با بیت كوین می توان ارزآوری كرد؟

با بیت كوین می توان ارزآوری كرد؟

به گزارش سئو مئو به اعتقاد اعضای انجمن بلاك چین سازمان نظام صنفی كامپیوتری، استخراج و تولید بیت كوین باعث ارزآوری و مقابله با تحریم ها می شود و این حوزه احتیاج به حمایت دولت دارد.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، ارزهای دیجیتال چند سالی می شود كه در ایران شناخته شده اند، اما از سال قبل ورود به عرصه تولید و استخراج این رمزارزها رواج بیش تری یافت تا جایی كه وزارت نیرو تعرفه برق مورد استفاده آنرا هم اعلام كرد اما به نظر می آید این تعرفه چندان به مذاق فعالان این حوزه خوش نیامده است.
رییس نظام صنفی كامپیوتری كشور- درباره مشكلات فعالان حوزه استخراج رمزارز در كشور اعتقاد دارد در اقتصاد دیجیتال تحولات سریع شكل می گیرد و كسب وكارها به سرعت رشد می كند، مبحث رمزارز، ریشه صنعت بلاك چین است اما در كشور به علت دشوار بودن قوانین دولتی در تنظیم گری آی تی گرفتار مشكل هستیم.
با این نگاه درمورد رمزارزها، جامعه با سردرگمی مواجه می باشد و به اعتقاد اثنی عشری، عكس العمل دولت و حكومت مسدودسازی آن بود كه نیاز است بعنوان صنعت شناخته شود. تولید و استخراج رمزارز غیرقانونی نیست و یك سال طول كشید تا قوانین و مجوزها توسط وزارت صمت صادر شود و در این مدت بخشی از تولیدكنندگان رمز ارز توقیف شدند.
بر این اساس گفته می شود درمورد رمزارزها نكاتی مطرح است كه به درستی نظرات بخش خصوصی در آن دخیل نشده و باید بتوانیم تنگناها را برطرف نماییم تا به اقتصاد مقاومتی و رفع تحریم ها كمك نماید. نیاز است در حوزه ماینینگ از ظرفیت های قضایی و قانونی این مورد استفاده گردد و در این راستا تعاملاتی با وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو و صمت و شورایعالی فضای مجازی داشته ایم تا مسائل را در قالب عملیاتی به نتیجه برسانیم.
بی توجهی به ارزهای دیجیتال، فرصت ها را از بین می برد
اشتباهات فردی یا جمعی در بلند مدت اثر خویش را در اقتصاد می گذارد كه نمونه بارز آن صنعت ماینینگ (استخراج ارزهای دیجیتال) است كه فرصت سوزی شد، چونكه این صنعت ۱۰ سال وجود داشته و حجم بازار آن به ۳۰۰ هزار میلیارد رسید اما بی توجهی به آن منجر به از دست رفتن فرصت هاست.
در این باره عضو كمیسیون بلاك چین و رمزارز با بیان این كه توجه نكردن به ماینینگ همینطور باعث نخبه كشی است، گفته است با گذشت ۱۰ سال هیچ توجهی به این مورد نشد. نخبگانی كه با درآمد خود ماینینگ را راه اندازی كردند، با بی توجهی روبه رو شدند و به آنها اصطلاح دزد برق دادند و اعلام نمودند به علت نداشتن قوانین نباید این كار اجرا شود. قوانین كهنه باید با فناوری روز هماهنگ شود و نیاز است مسؤلان از بخش خصوصی حمایتی كنند، اما در سالی كه مقام معظم رهبری سال رونق تولید اعلام كرد، تمامی كسب وكارهای ماینینگ جمع آوری شد.
