در گفتگو با رئیس رگولاتوری اعلام شد: سفارش ها درباره تهیه سیمكارت به زائرین اربعین

در گفتگو با رئیس رگولاتوری اعلام شد: سفارش ها درباره تهیه سیمكارت به زائرین اربعین

به گزارش سئو مئو باآنكه ظرفیت شبكه ارتباطی كشور در راه راهپیمایی زائرین ۲ برابر شده اما جهت استفاده بهتر از امكانات ارتباطی، زائرین باید نكات مهمی را درباره تهیه سیمكارت و استفاده از اینترنت در نظر بگیرند.

به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، نقش ابزارهای ارتباطی در برقراری ارتباطات مشتاقان حضور در راهپیمایی اربعین حسینی، همه ساله پررنگ تر می شود و این مساله سبب شده تا هرسال تدابیر ویژه ای برای تامین ارتباطات بدون نقص و با كیفیت در این ایام درنظر گرفته شود.
ترافیك مكالمات ایران و عراق ۲۰ برابر می شود
اگرچه در شرایط عادی میزان ترافیك مكالمات میان ایران و عراق روزانه حدود ۱۵۰ هزار دقیقه تخمین زده می شود، اما برآوردها نشان داده است كه این میزان در روزهای اربعین به بیشتر از ۲۰ برابر افزایش می یابد. برای مثال طبق اعلام شركت ارتباطات زیرساخت سال قبل و در فاصله یك هفته مانده تا روز اربعین ( از ۲۳ تا ۳۰ مهرماه ۹۷) بیشتر از ۵.۵ میلیون دقیقه مكالمه بین عراق و ایران تبادل شد كه سهم تماس از عراق به ایران بیشتر بوده است.
از این رو با عنایت به افزایش چندبرابری نیاز مشتركان به خدمات ارتباطی در مرزهای دو كشور، وزارت ارتباطات با ایجاد كمیته تامین مناسبتهای ملی مذهبی متشكل از شركت ارتباطات زیرساخت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات، مخابرات و اپراتورهای موبایل، در چارچوب افزایش ظرفیت زیرساختهای ارتباطی، تخصیص باندفركانسی جداگانه، راه اندازی اینترنت وای فای و كیوسكهای تلفن در مرزهای منتهی به خاك عراق (خسروی، مهران، شلمچه و چزابه)، نصب آنتن های موبایل سیار و افزایش ظرفیت آنتن دهی، همه ساله امكاناتی را برای زوار اربعین فراهم می آورد.
با این وجود اما بررسی ها نشان داده است كه با عنایت به ازدحام جمعیت در مرزهای كشور و هم به سبب كمبود امكانات در كشور عراق، زوار اربعین در سالهای گذشته از دریافت خدمات ارتباطی رضایت كامل نداشته و آنطور كه باید نمی توانستند مكالمه موفق داشته و یا از اینترنت بدون قطعی و وصلی استفاده كنند.
امسال اما برای تامین ارتباطات زوار اربعین حسینی، وزارت ارتباطات از چندماه پیش مذاكرات خودرا با طرف عراقی شروع كرد تا مشكلات كمبود ظرفیت در كشور عراق كه سبب شده سالهای گذشته، برخی ارتباطات به موفقیت نرسد، برطرف شود. از طرف دیگر، با دستور وزیر ارتباطات، شركت زیرساخت، اپراتورهای موبایل و شركت مخابرات ایران هم نسبت به افزایش ظرفیتهای شبكه خود اقدام نموده اند.
تمهیدات زیرساخت ارتباطی اربعین در ۳ استان
افزایش ظرفیت ترانزیت ارتباطی پایانه مرزی مهران به عراق بوسیله شبكه فیبر نوری زیرساخت از ۲۰ گیگابیت برثانیه به ۵۰ گیگابیت برثانیه و اجرای ۵۰۰ كیلومتر شبكه فیبرنوری و افزایش ظرفیت ۴ برابری شبكه فیبرنوری استان در مسیرهای ۶ گانه منتهی به شهر مهران و پایانه مرزی همچون اقدامات اعلام شده از طرف شركت ارتباطات زیرساخت در امتداد تأمین نیاز سرویس های ارتباطی زائران است.
