غیرفعال كردن سرویس ارزش افزوده برای سیم كارت های جدید

غیرفعال كردن سرویس ارزش افزوده برای سیم كارت های جدید

به گزارش سئو مئو در حالیكه فعال سازی ناخواسته خدمات ارزش افزوده سبب نارضایتی كاربران می شود، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از غیرفعال شدن سرویس ارزش افزوده برای سیم كارت های جدید اطلاع داد.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) كه به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامك معمول است. در خدمات ارزش افزوده تلفن همراه ابزارهایی مانند پیامك، تماس و دیتای مصرفی بعنوان ابزار عرضه خدمات استفاده می شود.
خدمات ارزش افزوده می تواند توسط خود اپراتورها یا توسط شركای ثالثی كه بعنوان تامین كننده ی محتوا (Content Provider) شناخته می شوند، صورت گیرد. مهم ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأی گیری، خدمات تماس از دست رفته و صندوق پستی، تبلیغات موبایلی، اطلاع رسانی، پرداخت موبایلی، تلویزیون آنلاین و OTT، پخش یا دانلود موسیقی، زنگ انتظار تماس، بازی آنلاین، خدمات ورزشی و اطلاع رسانی، خدمات استیكر و این قبیل سرویس ها می شود.
با اینكه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط كاربر انتخاب شود، اما به نظر می آید توسط بعضی از شركت های ارزش افزوده، كاربران به عضویت این سرویس ها درآمده بودند و با عنایت به اینكه این خدمات معمولاً هزینه های بالایی دارند، برای مثال ارسال یك پیامك ارزش افزوده به كاربر می تواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد.
در مواردی هم مشاهده شده پیامك های تبلیغاتی با متن فریبنده از راه پیام رسان های اجتماعی یا سرشماره های شخصی ارسال می شود كه كاربران را تشویق می كند با ارسال كد، شارژ یا سرویس مجانی دریافت نمایند و بعضی از كاربران با اعتماد به این پیام ها، موارد درخواستی در پیامك را انجام می دهند كه در بعضی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آنها منجر می شود. بنابراین اپراتورها از جانب رگولاتوری ملزم شدند در این باره به مشتركین اطلاع رسانی لازم را انجام دهند و همینطور به تمامی شركت های ارائه دهنده خدمات مبتنی بر محتوا برای انجام ندادن اینگونه تبلیغات اخطار جدی ارسال نمایند.
غیرفعال كردن سرویس ارزش افزوده با ابلاغ رگولاتوری
در این راستا محمدجواد آذری جهرمی، امروز در توئیتر خود نوشت: گفته بودیم كه از حق الناس كوتاه نمی آییم؛ مخصوصاً زمانی كه برخی چشم طمع به جیب مردم داشته باشند. با ابلاغ جدید سازمان تنظیم مقررات، از این پس برای سیم كارت های جدید، سرویس ارزش افزوده غیرفعال است مگر اینكه خود مشترك از ابتدا بخواهد. برای پشتیبانی از مردم وكسب وكارهای حلال این حوزه.
همینطور محمدجعفر نعناكار -مدیركل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات- در این خصوص نوشت: خوشحالم بالاخره متدولوژی فعالیت ها دارد به مسیر خودش هدایت می شود. سیم كارت دائمی باید از ابتدا سرویس ارزش افزوده اش غیرفعال باشد. سیم كارت اعتباری باید از ابتدا سرویس ارزش افزوده اش فعال باشد. سیم كارت اعتباری باید از ارزش افزوده كسب درآمد كند، نه اینكه از اعتبارش كم شود.
مطابق مصوبه ۱۴۷ كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هم برای عرضه خدمات ارزش افزوده پیامكی از جانب اپراتورها تائید مشترك برای فعال سازی الزامی است. ازاین رو اپراتور باید در مورد تمامی خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامكی، پیش از شروع عرضه خدمات، از راه یك پیامك در مورد عرضه خدمات از مشترك سوال كند و درصورت تائید مشترك آنرا فعال كند. در دوره های گذشته در این پیامك ها هیچ اشاره ای به عضویت و محاسبه هزینه وجود نداشت و تعداد بسیار زیادی از مشتركین به این صورت برای دریافت خدمات عضو شدند. اما هم اكنون نحوه ارسال پیامك های مربوط به خدمات باید به گونه ای باشد كه هزینه و روش لغو عضویت آن در هر پیامك ارسالی درج شود.
البته مشتركین تلفن همراه درصورت مواجهه با عضویت ناخواسته در خدمات ارزش افزوده پیامكی می توانند با رجوع به پایگاه اینترنتی.ir۱۹۵ یا تماس با سامانه ثبت و پاسخگویی به شكایات حوزه ICT به شماره ۱۹۵ شكایت خویش را ثبت كنند تا از جانب معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری پیگیری و اقدام لازم صورت گیرد. مشتركان می توانند از راه شماره گیری #۸۰۰* در تمام اپراتورهای تلفن همراه از سرویس های ارزش افزوده ای كه برای آنها فعال است آگاه شده و در صورت عدم تمایل نسبت به حذف آنها اقدام نمایند.