پس از این كه فعالیت بسیار شدیدی برای نابودی این صنعت شكل گرفت، در مصوبه هیات دولت تعرفه برق آن بسیار بالا تعیین شد، درنتیجه انجام این فعالیت برای متقاضیان بسیار دشوار است اما باید تعرفه برق به صورت شفاف باشد. تنها راه باقی مانده برای رونق صنعت ماینینگ استفاده از گاز است كه به قول امیرحسین سعیدی نایینی از آن هم جلوگیری شده و به دنبال آن بیكاری و فساد را به همراه دارد و مطلوب است سایت بزرگی با یاد شهید سپهبد قاسم سلیمانی راه اندازی شود و تمامی ماینرها در آن آغاز به فعالیت كنند تا تولید ارز، جذب نخبگان و رفع تحریم ها اتفاق بیفتد.
هزار مجوز تولید رمزارز صادر شده است
استخراج رمزارزها با عنایت به ماهیت صنعت و محصول تولیدی آن نوع خاصی از تكنولوژی است كه نتیجه آن نو شدن این صنعت است. البته وزارت نیرو هم به دنبال حفظ امنیت شبكه است كه مساله ای حساس و حیاتی می باشد اما به اعتقاد عضو انجمن بلاك چین ایران به هیچ وجه رمزارزها به امنیت برق ضربه نمی زنند. چونكه فساد سیستماتیك در وزارت نیرو، برق دزدی و انشعاب غیرمجاز امنیت شبكه را از بین می برد.
اما جای سوال وجود دارد كه آیا در جهت امنیت شبكه قانون گذاری شده است؟ وزارت نیرو میزان تعرفه فعالیتهای ماینینگ را افزایش داده است اما آیا پول و تعرفه بیشتر امنیت شبكه برق را تأمین می كند؟ و اگر این چنین نیست این كه چرا تعرفه صنعت ماینینگ بسیار بالاست كه احتیاج به بررسی دارد.
گفته می شود صنعت ماینینگ (استخراج ارزهای دیجیتال) هم همانند صنعت فولاد برق مصرف می كند و ماینرها در تمامی استان ها بیشتر از ۱۰۰۰ مجوز تاسیس را دریافت كرده اند. اما علیرغم این تعرفه برق، انگیزه ای برای فعالیت در این عرصه وجود ندارد.
ماینینگ جزو صنعت های درآمدزاست
بر این اساس، اعضای كمیسیون بلاك چین و رمزارز سازمان نظام صنفی كامپیوتری تقاضا دارند فعالان از ۳۰ استان در این كمیسیون عضو شوند. فعالان رمزارز و ماینینگ چند سالی است كه به صورت خودجوش عمل كرده اند و برای مقابله با تروریسم اقتصادی آتش به اختیار عمل كرده بودند. درحالی كه این صنعت برای ارزآوری جزو صنعت های درآمدزاست.
به اعتقاد كارشناسان، اگر مدیریت بخش ثبت اسناد و ثبت سفارش خودرو در بستر بلاك چین بود، خیلی از مشكلات صورت نمی گرفت. با عنایت به ساختار شفاف، بلاك چین جلو فساد را می گیرد. همینطور می توانیم در پرداخت های همتابه همتا از رمزارزهای مختلف مثل بیت كوین استفاده نماییم و با عنایت به امكانات، نیروی برق و آی تی كه در كشور داریم، پیشرفت های خوبی حاصل می شود.
اكنون هیات دولت، رمزارز را بعنوان صنعت شناخت اما متاسفانه این صنف باتوجه به تعرفه برق از سوی وزارت نیرو نتوانسته فعالیتی انجام دهد و كسانی كه به صورت خودجوش عمل می كردند، دست از فعالیت كشیدند. در حالیكه معتقدند اگر بتوانیم با عنایت به منابع، بیت كوین تولید نماییم ارزآوری فراوانی خواهیم داشت و این نوع ارز می تواند صنعت را توسعه دهد و با تحریم ها روبرو شود. ازاین رو نیاز است كه از این صنعت حمایت شود نه اینكه با تبصره های متفاوت از آن جلوگیری نمایند.