علاوه بر اجرای مسیر جدید فیبر نوری (OPGW) ایلام – اسلام آباد به طول ۱۱۰ كیلومتر بعنوان مسیر چهارم ارتباطی استان ایلام، دو دستگاه دیزل پرتابل جهت مواقع اضطرار بعنوان پشتیبان منابع تغذیه سیستم های ارتباطی در شهر مهران و پایانه مرزی در نظر گرفته شده است.
درهمین حال پهنای باند دیتا و شبكه فیبرنوری مورد نیاز اپراتورها و شركت مخابرات برای ارائه سرویس مطلوب به زائران در روزهای اربعین حسینی (ع) تامین شده است. مدیریت ارتباطات زیرساخت استان ایلام هم مبادرت به واگذاری فضا، دكل، آنتن و پاور به دستگاههای خدمات رسان همچون فوریت های پزشكی، اورژانس، هلال احمر و… برای ارائه خدمات دهی مطلوب به زوار كرده است.
مرزهای چزابه و شلمچه در استان خوزستان هم به منظور تقویت مسیرهای پشتیبان شبكه دیتای این استان در روزهای اربعین، سه لینك ۱۰۰G در راه اهواز – كرمانشاه، دو لینك ۱۰G در راه اهواز – ایلام و یك لینك ۱۰G در راه دزفول – كرمانشاه بعنوان طرح های توسعه ای به اجرا درآمده است.
بهره برداری از كابل نوری ۴۸ كر مسیر خسروی – قصر شیرین، نصب سوئیچ دیتا در قصر قدیم و واگذاری مستقیم پهنای باند، آماده سازی نصب فضا و برق تجهیزات رادیویی، نصب و راه اندازی یك لینك رادیو STM ۴ بین ایستگاه های خسروی و نواكوه، نصب آنتن و فیدر رادیویی در ایستگاه های خسروی و نواكوه و افزایش پهنای باند اینترنت برای مخابرات منطقه كرمانشاه، همچون تمهیدات ارتباطی این استان اعلام شده است.
شركت ارتباطات زیرساخت درباب طرح تامین مسیرهای پشتیبان جهت ارتباطات بین الملل با كشور عراق هم اعلام نمود: با نصب تجهیزات و كابل كشی فیبرنوری در پایانه چذابه، طرح تامین مسیرهای پشتیبان جهت ارتباطات بین الملل با كشور عراق از این مسیر فراهم گشته است. به منظور خدمات رسانی ارتباطی مطلوب به زوار اربعین حسینی، كشیك های مدیریت ارتباطات زیرساخت خوزستان از ۱۷ تا ۲۸ مهرماه جهت هرگونه هماهنگی با اپراتورها در امتداد پایداری شبكه ارتباطی آماده همكاری هستند.
ظرفیت شبكه ارتباطی برای زوار اربعین ۲ برابر شد
حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد آخرین وضعیت تامین ارتباطات برای زوار اربعین حسینی اظهار داشت: ما طی ۳ روز گذشته از مرزهای خسروی، مهران، شلمچه و چذابه بازدید داشتیم و از نزدیك در جریان آخرین اقدامات انجام شده برای تامین سرویس دهی به زائرین اربعین قرار گرفتیم.
