تكمیل زنجیره تولید محتوای بومی با بخش خصوصی

تكمیل زنجیره تولید محتوای بومی با بخش خصوصی

به گزارش سئو مئو باآنكه شاید بخش دولتی به صورت مستقیم در نقش تولیدكننده محتوا ظاهر نشود، اما صاحبان كسب وكارها و كاربران آنها كه در این نقش ظاهر می شوند، می توانند از امكانات تسهیل گر دولت برای این بخش استفاده كنند.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، یكی از لازمه های رشد اقتصادی، لزوم تولید است. تولید محتوای بومی كه شاید نتوان نمونه آنرا در منابع بین المللی یافت و علت آن هم محدود بودن برخی اطلاعات به زبان و جغرافیای خاص هر كشور است را می توان زیر مجموعه ای از این تولید دانست. تولید محتوای بومی به زبان فارسی در حوزه فضای مجازی همواره از دغدغه های مسئولان فناوری اطلاعات و همینطور بخش فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.
البته چاره هایی هم برای آن اندیشیده شده كه توسعه میزان استفاده مصرف كنندگان اینترنت از محتوای داخلی به ۸۰ درصد تا انتهای برنامه ششم، افزایش حجم تولید محتوای بومی دیجیتال با افزایش منابع حقیقی و حقوقی تولید محتوا و تسهیل فعالیتهای آنها همچون آنهاست، اما هنوز هم راه زیادی برای پیمودن دارد. همینطور در حالیكه زنگ آغاز شبكه ملی اطلاعات چندسالی است كه زده شده، یكی از تكه های اصل این پازل، مبحث محتوای بومی است كه مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم همواره به آن تاكید داشتند.
هم اكنون با راه اندازی فازهای سه گانه شبكه ملی اطلاعات و بحث های زیرساختی مربوط به آن، كمبود در زمینه محتوای بومی را می توان حلقه مفقوده شبكه ملی اطلاعات دانست كه نیازمند مشاركت بخش های خصوصی و تجمیع كنندگان محتواست. شبكه ملی اطلاعات به تعبیر برخی، یك زیرساخت یا به عبارتی یك سخت افزار است كه نیازمند تولید محتواست.
متولی این محتوا طبیعتاً نمی تواند تنها یك نهاد یا سازمان باشد، چونكه این محتوا باید آنقدر گسترده باشد كه بتواند نیاز فكری، فرهنگی و حتی سرگرمی مردم را پاسخ دهد. در این شرایط مسلماً كسی بهتر از مردم نمی تواند تولیدكننده نیازهای محتوایی كشور باشد و از همین رو در سال های گذشته ورود بخش خصوصی به عرصه تولید محتوا، باعث رونق گرفتن این بخش شده است.
هم اكنون كسب وكارها و استارت آپ های زیادی به حوزه تولید محتوا وارد شده اند و با قرار دادن محتوای متنی، صوتی و تصویری و هم چنین استفاده از خود كاربران برای تولید چنین محتواهایی، نقش تولیدكننده را ایفا می كنند تا بتوانند این حلقه مفقوده شبكه ملی اطلاعات را تامین كنند. البته بخش دولتی هم باآنكه شاید به صورت مستقیم خود تامین كننده نباشد، اما می تواند با تسهیل قوانین برای كسب وكارها، راه را برای آنها باز كند.
در این راستا همینطور محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با حضور در جشنواره كودك آنلاین اظهار نمود: كودك آنلاین یك شتابدهنده است و این شتابدهنده به كسانی كه می خواهند تولید محتوا انجام دهند كمك می نماید. البته طبیعی است كه وزارت ارتباطات در حوزه محتوا ورود نمی كند؛ محتوا را هنرمندها و مردم می سازند و مردم هم مصرف كننده آن هستند.
او همینطور تصریح كرد: نكته قابل توجه این است كه باید به تولیدكنندگان كمك و راه را برایشان تسهیل نماییم تا بتوانند ایده و خلاقیتی كه در ذهنشان است را تبدیل به محصول كنند تا مصرف كنندگان هم بتوانند از این محصولات استفاده كنند. در كودك آنلاین هدف ما این بود كه از زنجیره توزیع كنندگان كه دارندگان محتوای ویدیویی هستند گرفته تا تولیدكنندگان و سرمایه گذاران به هم متصل شوند و بتوانند كار را پیش ببرند.