گزیده اخبار اقتصادی سه شنبه اجاره بها افزایش یافت

گزیده اخبار اقتصادی سه شنبه اجاره بها افزایش یافت

به گزارش سئو مئو بنابر اطلاعات میزان ثبت نقل و انتقال و اجاره مسكن در شهر تهران كاهش یافته كه این مورد با عنایت به برآیند بازار با افزایش ۱۰ تا ۴۰ درصدی اجاره بها همراه شده است.
عموم خوانندگان خبرهای اقتصادی امروز اخباری در زمینه رشد اجاره بها، تورم ۸۰ درصدی قیمت مرغ و تخم مرغ، بازار پس از تحریم صنایع فلزی، واگذاری سرخابی ها، علل خرید بیش از اندازه شكر، آخر و عاقبت رمز اینترنتی و نرخ ارز را مورد بررسی و پیگیری قرار داده اند.
روز گذشته ایسنا اطلاعاتی در زمینه ثبت قراردادهای خریدوفروش و اجاره در بازار مسكن تهران در مدت زمان ۲۱ روز ابتدایی اردیبهشت ماه منتشر نمود كه در این آمار اعلام گردید میزان ثبت قرارداد اجاره در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش یافته است.
با این شرایط بررسی ها حكایت از آن دارد كه واسطه های ملكی معتقدند ۱۰ تا ۴۰ درصد نرخ پیشنهادی اجاره در اردیبهشت ماه رشد كرده است و در كنار آن گزارش های میدانی هم گویای آن می باشد كه عدم تناسب نرخ اجاره با درآمد مستأجرها، این اقشار را اجباراً به اولویت های بعدی سوق داده است.
قیمت مرغ برای تولیدكننده چند؟
در كنار بازار مسكن، یكی از موضوعات جدانشدنی بسته مهمترین خبرهای اقتصادی، قیمت اقلاً خوراكی است، به صورت مثال قیمت مرغ هم اكنون با نظارت های صورت گرفته به نرخ ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار تومان رسیده و این در شرایطی است كه قیمت گوشت مرغ در ایام پایانی سال به محدوده ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان هم رسیده بود، حال به نظر می آید بررسی نرخ تورم تولیدكننده محصولات مرغداری خالی از لطف نباشد كه این مورد نشان از آن دارد كه تورم این بخش در زمستان سال قبل نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۶ تا مرز ۸۰ درصد رشد داشته است.
تحریم ها نسبت به شرایط داخلی بی تاثیرند
اعمال تحریم از جانب آمریكا بر اقتصاد ایران مبحث تازه ای نیست. در جدیدترین تحریم اعلام شده از جانب آمریكا، صنایع فلزات كشور تحت تأثیر این سیاست قرار گرفته است.
در این زمینه كامران وكیل- دبیر اتحادیه تولیدكنندگان و صادركنندگان مواد معدنی – اعتقاد دارد تحریم جدید آمریكا مبحث تازه ای نیست كه بخواهد چندان بر عملكرد فعالان این حوزه تأثیرگذار باشد و برعكس سبب خیر شد تا مسئولان كمی بیشتر به فكر باشند تا از محدودیت ها داخلی بكاهند.
سرخابی ها كی واگذار می شوند؟
در ایام پایانی سال قبل بار دیگر مبحث واگذاری سرخابی ها بر سر زبان افتاد و حتی اعلام گردید این دو باشگاه به شیوه واگذاری و مدیریت رئال مادرید مسیر واگذاری را طی خواهند كرد، در همان زمان هم اعلام گردید كه این دو باشگاه دو تا سه جلسه واگذاری ناموفق را پشت سر گذاشته اند و از جانب دیگر خصوصی سازی در ایران تجربه موفقی را پشت سر نگذاشته است.
قرار بر آن بود تا در اردیبهشت ماه قیمت گذاری این دو باشگاه صورت گیرد كه به نظر می آید قیمت گذاری توسط كارشناسان انجام شده اما هنوز قیمت استقلال و پرسپولیس تأیید یا رد نشده و این مورد بسته به جلسه هیأت واگذاری است. علاوه بر این، سر نحوه واگذاری این دو باشگاه همچنان نظر واحدی وجود ندارد.
دلیل افزایش خرید شكر چیست؟
یكی از مواد غذایی كه در چند وقت اخیر افزایش قیمت قابل توجهی به خود گرفته، شكر است، شكری كه ارز دولتی برای واردات به كشور دریافت كرده و هم اكنون دارای چند نرخ در سطح عرضه است. اما نكته قابل توجه آن است كه در سطح شهر پیش از گرانی محصولات مصرفی شایعه گرانی از جانب برخی افراد منتشر می شود و این مورد عاملی می شود تا مردم گرفتار ترس و هراس شده و برای تأمین حتی نیاز مازاد خود به خرید كالا می پردازند. كه شكر هم تأییدی بر این مدعا است و بعضی از خانواده ها كه آنچنان نیازی به شكر ندارند به خرید شكر بیشتر از نیاز مصرفی پرداخته اند.
بانك مركزی از تغییر شیوه رمز اینترنتی كوتاه آمد؟
بانك مركزی اعلام نموده كه از آغاز خردادماه رمز دوم یا همان رمز اینترنتی كارت های بانكی اعتبار ندارد و شیوه حیات رمزهای دوم تغییر می كند به این صورت كه رمزهای اینترنتی یا همان رمزهای دوم به صورت ۶۰ ثانیه یكبار تغییر و به مشتری اعلام گردد حال در روز جاری بانك مركزی اعلام نموده كه حفظ و حراست از رمزهای اینترنتی و خریدهایی كه كارت بانك به صورت فیزیكی دخیل نیست بر عهده بانك عامل است و اگر بانك بتواند جوابگوی امنیت و جبران خسارت مشتری باشد می تواند رمزهای ثابت را برای تراكنش های كمتر از ۵۰۰ هزار تومان در نظر بگیرد.
آخرین نرخ ارز
امروز (۲۴ اردیبهشت) بانك ها هر دلار آمریكا را به قیمت ۱۴ هزار و ۴۲۱ تومان می خرند كه نسبت به روز گذشته ثابت بوده و قیمت خرید یورو هم با افزایش ۱۲ تومانی در شعب ارزی بانك ها ۱۶ هزار و ۲۰۸ تومان است.
امروز بانك ها هر پوند انگلیس را هم ۱۸ هزار و ۶۹۵ تومان خریداری می كنند كه نسبت به روز گذشته كاهشی بوده است. از جانب دیگر، قیمت ارز مسافرتی در بانك ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به صورتی كه قیمت فروش ارز مسافرتی در بانك ها ۱۷ هزار و ۲۳ تومان اعلام شده كه با احتساب كارمزد به حدود ۱۷ هزار و ۳۵۰ تومان می رسد. این در شرایطی است كه نرخ خرید یورو در صرافی های مجاز بانك مركزی ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان است كه نسبت به روز گذشته ثابت مانده است.
این صرافی ها، همینطور امروز هر دلار آمریكا را ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان خریده و ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان می فروشند كه قیمت دلار هم ثابت بوده است.