وی با اشاره به اینكه الان تمامی مسیرهای زیرساخت ارتباطی منتهی به پایانه های مرزی كشور، مجهز به فیبرنوری شده و پهنای باند اینترنت هم برای پایانه ها برقرار است، اظهار داشت: با عنایت به اینكه سال قبل در مقطعی با قطعی فیبرنوری مواجه شدیم، امسال دو مسیر فیزیكی جداگانه به صورت پشتیبان در نظر گرفته شده است.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینكه ارتباطات رادیویی در همه مرزهای كشور برقرار است، افزود: یك ارتباط ماهواره ای هم برای مسیر شلمچه و چذابه درنظر گرفته شده كه در صورت ضرورت و در موارد خاص، امكان برقراری ارتباطات را فراهم می آورد.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینكه در كلیه جاده های منتهی به پایانه های مرزی كشور، درایو تست (تست كیفیت با ماشین) انجام شده است، اضافه كرد: غیر از معدود نقاط كور در این مسیرها، كل مسیر تحت پوشش نسل ۳ و ۴ تلفن همراه قرار دارد.
وی با اشاره به تصادف ماشین حمل سوخت در محور ایلام به مهران كه ۳ روز گذشته سبب ایجاد ترافیكی چندساعته برای زوار شده بود، اظهار داشت: در آن مقطع به سبب تجمع بیش از اندازه، شبكه ارتباطی در آن مسیر با مشكل روبه رو شده بود و برخی كاربران مبتلا به اختلال مقطعی شده بودند كه بلافاصله با استقرار ۲ سایت موقت، مشكل برطرف شد.
فلاح جوشقانی در مورد نصب سایتهای موقت و پرتابل در نقاط جاده ای منتهی به پایانه های مرزی كشور برای بهبود ارتباطات زوار اربعین اشاره كرد: عملیات نصب ۸ سایت موبایل در كرمانشاه، ۵ سایت در ایلام و ۷ سایت در خوزستان از سال قبل انجام شده است و امسال هم ۵ سایت موقت تلفن همراه در پایانه خسروی، ۱۳ سایت در مرز مهران و ۱۴ سایت موقت در چذابه و شلمچه نصب و به راه افتاده است.
رئیس رگولاتوری با اشاره به اینكه پیش بینی می شود امسال تعداد زوار اربعین نسبت به سال قبل ۳۰ درصد افزایش یابد، اشاره كرد: ظرفیت شبكه ارتباطی كشور برای تامین ارتباطات زائرین نسبت به سال قبل ۲ برابر شد.
زائران اختلالات را به سامانه ۱۹۵ اعلام كنند
وی با تاكید بر اینكه تیم های فنی و پشتیبان از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اپراتورها در پایانه ها مستقر شدند، اضافه كرد: یك تیم پایش و پاسخگویی هم در پایانه های مرزی مستقر هستند كه در صورت بروز مشكل و اعلام آن، می توانند سوژه را گزارش و پیگیری كنند.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینكه مسیر ارتباطی ما با زوار، سامانه ۱۹۵ است، اظهار داشت: زوار می توانند در صورت بروز مشكل ارتباطی، گزارش آنرا به سامانه تلفنی ۱۹۵ اعلام كنند تا بطور ویژه به آن رسیدگی شود.
وی اظهار داشت: برای رفع مشكل نقاط كور و مشكلات سایتهای BTS، هماهنگی های مناسبی در حال انجام می باشد و حتی برخی سایتها به سبب نبود امكانات، در حال سرویس دهی با ژنراتور هستند.
فلاح جوشقانی افزود: گزارشی كه از طرف اپراتورهای عراقی اعلام شده است هم نشان داده است آنها نسبت به افزایش ظرفیت در خاك عراق اقدام نموده اند و پوشش اینترنت وای فای در نجف و كربلا را وعده داده اند. اینترنت در كشور عراق ۳G است و اپراتورهای این كشور اعلام نموده اند كه آمادگی كامل برای ارائه خدمات به زائرین اربعین را دارند.
