افتتاح سامانه سنجش شاخص های كیفیت شبكه ملی اطلاعات اپراتورهای اینترنتی فقط ۴۵ روز فرصت دارند

افتتاح سامانه سنجش شاخص های كیفیت شبكه ملی اطلاعات اپراتورهای اینترنتی فقط ۴۵ روز فرصت دارند

به گزارش سئو مئو وزیر ارتباطات با اشاره به راه اندازی سامانه سنجش شاخصهای كیفیت شبكه ملی اطلاعات(فرادید)، اظهار داشت: سامانه به مدت ۴۵ روز در اختیار اپراتورها قرار دارد كه از اطلاعات كیفیت شبكه سایر اپراتورها هم آگاه شوند؛ بعد از آن، این سامانه در اختیار عموم قرار می گیرد تا كاربران بتوانند بر طبق این اطلاعات، اپراتور مورد نظر خویش را انتخاب كنند.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی امروز در مراسم معرفی سامانه سنجش شاخصهای كیفیت شبكه ملی اطلاعات كه با حضور اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی برگزار شد، بیان كرد: ما از ابتدا به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات گفتیم آنچه كه به صورت مصداقی یك خروجی در حوزه معاونت نظارت نیاز داریم، این است كه یك داشبورد تولید كنند كه هر شهروند در هر نقطه بتواند آگاه شود چه سرویس هایی با چه كیفیت و چه قیمتی در دسترس می باشد.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، سامانه سنجش كیفیت شاخصهای شبكه ملی اطلاعات تحت عنوان فرادید امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیران اپراتورهای عرضه دهنده خدمات اینترنتی توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رونمایی گردید.
در این مراسم معاونان وزیر ارتباطات همچون رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و مدیرعامل شركت ارتباطات زیرساخت هم حضور داشتند.
اپراتورهای اینترنتی تا ۴۰ روز فرصت دارند با بهره گیری از این سامانه، مشكلات شبكه خویش را برطرف كرده و كیفیت خدمات خویش را بهبود ببخشند و بعد از ۴۵ روز این سامانه در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

