كلاهبرداری از راه ارسال لینك های حاوی بدافزار

كلاهبرداری از راه ارسال لینك های حاوی بدافزار

به گزارش سئو مئو سودجویان با راه اندازی سایت های اینترنتی و ارسال لینك با مضامینی فریبنده و مخاطب پسند، كاربران فضای مجازی را برای فعالیت در سایت هایی كه با هدف كلاهبرداری راه اندازی شده اند، تحریك و ترغیب می كنند.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، یكی از اقدامات كلاهبرداران این است كه با راه اندازی سایت های جعلی كه شبیه به سایت های اصلی است، به ربودن اطلاعات افراد، اغلب برای سوءاستفاده های مالی اقدام می كنند؛ در این شیوه كه اصطلاحاً به فیشینگ مشهور است، از راه اطلاعات واردشده توسط كاربران در صفحات جعلی حساب های بانكی قربانیان خالی می شود. از طرفی یكی از شگردهای كلاهبرداران سایبری برای در طعمه قرار دادن مردم این است كه با سوءاستفاده از احساسات شهروندان به ارسال لینك های حاوی بدافزار و سرقت اطلاعات شهروندان اقدام می كنند.
در اینباره امیر صفری فروشانی – كارشناس نرم افزارهای امنیتی حوزه فناوری اطلاعات- در گفتگو با ایسنا، با بیان این كه فیشینگ یك تهدید سایبری به حساب می آید، اظهار داشت: اگر بخواهیم در مقابل تهدیدات سایبری ایمن باشیم، باید موارد امنیتی را رعایت نماییم. یكی از موارد امنیتی این است كه هوشیار باشیم، هر ایمیلی را باز نكرده و روی هر لینكی كلیك نكنیم، آدرس سایت ها را دقیق چك نماییم كه همان آدرس مورد نظر باشد، زمانی كه یك سایت ما را به مرحله پرداخت هدایت می كند، دقت نماییم كه مثل همان نوشته شده باشد.
وی افزود: بقیه موارد امنیتی هم این طور است كه لازم است سیستم عامل و مرورگرمان را همیشه به روز نماییم، آنتی ویروس اصلی و معتبر داشته باشیم كه خصوصیت های امنیت اینترنتی داشته باشد، همچون خصوصیت حفاظت در مقابل وب سایت ها و لینك های آلوده. مرورگرها معمولاً از سوی آنتی ویروس افزوده می شود و آنها بخش زیادی از فیشینگ را تشخیص می دهند. هم چنین اگر لینك پرداخت از راه ایمیل ارسال شد، نباید از راه آن به اینترنت بانك و ایمیل خود وارد شویم.
در این راستا پلیس فتا هم اخطار داده كلاهبرداران در روزهای و مناسبت های مختلف مانند ماه محرم، با سوءاستفاده از احساسات و عواطف شهروندان تحت عناوین مختلف مانند جمع آوری نذورات و كمك به نیازمندان و یا با عنوان موضوعات مذهبی و دانلود مجانی جدیدترین آلبوم مداحان و نوحه سرایان معروف و موارد این چنینی، به ارسال لینك ها حاوی بدافزار و كلاهبرداری از شهروندان اقدام می كنند.
در مواقعی سودجویان به كاربر پیشنهاد می دهند برای بهره مند شدن از خدمات سایت معرفی شده، مبلغ ناچیزی را از راه درگاه پرداخت الكترونیكی كه معمولاً جعلی است، واریز كنند؛ در این صورت كاربران، با واردن كردن اطلاعات مهم كارت و حساب بانكی خود در صفحاتی كه شبیه صفحه درگاه پرداخت الكترونیكی بانك هاست، زمینه ساز سوءاستفاده از حساب های بانكی خود می شوند.
كاربران باید توجه نمایند كه امنیت در فضای مجازی نسبی است. ازاین رو عدم اعتماد و اطمینان به غریبه های آنلاین، عدم به اشتراك گذاری محتوای شخصی در شبكه های اجتماعی، دانلود نكردن فایل ها از سایت های نامعتبر و غیرمطمئن، به روزرسانی آنتی ویروس، دقت در وارد كردن نشانی درگاه های پرداخت الكترونیكی بانك ها و توجه به پروتكل امن HTTPS و عدم توجه به ایمیل یا لینك های ناشناس از بروز و ظهور چنین كلاهبرداری هایی پیشگیری كرده و ضریب امنیت را در فضای مجازی بالا می برد.