آذری جهرمی در حاشیه جلسه دولت خبر داد؛ دفع حمله بزرگ سایبری مقابل زیرساخت های دولت الكترونیك

آذری جهرمی در حاشیه جلسه دولت خبر داد؛ دفع حمله بزرگ سایبری مقابل زیرساخت های دولت الكترونیك

به گزارش سئو مئو وزیر ارتباطات اظهار داشت: بتازگی یك حمله سازمان یافته مقابل زیرساخت های كشور انجام گرفت كه توسط سپر امنیتی دفع شد و حمله بسیار بزرگی هم بود.
به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوالی درباب حمله سایبری به زیرساخت های كشورمان، اظهار نمود: بتازگی با یك حمله بسیار سازمان یافته و حكومتی مقابل زیرساخت های دولت الكترونیك مواجه بودیم كه توسط سپر امنیتی كشور شناسایی و دفع شده است. وی با اشاره به اینكه این حمله بسیار بزرگ بوده است، اضافه كرد: فعلا نمی توانم جزئیاتی از این مساله بگویم، اما ابعاد آن استخراج شده است و حتما در ارتباط با آن گزارشی داده می شود. وزیر ارتباطات اظهار داشت: فعلا نمی توانم بگویم این حمله توسط چه كشوری انجام گرفته است.آذری جهرمی در ارتباط با مصاحبه نزار زكا مقابل وی در خصوص اینكه دادیار بوده است، اظهار داشت: احیانا گرد نخودی كه مصرف كرده خوب بوده است! او مباحث را باهم قاطی كرده است. وی ادامه داد: آنهایی كه گفتند من بازجوی وزارت اطلاعات بودم، باید بدانند مربوط به پیش از سال ۸۸ بوده است. آن سالی كه وی به ایران آمده من در وزارت ارتباطات بودم. ضمن اینكه وی بازداشت سپاه بوده نه وزارت اطلاعات.
وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال قطع مجدد اینترنت و ایجاد اینترنت ملی اظهار داشت: چیزی به نام اینترنت ملی معنای خارجی ندارد. اینترنت یك شبكه جهانی است، داخلی و بین المللی ندارد. شبكه ملی اطلاعات با بحث اینترنت ملی متفاوت است. افرادی كه از كلماتی مانند اینترنت ملی استفاده می نمایند، هدفشان تخریب دستاوردهای جوانان ایرانی در حوزه خودشان است.
وی افزود: آمریكا تلاش داشت با خروج از برجام و عدم تعهد مقابل ملت و دولت ایران و اعمال تحریم های جدید در زمینه دارو و فناوری ها و همین طور تروریست خواندن ملت ایران، برای شركت های ایرانی نیز تعیین تكلیف كند.
وزیر ارتباطات اضافه كرد: ما نباید دست روی دست بگذاریم تا آمریكا برای ما تعیین تكلیف كند كه چه شركت ایرانی می تواند رشد كند و چه شركت ایرانی نمی تواند رشد كند.
وی اشاره كرد: شبكه ملی اطلاعات با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری به صورت جدی از طرف وزارت ارتباطات پیگیری می شود تا ما بتوانیم سهم خودرا در دنیا بگیریم.
آذری جهرمی اظهار داشت: پیامی كه ما به تحریم هایی كه آمریكا مقابل وزارت ارتباطات، كارهای فضایی ایران و بنده وضع كرد دادیم، روشن بود. ما استارت آپ های ایران را به آذربایجان بردیم. اگر اینترنت نباشد چطور می خواهیم در بازار منطقه ای فعالیت نماییم.
وی تاكید كرد: این اظهارات پروپاگاندا است و ما در حوزه برخورد با این پروپاگاندا هنوز به وحدت رسانه ای كامل نرسیده ایم و به وقتش حتما بنده با مردم درباره شبكه ملی اطلاعات صحبت می كنم. هدف شبكه ملی اطلاعات، رشد اقتصادی كشور در حوزه اقتصاد دیجیتال است، نه قطع اینترنت. حرف هایی كه زده می شود دروغ است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: اینترنت لازمه اقتصاد دیجیتال است و امروز برای توسعه اقتصادی، اكسیژن است. نمی توانیم بعنوان مثال در حوزه صنعت كشاورزی ارتباطاتمان را با دنیا قطع نماییم و هیچ صادراتی انجام ندهیم. اینترنت لازمه زندگی مردم است و به هیچ وجه قطع نمی گردد.
وی اظهارداشت: البته تهدید امنیتی به وجود آمد و دستگاه های امنیتی برای مدیریت شرایط آن تصمیم را گرفتند كه حتما به وقتش در مورد شبكه ملی اطلاعات صحبت خواهم كرد.
آذری جهرمی در پاسخ به سؤالاتی در مورد سورپرایز پنجشنبه، به حدس های خبرنگاران پاسخ نداد و اظهار داشت: پنجشنبه اعلام می كنم.
وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون آمارهای عجیب و غریب درباب خسارت های قطع اینترنت به كسب و كارهای دیجیتالی اظهار داشت: آمار باید مبتنی بر واقعیت باشد. خسارت اپراتورهای ما برآورد شده است كه حدود هزار و 80 میلیارد تومان است. بیشتر از 100 میلیارد تومان از این خسارات به خاطر لطمه وارد شدن به تأسیسات و تجهیزات مخابراتی در اغتشاشات بوده و مابقی آن به سبب منع و توقف سرویس ها بوده است.
آذری جهرمی اظهار داشت: روز گذشته متوجه شدم كه برخی اپراتورها هزینه اینترنت بین الملل برای صدور قبض دریافت كرده اند، این مصداق حق الناس است. روز گذشته به سازمان تنظیم مقررات به صورت مكتوب نامه نوشتم كه سریع این مساله بررسی و با تخلفات برخورد شود.
وی درباب خسارات استارت آپ ها و كسب و كارها اظهار داشت: به استارت آپ ها و كسب و كارها خسارت وارد شده است. بنده جلساتی را با اتاق بازرگانی تهران، اتاق بازرگانی ایران، نظام صنفی كامپیوتری و اتحادیه های كسب و كارهای نوپا دارم. برآورد خسارات كه كامل شود، اعلام می نماییم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص مشكلات پیام رسان های داخلی در روزهای قطع اینترنت اظهار داشت: طبق گزارشاتی كه به بنده رسیده است، ظرفیتی كه به پیام رسان های داخلی اختصاص داده شد، به اندازه گذشته نبود. البته تلاش هایی انجام شد تا مشكل این پیام رسان ها برطرف شود.
آذری جهرمی اظهار داشت: بعضی از پیام رسان های داخلی موانع سخت افزاری را بعنوان عامل محدودكننده اعلام می كردند و برخی دیگر معماری نرم افزار را عامل مشكلات می دانستند. بعضی از پیام رسان های داخلی نیز خیلی خوب كار كردند با اینكه در فهرست پیام رسان های معروف قرار نداشتند. گزارشی از عملكرد آنها تهیه كردیم كه وقتی تب و تاب شرایط بخوابد، ارائه خواهد شد.
وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینكه مبالغ اعتراضی در مورد ارزش افزوده ها چه زمانی واریز می شود، اظهار داشت: آنها شركت هایی نیستند كه از وزارت ارتباطات مجوز داشته باشند. شكایات مردم جمع آوری شده و در دادسرا ثبت شده است. باید اموال شركت هایی كه از آنها شكایت شده، حسابرسی شود.
وزیر ارتباطات اظهارداشت: این وزارتخانه نامه ای به شورای هماهنگی سران قوا نوشته و درخواست كرده است كه به وزارت ارتباطات اجازه حسابرسی این مساله را بدهند. این نامه به مركز ملی فضای مجازی ارجاع داده شد.
وی اظهار داشت: مركز ملی فضای مجازی نیز معتقد می باشد كه دستگاه قضایی باید ورود كند. ما شكایت را داده ایم و منتظریم كه دستگاه قضایی اظهارنظر كند.
آذری جهرمی اشاره كرد: هفته آینده برنامه اجرایی ما برای توقف كلاهبرداری ها در صحن كمیسیون تنظیم مقررات مطرح و تصویب خواهد شد.

منبع: