رئیس مركز تحقیقات مخابرات خبر داد؛ بررسی دلیلهای عدم موفقیت جویشگر بومی

رئیس مركز تحقیقات مخابرات خبر داد؛ بررسی دلیلهای عدم موفقیت جویشگر بومی

سئو مئو: رئیس مركز تحقیقات مخابرات از ارزیابی امنیتی اپلیكیشن های موبایل و بررسی دلیلهای عدم موفقیت جویشگر بومی آگاهی داد.

به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، وحید یزدانیان امروز در نشست خبری مركز تحقیقات مخابرات ایران با اشاره به برنامه های این مركز بر ضرورت توسعه تعامل با دانشگاهیان و مشاركت در پژوهش های تعامل محور و استفاده از پتانسیل و توانمندی پژوهشگران تاكید نمود.
وی با اشاره به تسریع پروسه تصویب طرح های پژوهشی در این مركز اظهار داشت: همكاری مشترك با مراكز تحقیقاتی و دانشگاه ها، اجرای طرح های پژوهشی اپراتورهای ارتباطی و نیز همكاری با شركت های دانش بنیان همچون برنامه های در دست انجام پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
یزدانیان با اشاره به همكاری هایی كه این پژوهشگاه با شركت ارتباطات زیرساخت دارد، اظهار داشت: طرح توسعه محصولات بومی در شبكه انتقال زیرساخت كشور با همكاری میان مركز تحقیقات مخابرات و شركت ارتباطات زیرساخت انجام می شود. این پروژه صنعتی نیست اما این تحقیقات می تواند به تولید نمونه های نیمه صنعتی منجر شود.
وی با اشاره به اینكه پروسه تحقیقاتی این پروژه تا دو سال آینده به انجام خواهد رسید، اظهار داشت: در همین حال مركز تحقیقات مخابرات پروژه تحقیقاتی در حوزه محصولات امنیتی را با سرمایه گذاری شركت ارتباطات زیرساخت در پژوهشكده امنیت اجرایی می كند.
اتمام نگارش نقشه راه نسل پنجم موبایل
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه نسل پنجم ارتباطات سیار (۵G) اظهار داشت: این طرح از حدود سه سال پیش در این پژوهشگاه تعریف شده و الان نقشه راه آن به اتمام رسیده اما اینكه دستاورد ملموسی از این طرح تحقیقاتی حاصل نشده است عدم حضور تولیدكنندگان و اپراتورهای موبایل در این پروژه بازمی گردد چونكه طرح ۵G با حضور نخبگان دانشگاهی جمع آوری شد اما اپراتورهای ارتباطی و تولیدكنندگان تجهیزات هنوز تعامل مثبتی در این پروژه تحقیقاتی انجام نداده اند.
آخرین وضعیت جویشگرهای بومی
یزدانیان در مورد آخرین وضعیت پروژه جویشگر بومی كه در مركز تحقیقات مخابرات انجام شد، اظهار داشت: این پروژه دو محصول عمده شامل پارسی جو و یوز داشت كه از دانش مركز تحقیقات در این پروژه ها استفاده شد. پروژه پارسی جو از حمایت های پژوهشگاه ارتباطات و پروژه یوز از حمایت سازمان فناوری اطلاعات برخوردار می باشد و الان در حال ارائه خدمات هستند.
وی با اشاره به اینكه شاید انتظاری كه ما از پروژه ها ترسیم كرده بودیم محقق نشد، اضافه كرد: در این زمینه وزیر ارتباطات خواسته است دلیلهای عدم موفقیت پروژه جویشگر بومی توسط پژوهشگاه ارتباطات استخراج شود.
وی با اشاره به اینكه این پروژه در وظایف حاكمیتی وزارت ارتباطات و ذیل شبكه ملی ارتباطات تعریف شده بود، اظهار داشت: نباید به این پروژه بعنوان یك بیزینس نگاه نماییم بلكه حاكمیت به دنبال تحقق تكالیف خود ذیل شبكه ملی اطلاعات است و از این دو موتور جستجو حمایت می كند. در این خصوص جلسات مستمری نیز برگزار كردیم تا مشكلاتی كه این جویشگرها به سودآوری نرسیده اند را بررسی نماییم و آنرا به وزیر ارتباطات منعكس خواهیم كرد.
یزدانیان با اشاره به اینكه نگاه ما این نیست كه پروژه جویشگر بومی شكست خورده است، اضافه كرد: بلكه الان این پروژه كه دولت در آن سرمایه گذاری انجام داده منجر به كسب و كاری كه درآمد زا باشد نشده است و كاربرانش قابل مقایسه با جویشگرهای غیربومی نیستند اما از نظر ما آنچه در مورد جویشگر بومی اتفاق افتاده تجربه موفقی بوده و این بستر فراهم شده تا بخش خصوصی در ادامه راه آنرا تبدیل به یك بیزینس خوب كند مشابه این پروژه را برای پروژه ترجمه فارسی ترگمان داشتیم و الان محصولات تجاری روی این بستر راه افتاده اند كه موفق هستند.
ارزیابی امنیتی اپلیكیشن های بومی
رئیس مركز تحقیقات مخابرات ایران با اشاره به اقدامات انجام شده در پژوهشكده امنیت این مركز تحقیقاتی نیز اظهار داشت: تدوین چارچوب و الزامات امنیتی اپلیكیشن های موبایل در پژوهشكده امنیت بزودی به اتمام می رسد.
