آذری جهرمی: سیاستی به نام فهرست سفید و قطع اینترنت نداریم

آذری جهرمی: سیاستی به نام فهرست سفید و قطع اینترنت نداریم

به گزارش سئو مئو ایسنا/خراسان جنوبی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: صندوق نوآوری و فناوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سهم خویش را از صندوق سرمایه گذاری پرداخت كرده و بخش خصوصی هم طی امروز و فردا باید سهم خویش را پرداخت كند و یكی از كارهای صندوق این است كه در استان های فاقد شتاب دهنده حمایت ویژه ای از شتاب دهنده ها داشته باشد.
محمدجواد آذری جهرمی، دوشنبه شب ۱۴ بهمن، در نشست صمیمی با نخبگان، دانشگاهیان و فعالان حوزه فاوای خراسان جنوبی اظهار نمود: با وجود ظرفیت بالای استان در حوزه نیروی انسانی نخبه و خلاق، در حوزه ICT برخی حلقه های مفقوده همچون شتاب دهنده ها در این استان وجود دارد.

وی اضافه كرد: طی دو سال قبل مشتركین اینترنت خراسان جنوبی از ۳۰۰ هزار نفر به ۷۰۰ هزار نفر رسیده است كه این امر نشان از رشد دو برابری این پوشش دارد.

به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان نمود: از بخش خصوصی نمی توان انتظار داشت كه در همه حوزه ها حضور داشته باشد چونكه این بخش منفعت خویش را در نظر می گیرد.

آذری جهرمی با اشاره به اینكه شركت های نوآور و استارت آپ های رشدكننده لازم است در دو بخش دولتی و خصوصی ایجاد شوند، خاطرنشان كرد: در ذیل طرح نوآفرین با مشاركت بخش خصوصی و دولتی صندوقی با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی بوجود آمده است.

وی اظهار نمود: صندوق نوآوری و فناوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سهم خود از این صندوق را پرداخت كرده و بخش خصوصی هم طی امروز و فردا باید سهم خویش را پرداخت كند و یكی از كارهای صندوق این است كه در استان های فاقد شتاب دهنده حمایت ویژه ای از شتاب دهنده ها داشته باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان نمود: از این صندوق تا آخر سال رونمایی خواهد شد و با راه اندازی این صندوق شركت های نوآفرین كه با مشكلاتی همچون بیمه و مالیات روبه رو هستند می توانند تا پیش از آخر سال از تسهیلات بهره مند شوند.

آذری جهرمی تصریح كرد: حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در كشور افغانستان طی سال های اخیر توسعه خوبی داشته است، اما با عنایت به شرایط امنیتی موجود در این كشور این رشد قابل انتظار نبوده است.

وی با اشاره به اینكه طبق گفته مسؤلان كشور افغانستان، مقرر است ۳۰ درصد هزینه اینترنت خویش را كم كند، اظهار نمود: كشور ایران و افغانستان تمایل به همكاری در زمینه ارتباطات و فناوری ارتباطات دارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاكید بر بهره گیری از فرصت افغانستان، افزود: مشكل قانون كپی رایت یك مشكل ملی است.

آذری جهرمی اظهار نمود: در دنیا به قانون كپی رایت احترام می گذارند، اما چون كشور ایران عضو كنوانسیون جهانی آن نشده است نمی تواند از حقوق و مزایای آن هم بهره مند شود.

وی بیان نمود: تمام كشورهای عضو كنوانسیون جهانی به این قانون احترام می گذارند، اما در كشور ما باید این مشكل به صورت قانون گذاری در مجلس حل شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینكه از زمانی كه تولیدكننده محتوا شده ایم گرفتار چالش در این حوزه شدیم، اضافه كرد: قطعی اینترنت در آبان ماه اثرات منفی بسیار سنگینی در بخش ما داشت.

آذری جهرمی با اشاره به اینكه قطعی اینترنت اثرات منفی در امیدبخشی جامعه هم برجای گذاشت، اضافه كرد: در شرایط حساس آن زمان كشور، تصمیم دستگاه ها بر این اتفاق بود.

وی با اشاره به اینكه گوگل یك زیست بوم نیست بلكه یك اكوسیستم كسب و كار است، خاطرنشان كرد: دولت برنامه ای تحت عنوان قطع اینترنت ندارد و نه پیش می رود چونكه اگر قرار بود قطع شود به فكر توسعه آن نبود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینكه اینترنت امروز بعنوان اكسیژن برای مردم است، بیان نمود: سیاست فهرست سفید و قطع اینترنت در كشور دنبال نمی گردد و دولت، مجلس و حتی شورایعالی فضای مجازی هیچگاه به دنبال آن نبوده اند.

آذری جهرمی با اشاره به اینكه برخی فكر می كنند اگر یك جستجوگر داخلی در آن شرایط داشتیم این مشكلات به وجود نمی آمد اما اینگونه نیست، اضافه كرد: این اتفاق و تصمیم به دلیل شرایط اجرا شد اما ما وظیفه داریم ضررهای ناشی از آنرا به حداقل برسانیم.

وی خاطرنشان كرد: قطعی اینترنت اتفاق تلخی بود، اما باید آنرا تبدیل به اندوخته نماییم كه اگر باردیگر این نوع تصمیمات گرفته شود هزینه های آن هم دیده شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینكه طی سال های اخیر اقدامات زیادی در حوزه زیرساخت های ارتباطی اجرا شده است، اضافه كرد: اقتصاد كشور در سال ۹۷ بالغ بر ۴.۷ درصد كوچك شد، اما در حوزه اقتصاد فناوری اطلاعات ۶.۴ درصد افزایش یافته است؛ ازاین رو این بخش پررونق را نباید از دست دهیم.

آذری جهرمی افزود: مساله بازار داخلی بزرگترین حلقه مفقوده است كه در این راستا باید با حوزه های مختلف تفاهم نامه هایی منعقد و برنامه های مشترك اجرا شود.

وی با اشاره به تشكیل مجلس مشترك با انجمن صنفی كامپیوتری كشور كه نتیجه آن طرح بیستون بود، تصریح كرد: در خراسان جنوبی باید برای توسعه بخش ICT تلاش نماییم.