اینترنت در عراق ۴۰ تا ۵۰ برابر گران تر از ایران
معاون وزیر ارتباطات در مورد تعرفه مكالمه و اینترنت برای زوار اظهار داشت: با مذاكرات صورت گرفته موفق شدیم حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان به ازای هر دقیقه مكالمه، تعرفه ها را كاهش دهیم.
وی اظهار داشت: سال قبل در روزهای اربعین به سبب آنكه شركت ارتباطات زیرساخت، مسئول ارتباطات تلفنی بین الملل بود، تعرفه مكالمات به ازای هر دقیقه حدود ۹۰۰ تومان كم شد اما امسال با عنایت به آزادسازی سرویس دهی در تلفن بین الملل، اپراتورهای ایرانی با مذاكراتی كه انجام دادند در نهایت هر دقیقه مكالمه در اربعین را نسبت به روزهای عادی سال، حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان كاهش دادند.
وی به زوار اربعین سفارش كرد كه اگر قصد استفاده از سرویس رومینگ با سیم كارتهای خودرا دارند، سرویس رومینگ گوشی خودرا پیش از خروج از خاك ایران فعال كنند. در همین حال سفارش می شود در صورت استفاده از رومینگ، كاربران بسته اینترنت ویژه اربعین را كه اپراتورهای موبایل ایرانی پیشنهاد داده اند فعال كنند و از اینترنت آزاد استفاده نكنند. چونكه قیمت اینترنت در عراق ۴۰ تا ۵۰ برابر گران تر از ایران است.
فلاح جوشقانی اظهار داشت: به زوار سفارش می شود جهت استفاده از اینترنت، از وای فای رایگان موكب ها در راه نجف و كربلا استفاده كنند و یا اینكه بسته اینترنت ویژه اربعین را شارژ كنند. در غیر اینصورت از سیمكارت عراقی برای دیتا استفاده كنند. چونكه اپراتورهای عراقی هم بسته های ویژه اینترنت برای زوار در نظر گرفته اند كه مقرون به صرفه تر است.
به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، مطابق با بیان وزارت ارتباطات و اپراتورهای تلفن همراه، درصورتی كه زوار از سیم كارتهای ایرانی و رومینگ استفاده كنند، نرخ مكالمه مشتركان همراه اول با ایران دقیقه ای ۳۲۰۰ تومان، مكالمه دریافتی و تماس با شماره عراقی دقیقه ای ۲۱۰۰ تومان، ارسال پیامك ۹۰۰ تومان و هر مگابایت اینترنت همراه ۸۵۰ تومان محاسبه می شود.
درهمین حال اپراتور ایرانسل هزینه تماس با ایران را ۳۲۰۰ تومان، هزینه تماس داخل عراق و هزینه دریافت تماس را ۲۱۰۰ تومان برای مشتركان خود در نظر گرفته است. هزینه ارسال پیامك هم ۹۰۰ تومان است. همین طور هزینه تماس از ایران با شماره های عراقی هم در تعرفه ویژه اربعین امسال، ۲۱۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.
این اپراتورها بسته های ویژه اربعین هم برای مشتركان خود در نظر گرفته اند.
زائران باید توجه داشته باشند كه روشن كردن گوشی تلفن همراه هزینه نداشته و دریافت پیامك هم رایگان است.
زائران سیمكارت عراقی را از مراكز معتبر تهیه كنند
معاون وزیر ارتباطات همین طور به زوار اربعین سفارش كرد كه در صورتیكه تمایل به خرید سیمكارت عراقی دارند، آنرا خارج از مرز و در خاك عراق و از مراكز معتبر و مراكز فروش سیمكارت اپراتورهای عراقی تهیه كنند.
فلاح جوشقانی افزود: متاسفانه شاهد می باشیم كه برخی در پایانه های مرزی مبادرت به فروش سیم كارتهای عراقی می كنند كه این سیم كارتها هیچگونه تضمینی ندارد و احتمال كلاهبرداری برای آنها وجود دارد.