آذری جهرمی با بیان این كه تمام ساختار و رویكردهای حركتی در حوزه نظارت بر اساس بهبود كیفیت خدمات قرار دادیم اضافه كرد: سازمان تنظیم مقررات با جمع آوری دیتا از نقاط مختلف شبكه و نظارت های دوره ای وظیفه جمع آوری اطلاعات برای بهبود كیفیت خدمات را برعهده دارد.
وی با بیان این كه در شبكه ما گلوگاه های وجود دارد كه گرفتار مشكل هستند افزود: در نتیجه جمع آوری این اطلاعات الگوریتم ها به دست می آید كه می تواند این مشكلات را عیب یابی كند. این مشكلات می تواند ناشی از مشكلات زیرساختی، مخابرات و یا اپراتورها باشد كه به صورت مستقل بررسی می شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نصب ۶۰۰۰ حسگر برای جمع آوری اطلاعات در نقاط مختلف كشور بیان كرد: این سنسورها وضعیت شبكه و كیفیت عرضه خدمات اپراتورهای اینترنتی را به صورت آنلاین بررسی می كنند. اپلیكیشن سلام كه یك برنامه موبایل محور است هم در دسترسی كاربران قرار دارد و به آنها اجازه می دهد اطلاعات خویش را از كیفیت شبكه در نقاط مختلف گزارش كنند.
آذری جهرمی با بیان این كه در شش ماه گذشته سامانه فراگیر آماده سازی و استخراج شده اضافه كرد: علیرغم این ارتقا و بهبودی در فرآیندهای شبكه شاهد نبودیم و باوجود تذاكراتی كه به اپراتورها داده شده، تغییراتی ایجاد نشد. در سازمان تنظیم مقررات و اپراتورها مخالفت های برای رونمایی از سامانه فراگیر وجود داشت اما با قرار دادن این سامانه در اختیار مردم امكان مقایسه بین اپراتورهای عرضه دهنده خدمات فراهم می شود. همانطور كه این تجربه در شركت ارتباطات زیرساخت وجود داشت و با اینكه در ابتدا مخالفت های وجود داشت اما در نهایت به حسنه تبدیل شد و شركت ارتباطات زیرساخت به دنبال كیفیت رفت.
وی با بیان این كه امروزه كیفیت یك شاخص مهم برای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است اظهار داشت: شركت های عرضه دهنده خدمات اینترنتی ۴۵ روز فرصت دارند كه برای بهبود كیفیت تلاش كنند و بعد از این مهلت سامانه در اختیار عموم قرار می گیرد تا ببینیم نحوه ارسال تذكرات و عرضه گزارشات تغییری در فرآیندهای ارتقای شبكه بوجود می آورد یا خیر.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این كه در جامعه ای كه ۷۰ میلیون نفر خدمات شبكه می گیرند، نمی توان نسبت به ارتقای شبكه بی تفاوت بود اظهار داشت: در مدت ۴۵ روز سازمان تنظیم مقررات هم وظیفه دارد، هر دو هفته گزارشی از شاخص كیفیت اپراتورها منتشر كند.
آذری جهرمی با ذكر یك مثال از رصد این سامانه به وضعیت شبكه نسل سوم اپراتور اول اشاره نمود و اظهار داشت: در بعضی از مناطق نسل سوم یك سوم اپراتور دوم كیفیت دارد، در صورتیكه كیفیت نسل چهارم در بعضی مناطق ۴۰ درصد بیشتر از اپراتور دوم است. این مشكلات باید در شبكه بررسی و رفع گردد.
وی با اشاره به شاخص تجربه ای كارور اظهار نمود: شاخص كیفی كی او اس ال (كیفیت خدمات) و كی او ای (تجربه كاربری) از امكانات این سامانه است و كاربران در هر نقطه كشور حق دارند بدانند چه سرویسی را با چه كیفیت و قیمتی دریافت می كنند كه بتوانند متناسب با آن حق انتخاب داشته باشند.
وزیر ارتباطات و فناروی اطلاعات با اشاره به فازهای بعدی این سامانه بیان كرد: در فازهای بعدی انعكاس كاربران هم اضافه می شود و با راه اندازی این بخش نظرات كاربران از سامانه ۱۹۵ و نحوه پاسخگویی و پشتیبانی شركت ها هم در سامانه عرضه خواهد شد. در نهایت بیشترین فشار پس از راه اندازی این سامانه به وزارت ارتباطات است چونكه همه كیفیت را از این وزارت خانه طلب می كنند.
آذری جهرمی همینطور اظهار نمود: در شش ماه نخست سال جاری شبكه ارتقای كیفیت داشته اما پس از دریافت شكایت ها و بررسی ها متوجه شدیم ابزارهای دور زدن فیلترینگ بر سرعت و كیفیت شبكه تاثیر می گذارد كه این مورد به ما برنمی گردد و دیگران باید اثرات تصمیم های خویش را بر شبكه ببینند.
در این مراسم همینطور حسین فلاح جوشقانی- رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – با اشاره به راه اندازی سامانه سنجش شاخصهای كیفیت شبكه ملی اطلاعات اظهار نمود: این سامانه برپایه یك سری مبنای تشكیل شده و با این هدف كه اطلاعاتی از بهبود شبكه، جمع آوری شود.
وی با بیان این كه هدف این سامانه رقابتی كردن بازار است اضافه كرد: برای رصد كیفیت خدمات برپایه ارزیابی های مردم و متخصصان از این سامانه استفاده می شود. همانطور كه وزیر ارتباطات به شفافیت به حق الناس تاكید دارند، این سامانه هم در این راستا راه اندازی می شود.
مجید حقی – معاون سازمان فناوری اطلاعات – هم با بیان این كه این سامانه از سال ۹۵ و با سرمایه گذاری ۶۱ میلیارد ریال در حال راه اندازی است اظهار داشت: این سامانه در كل كشور اطلاعات كیفیت اپراتورها ثابت و سیار را جمع آوری می كند و تكنولوژی های روز از وای WiFi، TD-LTE، ADSL و نسل سوم و چهارم اینترنت را مد نظر دارد. كاربران باید بدانند از كدام شركت سرویس بگیرد كه متناسب كاركردهایشان باشد.
وی افزود: تمامی شاخص هایی كه در این سامانه بررسی می شود، منطبق با استانداردهای بین المللی آی تی یو است، همینطور این شاخص ها به هزینه شركت ها لینك می شود تا برای كاربران مشخص باشد كه از چه سرویسی استفاده كنند.