پیگیری رفع فیلترینگ توییتر در سال ۹۸، قفل توییتر باز نشد

پیگیری رفع فیلترینگ توییتر در سال ۹۸، قفل توییتر باز نشد

سئو مئو: یك دهه از فیلترینگ توییتر می گذرد و با وجود وعده ها برای رفع فیلتر این شبكه اجتماعی كه با مخالفت قضایی هم روبه رو شده، همچنان برای كاربران ایرانی بدون فیلترشكن در دسترس نیست، البته به استثنای مسئولان رده های مختلف كشور كه گاهی در این شبكه اجتماعی فیلترشده، حضوری پررنگ دارند.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، تصمیم گیری درباره فیلتر یا رفع فیلتر یك شبكه اجتماعی یا انواع دیگر اپلیكیشن ها در حیطه اختیارات شورای عالی فضای مجازی و كارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است كه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این جلسات حق رای دارد اما به تنهایی تصمیم گیرنده نیست. با این وجود، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- از همان ابتدای وزارت خود، وعده هایی برای رفع فیلتر این شبكه اجتماعی داده بود.
البته وعده رفع فیلتر توییتر به وزارت ارتباطات محدود نیست و بنا بر این حتی در سال ۹۷، اعلام گردید باتوجه به افزایش تقاضای عمومی و جامعه رسانه ای كشور برای رفع فیلتر توییتر و فعالیت جوانان و رسانه ها در این فضا، نامه ای با تایید و امضای هشت تن از اعضای كمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (شش نفر از اعضای دولت و دو نفر از نمایندگان مجلس) برای دادستان كل كشور در خصوص طرح این مساله در كارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و رفع فیلتر توییتر ارسال شد.
هرچند بعد از آن عنوان شد فیلترینگ توییتر كه با رای دادگاه صورت گرفته است و قابل طرح در كارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیست و درخواست برای رفع فیلتر توییتر منتفی شده و دیگر قابل طرح نیست و حتی معاون دادستانی كشور اعلام كرد، درخواست وزیر ارتباطات دائر بر طرح موضوع رفع فیلتر توئیتر در جلسه كارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درخواستی غیرقانونی و خلاف مبانی حقوقی است.
آذری جهرمی همین طور در یكی از اظهارات خود در همین شبكه فیلترشده اظهار داشته بود: «استفاده خیلی خوب من از توییتر نشان میدهد كه من اعتقادی به محدودسازی یا فیلتر كردن شبكه های اجتماعی ندارم و معتقدم محدودیت ها به ایران لطمه می زند.» هرچند او همیشه در پاسخ به اینكه آیا برای حضور در توییتر فیلترشده از فیلترشكن استفاده می نماید، اعلام نموده كه بجای استفاده از فیلترشكن، شرایطی فراهم شده تا برخی افراد و مسئولان باتوجه به مسئولیت شان می توانند از اینترنت بدون فیلتر استفاده كنند.
داستان فیلترینگ پیام رسان ها و شبكه های اجتماعی نشان داده كه علاوه بر كارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، دستور قضایی كه دستی بالاتر است هم می تواند نقش اساسی در فیلترینگ داشته باشد كه رفع آن حتی از عهده اختیارات كارگروه تعیین مصادیق هم خارج است. اما اینكه وزیر ارتباطات بارها به تلاش برای رفع فیلتر توییتر اشاره كرده و البته باتوجه به اختیاراتی كه برای وزارت تعیین شده، تا كنون هیچ یك از این وعده ها عملی نشده، نیز قابل توجه است.
در نهایت بااینكه شبكه اجتماعی توییتر از سال ۱۳۸۸ فیلتر شده و به كرات برای رفع فیلتر شدن یا نشدن، مورد بحث رسانه ها و گاهی مسئولان قرار گرفته و حتی از وزیر ارتباطات تا دبیر شورای عالی فضای مجازی هم به آن واكنش نشان داده اند و البته خیلی از مسئولان هم در این شبكه اجتماعی حساب كاربری دارند، اما این مساله به نتیجه قطعی نرسیده و فیلترینگ توییتر هم با گذشت ۱۰ سال همچنان پابرجا است.

منبع: