پژوهشگاه فضایی اعلام كرد: برآورد خسارت سیل در كمترین زمان و بالاترین دقت انجام شد

پژوهشگاه فضایی اعلام كرد: برآورد خسارت سیل در كمترین زمان و بالاترین دقت انجام شد

به گزارش سئو مئو پژوهشگاه فضایی اظهار داشت: این پژوهشگاه برآورد خسارت سیل را با عنایت به داشتن نقشه های دقیق سیل و تصاویر ماهواره ای به روز در كمترین زمان و بالاترین دقت انجام داد.

به گزارش سئو مئو به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، این پژوهشگاه درباره خبری به نقل از معاون سازمان جهاد كشاورزی استان لرستان با عنوان «خسارت سیل ۱۳۰۰ كشاورز سیل زده پلدختری تا دو روز آتی پرداخت می شود» در مورد ورود پژوهشگاه فضایی ایران در روند پرداخت خسارات اطلاعیه ای صادر كرده است كه به شرح زیر است:
«پژوهشگاه فضایی ایران در جهت اجرای مأموریت های خود در كاربرد داده های سنجش از دور و در همكاری با ستاد مدیریت بحران، از آغاز سیل فروردین سال جاری، مبادرت به تهیه نقشه های سیل از مناطق سیل زده در جهت امدادرسانی بهتر در كشور نمود به صورتی كه در مواردی، سه نقشه در روز تولید و در اختیار مدیران ذی ربط قرار می گرفت.
در ادامه، با عنایت به داشتن نقشه های دقیق سیل و تصاویر ماهواره ای به روز، از جانب وزارت كشور، برآورد خسارت سیل پرونده های مزارع كشاورزی ثبت شده در دستور كار این پژوهشگاه قرار گرفت. این كار در كمترین زمان ممكن و بالاترین دقت برای استان های گلستان، خوزستان و لرستان انجام شد. برآورد خسارت سیل در كمترین زمان و بالاترین دقت انجام شد
پرونده های مزارع خسارت دیده از سیل سال ۱۳۹۸ استان لرستان شامل ۲۶ هزار و ۱۰۵ پرونده بود كه در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ از وزارت كشور دریافت شد و در ظرف یك هفته، كلیه پرونده های استان به علت اهمیت موضوع، مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی مشخص شد كه در حدود ۷۰ درصد پرونده های ثبت شده، موارد اعلام شده خارج از استان و حتی ایران بوده است كه این موارد به وزارت كشور منعكس و ۳۰ درصد باقی مانده برای پرداخت به این وزارت ارائه شد.
پس از اصلاح پرونده ها توسط جهاد كشاورزی استان لرستان، در اواسط مهرماه سال جاری، پرونده های اصلاح شده از وزارت كشور دریافت شد و به سرعت، در ظرف مدت فقط ۴ روز كاری در پژوهشگاه فضایی ایران بررسی و نتایج آن به استان اعلام گردید.
خاطرنشان می شود این كار با استفاده از تصاویر ماهواره ای با دقت بالا و استفاده از فناوری سنجش از دور به همراه بازدید میدانی از ۵۶۰۰ مزرعه به منظور آموزش و ارزیابی دقت انجام شد.
به اذعان معاون سازمان جهاد كشاورزی استان لرستان، ورود پژوهشگاه فضایی ایران دقت كار را بالا برده، این بدین معناست كه آنها مجهز به فناوری مورد نیاز جهت بررسی دقیق نبوده اند و ازاین رو، پژوهشگاه وارد كار شد تا با استفاده از فناوری فضایی و داده های سنجش از دور، بتواند برآورد دقیقی از كار داشته باشد.
در تمامی كشورهای پیشرفته، فناوری فضایی و داده های سنجش از دور در مدیریت بحران بلایای طبیعی كاربرد داشته و از این دستاوردهای فضایی بسیار استفاده می شود و خدا را شكرگزاریم كه متخصصان متعهد میهن عزیز اسلامی مان موفق شده اند در این عرصه هم به توانایی های ارزشمندی دست یابند و پژوهشگاه فضایی ایران هم در این حوزه خدمت نموده است».