برای خدمات ارزش افزوده چقدر هزینه دادید؟

برای خدمات ارزش افزوده چقدر هزینه دادید؟

به گزارش سئو مئو بعد از اظهارات وزیر ارتباطات درباره دریافت فهرست خدمات ارزش افزوده توسط كاربران، خیلی از مشتركان به گرفتن #۶؛۸۰۰؛ اقدام نموده و از هزینه هایی كه از طرفشان برای خدمات ارزش افزوده پرداخت شده، آگاه شدند.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اجرایی كردن وعده خود برای آخر دادن به كلاه برداری ها و دست كردن در جیب مردم، در توییتی با هشتك های حق الناس و آخر وس نوشت: «پول هایی كه برای شركت های ارزش افزوده در این چند سال از شما اخذشده را با #۶*۸۰۰* می توانید ببینید. شكایتی هم داشتید لطفاً از راه پیامك به ۸۰۰۷ بفرستید.»
خیلی از كاربران بعد از این اظهارات، مبادرت به گرفتن این شماره كردند تا ببینند در این مدت چه هزینه ای را خواسته یا ناخواسته به سرویس های ارزش افزوده پرداخت كرده اند. با گرفتن این كد، پیامی از سوی اپراتور ارسال می شود كه نتیجه ظرف حداكثر ۲۴ ساعت اعلام می شود.
البته به نظر می آید شب گذشته به علت حجم بالای پیام های ارسال به اپراتورها، در ابتدای ارسال این كد، پاسخگویی مناسبی به تمامی افرادی كه درخواست آمار خدمات ارزش افزوده خویش را داشتند، نشد. اما حالا بعد از شماره گیری پیامكی از سوی سازمان تنظیم مقررات رادیویی برای مشترك ارسال و گفته می شود كه پاسخ استعلام مجموع هزینه های پرداختی شما بابت خدمات ارزش افزوده چند تومان بوده و درصورت درخواست و ارسال عدد ۱ به شماره ۸۰۰۷ جزئیات به شما اعلام می شود.
ازاین رو حتی در صورتیكه در ساعات ابتدایی مبادرت به شماره گیری كد مورد نظر كردید تا اسامی خدمات ارزش افزوده خویش را بدانید اما پاسخی دریافت نكردید، باردیگر به گرفتن این كد اقدام كنید و در صورتیكه از هزینه و خدماتی كه در این مدت به شما تحمیل شده، شكایت دارید، میتوانید آنرا اعلام كنید.
خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) كه به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامك معمول است و مهم ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأی گیری، تبلیغات موبایلی و اطلاع رسانی می شود. خدمات ارزش افزوده می تواند توسط خود اپراتورها یا توسط شركای ثالثی كه بعنوان تامین كننده محتوا (Content Provider) شناخته می شوند، صورت گیرد.
باآنكه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط كاربر انتخاب شود، اما بعضی از شركت های ارزش افزوده، كاربران را بدون آگاهی خودشان، به عضویت این سرویس ها درآورده اند. از آنجایی كه این خدمات معمولاً هزینه های بالایی دارند، برای مثال ارسال یك پیامك ارزش افزوده به كاربر می تواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد، هزینه های زیادی كه در قبوض كاربران سیمكارت های دائمی آمده و یا سرویس هایی كه باعث تمام شدن اعتبار سیمكارت های اعتباری شده، اعتراض خیلی از كاربران را به دنبال داشته است.
در مواردی مشاهده شده پیامك های تبلیغاتی یا متن فریبنده از راه پیام رسان های اجتماعی یا سرشماره های شخصی ارسال می شود كه كاربران را تشویق می كند با ارسال كد، شارژ یا سرویس مجانی دریافت نمایند و بعضی از كاربران با اعتماد به این پیام ها، موارد درخواستی در پیامك را انجام می دهند كه در بعضی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آنها منجر می شود.
مدتی پیش پرونده ی یك تخلف در ارزش افزوده آشكار شد كه باعث یك كلاهبرداری ۳۳ میلیارد تومانی از كاربرانی كه بدون اطلاع در سرویس های ارزش افزوده عضو شده بودند، شده بود كه محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در نهایت از بازگشت مبالغ كسر شده از حساب كاربران اطلاع داد. اما نارضایتی كاربران از روند دریافت هزینه های خدمات ارزش افزوده ادامه داشت و باعث شد وزیر ارتباطات تصمیم به تعطیلی این سرویس ها بگیرد.
آذری جهرمی با هشتگ آخر VAS، در توییتر نوشته بود: «شاید وقتش رسیده باشد كه بزودی «كل سرویس های ارزش افزوده» را برای همیشه تعطیل كنیم. دوستان دیگر به یقین رسیده اند كه در مورد حق الناس هیچ خط قرمزی ندارم، به خصوص اگر از جیب مردم دزدی شود.»
در دوره های گذشته در این پیامك ها هیچ اشاره ای به عضویت و محاسبه هزینه وجود نداشت و تعداد بسیار زیادی از مشتركین به این صورت برای دریافت خدمات عضو شدند. اما هم اكنون نحوه ارسال پیامك های مربوط به خدمات باید بگونه ای باشد كه هزینه و روش لغو عضویت آن در هر پیامك ارسالی درج شود. اپراتورها از جانب رگولاتوری ملزم شدند كه در اینباره به مشتركین اطلاع رسانی لازم را انجام دهند و هم چنین به تمامی شركت های ارائه دهنده خدمات مبتنی بر محتوا برای انجام ندادن اینگونه تبلیغات اخطار جدی ارسال نمایند.
بعد از آن، حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با اشاره به اقدامات انجام شده برای مدیریت «وس» اظهار داشت: «تیم نظارتی ما برای افزایش نظارت بر حوزه سرویس ارزش افزوده در اپراتورها مستقر می شوند و همینطور اقدامات دیگری انجام می دهیم كه پس از به سرانجام رسیدن آن نتایج را اعلام خواهیم كرد.» آذری جهرمی هم اعلام نمود: «در گام اول شفاف سازی، اپراتورها را ملزم كردیم طی یك هفته به هر مشترك اعلام كنند در سه سال قبل چه مبلغی از جیبشان برای خدمات وس و به حساب چه شركت هایی رفته است