وزیر ارتباطات: سرویس ADSL رو به انقراض است، پرداخت هزینه ها از جیب مردم قابل قبول نیست

وزیر ارتباطات: سرویس ADSL رو به انقراض است، پرداخت هزینه ها از جیب مردم قابل قبول نیست

به گزارش سئو مئو وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات كه اعتقاد دارد سرویس ADSL رو به انقراض است، به شركت های عرضه كننده خدمات اینترنتی كه با افزایش هزینه هایشان با كاهش درآمد مواجه گشتند، پیشنهاد كرد به جای درخواست برای افزایش تعرفه، با سرمایه گذاری و عرضه كیفیت خوب، به ایجاد تغییر در برنامه هایشان بپردازند.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، شركت های عرضه دهنده اینترنت ثابت معتقدند این روزها گرفتار مشكلات مالی شدند و وضعیت مطلوبی ندارند. حتی بعضی از شركت های FCP بازار را به اپراتورهای موبایلی واگذار كردند و می گویند پایین بودن تعرفه اینترنت در اپراتورهای موبایلی، سبب شده تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل به جای اینترنت ثابت باشد و درنتیجه این شركت ها در حال از دست دادن مشتركانشان هستند.
از طرفی گرچه قیمت كالاهای مصرفی یا خدمات عرضه شده به كاربران با افزایش روبرو بوده و شاید یكی از معدود مواردی كه در این سال ها علیرغم افرایش نرخ ارز، متناسب با آن رشد نكرده، خدمات اینترنتی شركت هاست؛ موضوعی كه هرچند حالا هم خوشایند كاربران اینترنتی نیست، اما FCPها می گویند با سوق دادن كاربران به استفاده از اینترنت همراه، اینترنت ثابت را گرفتار مشكل كرده و به اعتقاد كارشناسان، در دراز مدت برای توسعه ارتباطی دردسرساز خواهد شد.
البته یكی از مشكلاتی كه باعث نبود توازن بین تصور كاربران از قیمت اینترنت و ادعای عرضه دهندگان خدمات اینترنتی می شود، این است كه مردم بر مبنای درآمد و وضعیت اقتصادی خودشان معتقدند كه قیمت اینترنت در ایران گران است، در مقابل اپراتورها با عنایت به هزینه های بالای سرمایه گذاری و نگهداری معتقدند كه قیمت اینترنت در ایران ارزان است.
محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اعتقاد دارد در تلاطم اقتصادی نباید صرفاً هزینه را از جیب مردم برداشت و هزینه خدمات ICT باید متناسب با جیب مردم باشد و از سوی دیگر حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- می گوید تمام تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بعنوان رگولاتوری یا مقررات گذار، این است كه قیمت های عرضه خدمات اینترنت توسط اپراتورها از آنچه حالا عرضه می شود، بالاتر نرود.
جوشقانی همینطور اخیراً با اشاره به اظهارات بعضی از شركت های ارائه دهنده خدمات اینترنت ثابت درباره ضرورت افزایش قیمت اینترنت اظهار داشت: مبحث افزایش تعرفه خدمات اینترنت باید از ابعاد مختلف بررسی شود و شركت های ارائه دهنده این خدمات به جای طرح مبحث در رسانه ها علل و مستندات خویش را به رگولاتوری ارائه نمایند تا بررسی شود.
شركت ها درخواست افزایش ۵۰ درصدی تعرفه را دارند
اما در آخرین واكنش ها نسبت به درخواست عرضه دهندگان خدمات اینترنت ثابت برای تغییر تعرفه ها، وزیر ارتباطات در توئیتر نوشت: شركت های عرضه كننده خدمات اینترنت ADSL، در درخواستی مفصل، نوشته اند با افزایش بالای هزینه هایشان و كاهش تعداد مشتركینشان -كه به سمت اینترنت موبایل رفته اند- با كاهش درآمد جدی هم مواجهند. درخواست كرده اند تعرفه آنها ۵۰ درصد افزایش یابد. سرویس ADSL رو به انقراض است.
جهرمی همینطور شركت ها را به روش های دیگری غیر از افزایش تعرفه دعوت و اظهار نمود: سرمایه گذاری كنید، تكنولوژی را به روز كنید، تولیدات داخلی استفاده كنید، كیفیت خوب عرضه كنید، برای مردم هم پرداخت هزینه سرویس خوب قابل توجیه است. منتظر برنامه هایشان هستیم. راستی مدیریت هزینه ها را فراموش كردم! پرداخت عدم مدیریت صحیح هزینه ها از جیب مردم، قابل قبول نیست.