بدافزارها میهمان گوشیهای هوشمند

بدافزارها میهمان گوشیهای هوشمند

سئو مئو: به نقل از معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات، درصد عمده ی بدافزارهایی كه در گوشیهای هوشمند است، به واسطه ی دانلود فایل های آلوده از كانال های ناامن و نامطمئن وارد گوشیها شده و علاوه بر اطلاع رسانی و آگاه كردن كاربران، هوشیاری آنها هم از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، بدافزارها و نرم افزارهای مخرب در هر یك از فروشگاه های آنلاین یافت می شوند؛ خیلی از برنامه هایی كه تحت عناوین مختلف برای سیستم عامل اندروید منتشر می­ شوند، از روی برنامه های منبع باز ساخته شده اند. خیلی از این برنامه ها صرفاً با تغییر نام و آیكون بعنوان برنامه های گوناگون و با هدف استفاده از سرویس­ های تبلیغاتی داخل این برنامه­ ها و درآمدزایی برای منتشركننده برنامه، تولید می شوند. این برنامه ها در عمل هیچ كارایی نداشته و حتی امكان دارد بدافزار باشند و یا عملكرد جعلی داشته و تنها با هدف جذب كاربر و كسب درآمد از تبلیغات توسعه یافته­ باشند.
در این راستا، ابوالقاسم صادقی – معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات – در گفتگو با ایسنا با اشاره به بدافزارهای موجود اظهار نمود: بر مبنای مانیتورهایی كه سازمان فناوری اطلاعات انجام می دهد، با عنایت به گسترش و كاربردی كه در گوشیهای هوشمند اتفاق افتاده، درصد بیش تری از بدافزارها برای گوشیهای هوشمند است، یعنی سهم بدافزارهای گوشیهای هوشمند افزایش پیدا كرده و خیلی از این بدابزارها از كانال های ناامن و نامطمئن به دست كاربران می رسد.
وی با بیان این كه هم اكنون در زمینه اپلیكیشن ها در كشور تفسیر غلطی وجود دارد، اظهار داشت: بعضی ها تصورشان این است كه بدافزارها و آلودگی هایی كه روی گوشیها وجود دارد، از كانال اپ استورها به گوشی هایشان رسیده، درحالی كه درصد كمی اینطور است و درصد بیش تری از این آلودگی ها از كانال های غیررسمی انتشار پیدا می كند و باید برای این مورد فكری كرد. از طرفی اطلاع رسانی و آگاه كردن كاربران اهمیت دارد و یكی دیگر از موارد هم این است كه خود كاربر هوشیار باشد.
حمایت سازمان فناوری اطلاعات از محصولات امنیتی بومی
معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به آنتی ویروس پادویش بیان كرد: پادویش یك محصول بومی است. طبق كاری كه همه دولت ها در دنیا برای حوزه هایی كه نیاز راهبردی شان حساب می شود، انجام می دهند، حمایت هایی از این آنتی ویروس صورت گرفته و توانسته به اینجا برسد. البته این آنتی ویروس هم اكنون وابستگی دولتی ندارد و یك كسب وكار مستقل است و به صورت خصوصی فعالیت دارد و اصطلاحا از حمایت های دولتی بی نیاز شده است.
صادقی افزود: در حوزه های دیگر هم همین كار را كردیم؛ در دو سال قبل با سرمایه گذاری وزارت ارتباطات، به بیشتر از ۲۰ دستگاه مختلف دولتی از تجهیزات بومی SIEM (مدیریت امنیت اطلاعات و وقایع) دادیم كه شركت های داخلی آنها را تولید كردند، بدون این كه خود سازمان بهره بردار یك ریال هزینه كند. ما این هزینه را در اختیار آنها قرار دادیم كه هم به شكلی پشتیبانی از شركتی است كه SIEM تولید كرده و هم كمك به سازمان دولتی است تا چنین فناوری هایی را در اختیار بگیرد و از آنها برای ارتقای امنیتش استفاده نماید.
وی با تاكید بر پشتیبانی از كسب وكارهای بومی در سایر زمینه های امنیتی بیان كرد: حمایت های ما تنها در زمینه آنتی ویروس نیست و بستگی به شرایط دارد؛ ما در مبحث آنتی ویروس با شرایطی مواجه شدیم كه نیازهای بحرانی در كشور پدیدار شد و ما پدیده هایی مانند استاكس نت را تجربه كردیم كه حتما باید راهكار خیلی فوری می اندیشیدیم. چند تیم بودند و ارزیابی هایی انجام شد كه كدام یك از این تیم ها برای تولید یك محصول با دانش فنی بومی، آمادگی اش بیش تر است و درنهایت سرمایه گذاری روی آن صورت گرفت.
معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات همینطور تصریح كرد: با عنایت به محدودیت منابع، اگر بخواهیم حمایت نماییم، صحیحش این است كه روی فناوری های دیگری كه نسخه های مناسب بومی از آنها نداریم، سرمایه گذاری نماییم. در حوزه آنتی ویروس هم قبول داریم كه وجود رقیب مفید می باشد، اما درباره این كه دولت بضاعت سرمایه گذاری مجدد در آن حد را داشته باشد، تردید است و حتی در صورت سرمایه گذاری هم مسائل اولویت دار دیگری وجود دارد كه درست تر است روی آنها سرمایه گذاری شود.