وی با اشاره به اینكه فروش سیمكارت خارجی در ایران برخلاف قانون است و رگولاتوری تضمینی برای آن نمی دهد، اضافه كرد: زوار در صورتیكه قصد خرید سیمكارت عراقی دارند، آنرا از نمایندگی های مجاز در كشور عراق و با ارائه مدارك هویتی، تهیه كنند.
رئیس رگولاتوری همین طور نسبت به سوءاستفاده كلاهبرداران از بسترهای ارتباطی برای فریب زوار اربعین حسینی، آگهی داد و اظهار داشت: با عنایت به سوءاستفاده كلاهبرداران از بسترهای ارتباطی و فناوری اطلاعات، مشتركان تلفن همراه و زوار اربعین حسینی در صورت دریافت هرگونه پیامك بر بستر تلفن همراه یا پست در شبكه های اجتماعی یا لینك های اینترنتی ناشناس در خصوص ارائه سرویس خاص در این ایام، از ارسال هرگونه كد درخواستی برای عضویت در آن سرویس یا دانلود نرم افزار اجتناب كنند.
وی با اشاره به اینكه ما به اپراتورهای تلفن همراه هم آگهی داده ایم كه حساسیت های لازم را در این زمینه داشته باشند و خدمات خودرا با شناسنامه های مشخص و قابل شناسایی و یا اعلام در سایت های خود، به زوار عرضه كنند.
فلاح جوشقانی با اشاره به سوءاستفاده از مدارك هویتی زوار اربعین برای ثبت سیمكارت اظهار داشت: چنانچه زوار اربعین حسینی، پیامكی با عنوان (ماسك) سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در خصوص صدور سیمكارت به نامشان دریافت نمودند باید به دفاتر فروش اپراتورها بازگشت و سیمكارت ثبت شده را مسدود و غیرفعال كنند.
وی با اشاره به اینكه شاهد رواج سوءاستفاده از مدارك هویتی زوار اربعین برای ثبت سیمكارت بدون اطلاع آنها هستیم، اضافه كرد: سیمكارت های ثبت شده بدون اطلاع مالكان آنها، مسدود می شود. قبل از این هم سوءاستفاده از اطلاعات هویتی حجاج بیت الله الحرام، برای ثبت گوشی تلفن همراه به صورت مسافری در سامانه گمرك صورت گرفته بود. بنا بر این برای جلوگیری از تضییع حقوق زوار اربعین حسینی، از آنها می خواهیم از اسناد هویتی خودشان بطور جدی محافظت كنند.
معاون وزیر ارتباطات اضافه كرد: زوار درصورت ثبت سیمكارت به نام آنان بدون اطلاع خودشان، حتما سیمكارت را غیرفعال كرده و شكایت خودرا در سامانه ثبت و پاسخگوئی به شكایات ۱۹۵ ثبت كنند.
نقاط مجهز به وای فای رایگان در پیاده روی اربعین كدامند
در همین حال وزیر ارتباطات نقاط مجهز به اینترنت وای فای رایگان را در راه پیاده روی زوار اربعین ۹۸ اعلام نمود.
براساس این اعلام، زوار می توانند در این نقاط از اینترنت رایگان استفاده كنند.
– موكب حضرت زهرا (نجف، ثوره العشرین، ابتدای مسیر)
– مسجد و مقبره الحكیم (نجف، زیر پل ثوره العشرین اول مسیر)
– عمود ۲۰۲ موكب امام خمینی
– عمود ۲۸۶ موكب امام رضا
– عمود ۳۰۹
– عمود ۴۶۰ موكب احباب الزهرا
– عمود ۵۴۸
– عمود ۷۰۷ موكب امام رضا
– عمود ۸۲۸ موكب صاحب الزمان
– عمود ۹۵۳ موكب شهید الله
– عمود ۱۱۲۰ موكب خدام الحسین
– عمود ۱۲۲۲ الحسین یجمعنا