وی بر ضرورت ارزیابی امنیتی اپلیكیشن های موبایل اصرار كرد و گفت به مدت یك سال است كه خدمات ارزیابی امنیت و ارائه گواهینامه امنیتی به اپلیكیشن ها انجام می شود و این ارزیابی در آزمایشگاه های امنیت مركز تحقیقات مخابرات در حال انجام می باشد اما برای آنكه خروجی مشخصی از این ارزیابی ها داشته باشیم در حال تدوین چارچوب ها و الزامات امنیتی این اپلیكیشن ها هستیم تا فروشگاه های اپلیكیشن و اپ استورها بر اساس آن این اپ ها را برای كاربران عرضه كنند البته ما قصد از رونق انداختن این صنعت را نداریم بلكه قصدمان كمك به امنیت كاربران است.
بازدید گروه های علمی از مراكز تحقیقاتی آلمان
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات همین طور در مورد همكاریهای بین المللی توسط این پژوهشگاه نیز اظهار داشت: زیرساخت های همكاری میان پژوهشگاه ارتباطات با اتحادیه جهانی مخابرات و سایر مراكز تحقیقاتی بین المللی برقرار است و ما محدودیتی در انجام پروژه های مشترك نداریم الان نیز با وزارت علوم در حال تعامل هستیم تا با چند كشور اروپایی تفاهم همكاریهای علمی فناوری داشته باشیم.
وی اظهار داشت: برنامه ای نیز از طرف وزارت علوم ساماندهی شده است تا طی دو ماه آینده برای بازدید از چند موسسه تحقیقاتی در آلمان و عقد تفاهم نامه فناورانه با این مراكز به آلمان سفر نماییم.
یزدانیان اظهار داشت: هدف از اعزام این هیات علمی را انتقال دانش فنی در حوزه های فناوری ها مانند بیگ دیتا، اینترنت اشیا، ۵G و بلاكچین عنوان نمود تا از تجارب سایر كشورها استفاده گردد.
ترسیم نقشه راه گام دوم انقلاب در حوزه فاوا
رئیس مركز تحقیقات مخابرات در مورد اقدامات انجام شده درباب بیانیه رهبری مربوط به گام دوم انقلاب نیز اظهار داشت: در این بیانیه رهبری بر اهمیت فضای مجازی صحه گذاشتند بر این اساس سوژه ترسیم و تدوین نقشه راه گام دوم انقلاب در حوزه فاوا و اجرای آن در دستور كار مركز مخابرات قرار گرفته است. بر این اساس طی ماه های آینده این نقشه راه تدوین می شود و به دنبال حضور نظر صاحبنظران در این عرصه هستیم.
وی اظهار داشت: در حوزه پدافند سایبری نیز سرفصل مشتركی را در پژوهشكده امنیت با همكاری مجموعه پدافند غیرعامل تدوین كردیم و نتایج آن تا یك سال آینده كه منجر به پروژه های طولانی مدتی شده است اطلاع رسانی می شود.
یزدانیان اظهار داشت: در همین حال امكان دسترسی دانشگاه ها و مراكز تحقیقاتی را به اسناد و مدارك و پروژه های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات فراهم می نماییم و خدمات آزمایشگاهی را با بیشترین سطح همكاری در اختیار مراكز دانشگاهی قرار می دهیم.
نقشه راه اینترنت اشیا خاصیت پیاده سازی صددرصدی را ندارد
وی در مورد آخرین وضعیت پروژه اینترنت اشیا در پاسخ به مهر اظهار داشت: نقطه عطف پژوهشگاه ارتباطات تدوین نقشه راه اینترنت اشیا بود كه تعریف مشخصی از پلت فرم این فناوری، نحوه تعامل و بازیگران آن ارائه كرد اما نقشه راهی كه طراحی شده خاصیت پیاده سازی صددرصدی را ندارد چونكه اجماع نظر نخبگان در آن صورت نگرفته است بر این اساس ما از NGO ها و دانشگاه ها تقاضا كردیم كه در این پروژه به ما كمك كنند.
همكاری مركز تحقیقات مخابرات در محموله مخابراتی ناهید ۲
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد نحوه همكاری با پژوهشگاه فضایی ایران در زمینه پروژه های فضایی و ماهواره ای در پاسخ به سوال مهر اظهار داشت: هیچ تداخل وظایفی در این زمینه با پژوهشگاه فضایی نداریم و گروه ارتباطات ماهواره ای این مركز، پروژه هایی را كه از طرف پژوهشگاه فضایی و سازمان فضایی به ما محول شده است را اجرایی می كند.
وی اظهار داشت: الان یكسری پروژ ه ها با همكاری پژوهشگاه فضایی در زمینه ماهواره در حال انجام می باشد. برای مثال ما در پروژه محموله مخابراتی ناهید ۲ در حال همكاری هستیم و همین طور نمونه ساخت تقویت ماهواره های مدار ژئو نیز از دیگر موضوعات همكاری است.
وی اظهار داشت: آزمون و تحویل مدل مهندسی ترانسكندری مخابرات و همین طور امكان سنجی بهره برداری از ماهواره مخابراتی از دیگر پروژه های مشترك در این حوزه می باشد.

منبع: