جنجال بر سر اینترنت ارزان در ایران

جنجال بر سر اینترنت ارزان در ایران

سئو مئو: درحالی كه در موارد بسیاری اعتراضاتی درباره قیمت و تعرفه های اینترنتی شنیده می شود، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد می باشد كه ایران چهارمین كشور ارزان دنیا در زمینه تعرفه اینترنت با ترافیك های برابر است.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، یكی از مواردی كه همواره دغدغه كاربران اینترنتی بوده، تعرفه هایی است كه برای خدمات اینترنت تعیین می شود. در این میان، كاربران اینترنتی كه مخاطب صفحه های شبكه های اجتماعی وزیر ارتباطات هستند هم با تغییر تعرفه هایی كه گاهی در بسته های اینترنتی رخ می دهد، این مساله را به صورت اعتراض ابراز می كنند.
این در حالیست كه امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران اخیرا در جلسه كارگروه اطلاعات و فناوری اطلاعات مراغه، درباره قیمت اینترنت اظهار داشت: با وجود ادعای برخی رسانه ها در خصوص قیمت بالای تعرفه های اینترنت، هزینه های اینترنتی در مقایسه با سبدهای هزینه و قدرت خرید خانوارها و شركت ها پایین است.
از طرفی حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی چندی قبل با اشاره به مشكلات اقتصادی اپراتورها گفته بود: واقعیت این است كه با عنایت به شرایط اقصادی كه برای اپراتورها اتفاق افتاده، هزینه هایشان خیلی بالا رفته و با این شرایط باید كاری كنند. یكی از كارهایی كه می توان انجام داد، كاهش هزینه هاست. ما هم در این مورد در حال اقداماتی هستیم كه اپراتورها به سمت كاهش هزینه های غیرضروری بروند.
البته سوژه اینترنت ارزان را قبل از این محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم مطرح كرده بود. او با اشاره به اینكه ایران از نظر تعرفه ی اینترنت موبایل چهارمین كشور ارزان دنیا شمرده می شود، به دامپینگ برخی اپراتورها در این فضا اشاره كرده و گفته بود: بعنوان مثال حالا یكی از اپراتورها ۱۰۰ گیگابایت اینترنت را با قیمت ۱۷۵ هزارتومان به فروش می رساند. به عبارت دیگر هر گیگابایت را با رقمی حدود ۱۷۵۰ تومان به فروش می رساند و این در حالیست كه كمترین رقم فروش اینترنت در دنیا ۰.۵ دلار است و چنین تعرفه ای در هیچ كجای دنیا پیدا نمی گردد.
شركت های ارائه دهنده اینترنت ثابت نیز همین عقیده را دارند. آنها معتقدند همه جای دنیا اینترنت موبایل برای كار مسنجرها و ای میل مثل پیامك قیمت پایینی دارد، اما زمانی كه بخواهید فایل دانلود كنید، قیمت بالا می رود؛ درحالی كه در ایران همه قیمت ها یكسان است. شركت های FCP همین طور معتقدند اپراتورها روی ویس سود می برند و روی دیتا قیمت ها را دامپ می كنند؛ هرچند اپراتورها این مساله را تكذیب می كنند.

منبع: