پیش بینی كنگره جهانی موبایل؛ راه اندازی ۵G در ۱۶ كشور آسیایی تا سال دیگر

پیش بینی كنگره جهانی موبایل؛ راه اندازی ۵G در ۱۶ كشور آسیایی تا سال دیگر

به گزارش سئو مئو طبق پیشبینی كنگره جهانی موبایل، تا آخر سال ۲۰۲۰ حدود ۱۶ كشور در آسیا و اقیانوسیه نسل پنجم ارتباطات (۵G) را راه اندازی می كنند و سهم سرمایه گذاری اپراتورها از این تكنولوژی به ۶۳ درصد می رسد.

به گزارش سئو مئو به نقل از رگولاتوری، معاونت راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، گزارش كنگره جهانی موبایل در سال ۲۰۱۹ (GSMA) در مورد آینده نسل پنجم ارتباطات (۵G) را منتشر نمود.
براساس این گزارش، اپراتورهای موبایل در منطقه آسیا- اقیانوسیه تا سال ۲۰۲۵ بیشتر از ۵۷۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهند كرد كه سهم عمده آن، حدود ۳۷۰ میلیارد دلار، برای توسعه نسل پنجم (۵G) خواهد بود. بر همین مبنا سهم ۱۴ درصدی نسل پنجم تلفن همراه از سرمایه گذاریهای اپراتورها در سال ۲۰۱۸ به ۶۳ درصد در سال ۲۰۲۵ می رسد.
كره جنوبی در بین كشورهای آسیا- اقیانوسیه در راه اندازی ۵G پیشگام بوده و تا آخر سال ۲۰۱۹، حدود ۱۰ درصد از مشتركانش به شبكه ۵G متصل می شوند. همینطور برپایه اعلام وزیر علوم، فناوری اطلاعات و ارتباطات این كشور، ۲۶۰ هزار نفر برای سرویس ۵G ثبت نام كرده اند.
براساس این گزارش، به جز كره جنوبی، كشورهای استرالیا، گوام، هنگ كنگ، جزایر ماریانای شمالی و فیلیپین تا آخر سال ۲۰۱۹ و ۱۰ كشور دیگر همچون چین و ژاپن تا آخر سال ۲۰۲۰ شبكه ۵G را پیاده سازی خواهند كرد.
در بخشی از این گزارش با اشاره به اینكه فناوری ها و سرویس های موبایل در منطقه آسیا- اقیانوسیه ۱.۶ تریلیون دلار (معادل ۵.۰۳ درصد GDP این منطقه) ارزش اقتصادی در سال ۲۰۱۸ ایجاد كرده، پیشبینی شده است شكاف بین كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در این منطقه در حال كاهش است. تا جایی كه در ۷ سال آینده، ۸۵۰ میلیون نفر در این منطقه استفاده از اینترنت موبایل را برای نخستین بار تجربه خواهند كرد كه در نتیجه آن تعداد كل كاربران اینترنت موبایل در سال ۲۰۲۵ به ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر یعنی حدود ۶۲ درصد جمعیت این منطقه خواهد رسید.
براساس گزارش GSMA، نسل پنجم تكامل اجتناب ناپذیر شبكه تلفن همراه می باشد و اگر شرایط مناسبی فراهم گردد فرصت های اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی ایجاد خواهد نمود همچون اینكه پیشبینی می شود ظرف ۱۵ سال آینده حدود ۹۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد منطقه آسیا – اقیانوسیه كمك نماید.
همانگونه كه سرعت رو به تكامل فناوری دیجیتالی، زمینه ظهور خدمات و برنامه های كاربردی جدید را فراهم می آورد و سبك زندگی، كار و ارتباطات مردم را تغییر می دهد، از جانب دیگر مدل كسب و كار سنتی اپراتورها را هم تحت فشار قرار می دهد و خیلی از اپراتورها باید به دنبال توسعه كسب و كار خود و كشف راه های جدید كسب درآمد باشند.
براساس گزارش كنگره جهانی موبایل، این تغییرات هم اكنون حوزه فعالیت رگولاتوری ها را هم تحت تأثیر قرار داده است. رگولاتوری های بعضی از كشورهای منطقه آسیا- اقیانوسیه در حال مطالعه و بررسی مقررات گذاری در زمینه ۵G هستند و برخی هم بر موضوعات حیاتی دیگری مانند مقررات گذاری در زمینه پرداخت دیجیتال و هویت دیجیتال تمركز كرده اند تا راه را برای دیجیتال سازی جامعه خود هموار كنند.