برای پرداخت های خرد تحریم را دور می زنند و كاربران می توانند از آن استفاده كنند. او حتی از كوشش برای بومی سازی ارزهای دیجیتال اطلاع داد و اظهار نمود سیاست هایی برمبنای توسعه فناوری ارز دیجیتالی وجود دارد.
البته بعد از گذشت چند ماه از ابلاغیه بانك مركزی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نمود این ابلاغیه بانك مركزی ابطال شده و بدین ترتیب مقرر شده است با همكاری سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار سند توسعه ای برای نشر كریپتوها تدوین و ابلاغ شود.
یكی دیگر از دلایلی كه مخالفت مسئولان برای كار كردن در حوزه رمزارزها و استخراج بیت كوین را سبب شد، افزایش مصرف برق در تابستان سال قبل بود. بدین صورت كه با افزایش هفت درصدی مصرف برق در مقایسه با زمان مشابه سال ۹۷، مسؤولان مجاب شدند كه استخراج كنندگان بیت كوین سبب این افزایش مصرف برق شده اند و بنابراین دولت و وزارت نیرو راهی به دنبال برای ضابطه مند كردن این شرایط بودند.
در نهایت آیین نامه اجرایی استخراج فرآورده های پردازشی رمزنگاری شده در كشور ابلاغ گردید كه به باعث آن، ضمن قانونی شمردن فعالیت ماینرها در ایران، حقوقی برای آنها در نظر گرفته و شروطی هم برایشان گذاشته شد. همچون اینكه ضمن شناخته شدن استخراج رمزارز بعنوان صنعت شناخته شد و اعلام گردید قیمت برق این مراكز معادل متوسط نرخ برق صادراتی خواهد بود، هرچند این موارد چندان به مذاق انجمن بلاك چین و استخراج كنندان بیت كوین خوش نیامد و تعرفه های اعلامی را منجربه ریشه كنی این صنعت یا انحصار برای اقشاری خاص دانستند.
ازطرفی بخش خصوصی به درآمدزایی از طریق استخراج بیت كوین اعتقاد داشته و اعلام نمود این صنف باتوجه به تعرفه برق از سوی وزارت نیرو نتوانسته فعالیتی انجام دهد و كسانی كه به صورت خودجوش عمل می كردند، دست از فعالیت كشیدند. در حالیكه به اعتقاد آنها استخراج بیت كوین نه تنها منجر به ارزآوری شده بلكه روشی برای مقابله با تحریم ها هم به شمار می رفت.
در این راستا به قول انجمن بلاك چین، اقداماتی هم برای راه اندازی رمزارز بومی انجام شده، همچون چند پروژه ای كه در ایران انجام می شود كه نمونه نهایی آنها آماده است و در حالت پایلوت كار می كنند و برجسته ترین منفعت ارز مجازی بومی این است كه با حفظ حاكمیت بانك مركزی، گلوگاه بانك ها از تراكنش ها حذف می شود و می توان بدون احتیاج به بانك ها اما با حفظ حاكمیت بانك مركزی، تراكنش های مالی داشت.
البته انتقاداتی هم به رمزارز بومی وارد شده، همچون اینكه اگر توكنی در اختیار مردم قرار گیرد كه هر توكن معادل یك ریال باشد، درواقع دیگر ارزی نیست، بلكه همان پول ریالی به صورت الكترونیكی است كه جذابیت فناوری و سرمایه گذاری ندارد و دیگر اینكه پول مجازی داخلی پایه ریال بر بستر بلاك چین به خاطر سهولت انتقال بین مردم، نه جایگاهی از نظر فناوری دارد و نه جایگاهی از نظر ارزش سرمایه گذاری دارد و از آن استقبال نمی شود.

منبع: