هوش مصنوعی و جایگاه آن در ایران، نداشتن توان پردازشی مناسب برای پژوهش جدی

هوش مصنوعی و جایگاه آن در ایران، نداشتن توان پردازشی مناسب برای پژوهش جدی

به گزارش سئو مئو عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: یكی از اشكالات جدی پیش روی دانشجویان تحصیلات تكمیلی گرایش هوش مصنوعی حتی در دانشگاه شریف نداشتن توان پردازشی در خور برای پژوهش جدی در این حوزه می باشد.
دكتر مهدیه سلیمانی در گفتگو با ایسنا در تعریف هوش مصنوعی اظهار داشت: به صورت كلی هوش مصنوعی را می توان بعنوان راهی در جهت خودكار كردن حل مسائل درنظر گرفت. ازاین رو این شاخه به خاطر ابزارهای عامی كه برای خودكارسازی حل مسایل دارد، این توانایی را دارد كه با نفوذ در جنبه های مختلف مهندسی و حتی علوم، نحوه حل مسائل را تحت تأثیر قرار دهد. در دهه اخیر خیلی از صنایع و شركت های بزرگ دنیا به این نتیجه رسیده اند كه باید هوش مصنوعی را بعنوان ابزاری راه گشا به كار گیرند؛ یعنی حتی صاحبان شركت ها و كسب وكارهایی كه فعالیت آنها ارتباط مستقیمی به علوم كامپیوتر ندارد هم اهمیت استفاده از هوش مصنوعی را دریافته اند.
وی ادامه داد: الان كاربردها و تاثیرگذاری هوش مصنوعی به قدری گسترده شده كه برخی معتقدند كه هوش مصنوعی را می توان جزء نشانه های مهم انقلاب صنعتی چهارم به شمار آورد. دامنه صنایعی كه هوش مصنوعی می تواند در آنها به كار گرفته شود، به هیچ وجه محدود نیست. از این بین می توان به كامپیوتر، فناوری اطلاعات، ارتباطات، انرژی، سلامت و وسایل خودران اشاره نمود.
عضو هیئت علمی دانشكده مهندسی كامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف افزود: درباره میزان استفاده بخش دولتی از هوش مصنوعی اطلاع زیادی ندارم، ولی آنطور كه به نظر می آید، با دنیا در این حوزه فاصله داریم. همینطور هوش مصنوعی در بخش دولتی دیرتر وارد شده، اما در بخش خصوصی خیلی از استارتاپ ها و شركت های دانش بنیان حوزه كامپیوتر و فناوری اطلاعات چند سالی است كه استفاده از هوش مصنوعی را به شكل جدی شروع كرده اند و به نظر می آید كه اهمیت آنرا به خوبی درك كرده اند. در واقع شاخه یادگیری ماشین و تحلیل داده در حوزه هوش مصنوعی با رشد داده های در دسترس این شركت ها مورد توجه آنها قرار گرفته است. در كل رشد داده ها در دهه اخیر یكی از عوامل مهم گسترش استفاده از یادگیری ماشین و ورود هوش مصنوعی به دنیای صنایع و شركت ها بوده است.
وی درباره ارتباط صنایع خصوصی با دانشگاه در زمینه بهره گیری از هوش مصنوعی، اظهار داشت: شركت های مختلف خصوصی علاقمند به همكاری با دانشگاه در این عرصه هستند.
این استادیار دانشگاه صنعتی شریف در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد اینكه آیا با عنایت به اهمیت این حوزه احتیاج به افزایش پذیرش دانشجویان در گرایش هوش مصنوعی است، اظهار داشت: افزایش تعداد دانشجویان در این رشته بدون فراهم كردن بستر لازم برای آن می تواند تبعات زیادی داشته باشد. یعنی به صورت متناسبی افزایش اعضای هیات علمی در این عرصه و همینطور فراهم سازی بستر سخت افزاری و پردازشی برای پژوهش این دانشجویان لازم است. هم اكنون محققان داخل كشور كه در حوزه هوش مصنوعی و به خصوص یادگیری ماشین فعالیت می نمایند، خیلی از مواقع چون دسترسی به توان محاسباتی لازم را ندارند، امكان رقابت پژوهشی در سطح دنیا را از دست می دهند. این فاصله هم ظاهرا روزبه روز در حال بیشتر شدن است. از سوی دیگر، بعید می دانم در دانشگاه های كشورهای پیشرفته هم چنین باشد كه به خاطر تاثیرگذاری و اهمیت این زمینه تعداد خیلی زیادی دانشجوی هوش مصنوعی پذیرش شود و تنها به كمك تعداد زیاد دانشجویان مشكلات خود در زمینه بهره گیری از هوش مصنوعی را حل كنند. هم اكنون، به نظر می آید در دنیا تربیت بخش قابل توجهی از نیروی كار متخصص در این حوزه ها از راه دوره های آموزشی و حرفه ای (بیشتر آنلاین) صورت می گیرد.
عضو هیئت علمی دانشكده مهندسی كامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به سوالی درباره این كه آیا تلاشی برای تامین سخت افزارهای هوش مصنوعی در داخل ایران شده یا خیر، اظهار داشت: ظاهرا در زمینه سخت افزارهای پردازشی لازم، تولیدات داخلی نداریم.
وی درباره وضعیت آموزش هوش مصنوعی در ایران، تصریح كرد: به نظر من آموزش هوش مصنوعی در ایران چالشی ندارد و در حد نرمال دانشگاه های هم سطح شریف در دنیا انجام می شود. همینطور برخی شركت های بخش خصوصی هم كه به متخصصان این حوزه نیاز دارند، افراد مختلف را جذب می كنند و به آنها آموزش های لازم را می دهند.
سلیمانی با اشاره به آموزش آنلاین هوش مصنوعی، اضافه كرد: در چند سال گذشته، دریافت آنلاین مدرك در حوزه های در رابطه با یادگیری ماشین و تحلیل داده هم رواج پیدا كرده است. چند كمپانی بزرگ آموزش آنلاین با تدریس دروس در رابطه با یادگیری ماشین و تحلیل داده شروع به كار كردند و به تدریج دامنه این دروس گسترش یافته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در انتها با بیان این كه وضعیت اشتغال در حوزه هوش مصنوعی خیلی خوب است، اظهار داشت: اشتغال بخصوص در شركت های خصوصی در سال های اخیر، آمار رو به رشدی داشته است.