در حاشیه جلسه دولت آذری جهرمی: علت عدم موفقیت ظفر ۱۲ ثانیه لعنتی بود

در حاشیه جلسه دولت آذری جهرمی: علت عدم موفقیت ظفر ۱۲ ثانیه لعنتی بود

به گزارش سئو مئو وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار نمود: در ۱۲ ثانیه آخر كه سوخت یا توان موتور ماهواره باید افزایش پیدا می كرد تا به سرعت مورد نظر برسد، این اتفاق نیفتاد و علت این هم می تواند به كیفیت سوخت و وزن مرحله دوم ماهواره ارتباط داشته باشد و هم می تواند به توان موتور ارتباط داشته باشد.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بامداد چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران علت قرار نگرفتن ماهواره ظفر ۱ را ۱۲ ثانیه لعنتی عنوان نمود و اظهار داشت: در ۱۲ ثانیه آخر كه سوخت یا توان موتور ماهواره باید افزایش پیدا می كرد تا به سرعت مورد نظر برسد، این اتفاق نیفتاد و علت این هم می تواند به كیفیت سوخت و وزن مرحله دوم ماهواره ارتباط داشته باشد هم می تواند به توان موتور ارتباط داشته باشد.

وی اضافه كرد: آنچه كه مشخص است این است كه اگر موتور ۱۲ ثانیه دیگر فعالیت و سوخت آن كفایت می كرد بطور قطع ماهواره در مدار قرار می گرفت و اشكال مرحله قبل كه در ماهواره پیام داشتیم برطرف شده بود؛ همانطور كه قبلاً گفتم ۹۵ درصد موفق بود ان شاءالله این ۱۲ ثانیه لعنتی دفعه بعد برطرف می شود.

وزیر ارتباطات همینطور درباره زمان ارسال ماهواره ظفر ۲ تصریح كرد: طراحی، ساخت و تست های ماهواره ظفر دو انجام شده و قابلیت های ظفر یك را دارد اما دوربین آن كیفیت بالا تری نسبت به ظرف ۱ دارد و ۱۶ متری است. در برنامه ریزی های انجام شده ان شاءالله در خرداد ماه سال آینده پس از آماده شدن ماهواره بر سیمرغ برای قرار گرفتن در مدار اقدام می شود.

جهرمی در واكنش به اظهارات نتانیاهو نخست وزیر رژیمصهیونیستی در خصوص دست داشتن در عدم موفقیت ماهواره «ظفر» اظهار داشت: ایشان می تواند از رویاهایش سخن بگوید و به شكلی خالی بندی كند اما در متن پیام به صراحت عنوان نكرده بود كه در این برنامه دخالت كرده است و تنها با بازی با واژه ها در تلاش بود این مفهوم را القاء كند؛ اصلا چنین موضوعی و ماهواره و سنسورها و چارچوب های ماهواره بر سیمرغ اطلاعات را ثبت كرده اند و مشخص است مشكل چه بوده و هیچ ارتباطی بین این مورد و سرویس های جاسوسی بیگانه دیده نمی گردد.

وی همینطور حمله هكری هفته گذشته به كشورمان را بی ارتباط با سرویس های جاسوسی اسرائیل دانست.

وزیر ارتباطات همینطور در پاسخ به پرسشی درباره واكنش های منفی نسبت به انتشار تصویر لباس فضانوردی توسط او اظهار داشت: هدف از انجام آن كار رسانه ای كردن برنامه ارسال فضا نورد بود كه برای آن سفارش ۵ كپسول زیستی را داده بودیم؛ دوستان پیشنهاد دادند كه پیش خبر این مورد منتشر شود؛ در همین زمینه خطای غیر قابل انكاری از جانب تیم تبلیغاتی ما در انتخاب تصویر لباس فضانوردان و نوع كار تبلیغاتی كه انجام شده بود رخ داد كه لازم می دانم بدون لكنت از مردم و دانشمندان حوزه فضایی عذرخواهی كنم.

وی تصریح كرد: همان شب هم توضیح دادم كه مسئله چه بود اما باید بدون لكنت عذرخواهی نمود كه انتخاب آن لباس، اشتباه رسانه ای بود. این كار اصل مبحث تصمیم ایران برای اعزام فضانورد را تحت الشعاع قرار داد و خبر را پوشاند. باید از دوستانی كه در حوزه فضایی و اعزام فضانورد تلاش می كنند پوزش خواست. این پست را حتما حذف خواهم كرد.

جهرمی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ماهواره «مصباح» اظهار داشت: از سال ۱۳۸۰ تا الان در یك كشور اروپایی منتظر پرتاب است و هنوز پرتاب نشده است.

وی همینطور درباره قطع شبكه ارتباطی در استان گیلان به دنبال بارش سنگین برف در این استان اظهار نمود: دلیل قطع شبكه گسترده در ارتباطات، قطعی برق است؛ چون كه پنجاه درصد برق استان قطع شده و طبیعتا مراكز مخابراتی كه فاقد دیزل بودند و هم ارتباطات سیار گرفتار مشكل شدند. از همان روز گذشته چهار اكیپ با تجهیزات را از استان های هم جوار فرستادیم كه دو اكیپ پشت ترافیك ماندند و دو تیم وارد استان شدند. از ۳۸۱ سایت قطع شده تلفن همراه تا بامداد امروز حدود ۹۰ سایت متصل شده است و مراكز پرظرفیت ما در شهر املش و چابكسر به مدار برگشته اند و همكاران ما در تلاش هستند كه سایر ارتباطات را هم برگردانند.

وزیر ارتباطات با اشاره به اعلام آمادگی سازمان فضایی برای برقراری ارتباطات سیار ماهواره ای در مناطقی كه ارتباطات شان قطع شده است، تصریح كرد: سازمان فضایی اعلام آمادگی كرده است كه در مناطقی كه حضور دارند می توانند سریعا ارتباطات سیار ماهواره ای را مستقر كند تا مردم منطقه ارتباطات خویش را فعلا از آن طریق انجام دهند كه بامداد خواستیم زودتر این اقدام را انجام دهند.

جهرمی در ادامه با اشاره به تعداد مشتركان پهن باند اظهار داشت: در چند سال گذشته ۳۰۰ هزار مشترك پهن باند را به بیشتر از ۷۰ میلیون رساندیم و در حوزه كمیت داده در كشور یك پیشرفت بسیار چشم گیر است اما مطالبه مردم جدای از كمیت بحث كیفیت هم بوده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره سهم اقتصاد دیجیتال از میزان تولید ناخالص ملی تصریح كرد: هدفی در شورایعالی فضای مجازی تصویب شده كه باید به آن دست یابیم؛ یك بحث اقتصاد ICT و بخش دیگر مربوط به اقتصاد دیجیتال است؛ سهم اقتصاد ICT در سال قبل ۱.۸ درصد بود كه سال جاری به ۲.۸۸ درصد رسید یعنی سهم بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در تولید ناخالص ملی به این عدد رسیده است.

وزیر ارتباطات اضافه كرد: اقتصاد دیجیتال یعنی اقتصاد منبعث از این حوزه به این معنا كه تراكنش های مالی خورده فروشی الكترونیكی، تاكسی های اینترنتی و… همه در این بخش قرار می گیرند. در برنامه افق ۱۴۰۴ دیده شده كه ایران باید در این عرصه جایگاه اول را داشته باشد؛ هم اكنون در منطقه این عدد حدود ۸.۵ درصد است؛ ما فاصله كمی به رسیدن به این ظرفیت داریم.