مروری بر اخبار اقتصادی امروز ایسنا ماه عسل دلار تمام شد؟

مروری بر اخبار اقتصادی امروز ایسنا ماه عسل دلار تمام شد؟

سئو مئو: ورود دلار به محدوده ۱۰ هزار تومان و حتی پایین تر و همین طور نزولی شدن قیمت سكه از مهمترین خبرهای اقتصادی امروز بود.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، دلار طی دو روز گذشته مرزهای روانی را شكست. امروز بانك ها، نرخ خرید دلار را ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام نمودند اما در طرف تقاضا هجوم مدلول داری مشاهده نشد. گزارش ها از آن حكایت می كند كه دلار در بازار آزاد پایین تر از نرخ دولتی فروخته شد و حتی در مقاطعی شنیده شد كه كمتر از ۱۰ هزار تومان هم به فروش رسید.
گزارش ایسنا از نرخ امروز ارز را در این لینك مشاهده كنید.
ارزانی ۱۲۶ هزار تومانی سكه در بازار
به دنبال پایین آمدن قیمت ارز، سكه و طلا باز در بازار امروز روند كاهشی داشت؛ به گونه ای كه به قول رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران، هر عدد سكه تمام بهار طرح جدید با ۱۲۶ هزار تومان كاهش نسبت به روز گذشته (دوشنبه) به سه میلیون و ۶۱۰ هزار تومان رسید. ابراهیم محمدولی با اشاره به حباب قیمتی حدود ۵۰۰ هزار تومانی هر عدد سكه تمام بهار آزادی، اظهار داشت: این حباب می تواند كمتر باشد، به شرط این كه بانك مركزی سكه را در بازار و بین مردم به اندازه كافی عرضه نماید چراكه اگر سكه به وفور در بازار باشد، حباب آن به حداقل خواهد رسید.
رییس اتحادیه املاك: فروكش تلاطم بازار مسكن نزدیك است
سپس آن كه قیمت ارز روند نزولی در پیش گرفت، فضا برای رشد بیش از اندازه قیمت مسكن محدود شد. رییس اتحادیه املاك با بیان این كه تلاطم بازار مسكن ناشی از خرید و فروش سفته بازانه در حال فروكش است، اظهار داشت: معاملات در ۱۸ روز ابتدای آذر ۱۳۹۷ در كل كشور و شهر تهران به ترتیب كاهش ۱۵ و ۶۰ درصدی نشان داده است. آخرین آمار خرید و فروش و تحلیل وضعیت بازار مسكن از زبان مصطفی قلی خسروی را این جا بخوانید.
چرا عربستان برخلاف خواسته آمریكا حركت كرد؟
سری هم به بازار نفت بزنیم كه این روزها اتفاقات آن به نفع ایران رقم خورده است. اعضای اوپك در آخرین اجلاس خود در حالی به توافق كاهش تولید رسیدند كه رییس جمهوری آمریكا قبل از این اجلاس، بارها مخالفت خودرا با كاهش تولید كه افزایش قیمت نفت در بازار جهانی را به دنبال دارد، اعلام نموده بود و از عربستان بعنوان بزرگ ترین تولیدكننده اوپك انتظار داشت به خواسته آمریكا جامه عمل بپوشاند؛ درخواستی كه عربستان توجهی به آن نكرد و بر تعهد كاهش تولید مهر تایید زد. حالا اعضای اوپك درباره كاهش یك میلیون و ۲۰۰ هزار بشكه ای به توافق رسیده اند. توافقی كه ایران باز از آن مستثنی و قرار شد ۸۰۰ هزار بشكه ی آن، توسط اعضای اوپك و ۴۰۰ هزار بشكه باز توسط اعضای غیراوپك كم شود.
كاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت لوازم خانگی از شنبه
لوازم خانگی یكی از پرنوسانان ترین بازارها در ماه های گذشته بود كه متاثر از افزایش قیمت ارز و البته برخی سودجویی ها مشكلاتی را برای مردم به وجود آورده بود، اما محمد طحان پور – رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی – در این باره به ایسنا اظهار داشت: از شنبه هفته آینده چهار برند مطرح داخلی و خارجی لوازم خانگی قیمت محصولات خودرا كاهش می دهند و مردم می توانند از آنها كالاهای مورد نیازشان را خریداری كنند.
چرا یارانه از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بیشتر نمی شود؟
چرا با وجود پیشنهاداتی كه مطرح است تغییری در مبلغ یارانه های نقدی احداث نمی شود؟ پاسخ این سوال را رییس سازمان برنامه و بودجه داده است. محمدباقر نوبخت امروز (سه شنبه) در حاشیه انعقاد تفاهم با وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: با عنایت به منابع تامین پرداخت یارانه نقدی كه حامل های انرژی بوده و تغییر قیمتی طی سال های اخیر نداشته است، مبلغ یارانه باز تغییر نكرد؛ بدین سبب اگر افرادی معتقدند كه باید رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی افزایش پیدا كند باید در مورد قیمت فعلی حامل های انرژی باز تصمیم گیری كنند.
آب، زیرخط فقر!
امروز در گزارشی به وضعیت بارش های اخیر و تاثیر آن در خشكسالی سال های گذشته ایران پرداختیم. اگرچه آمار می گوید از شروع سال آبی امسال بارش ها نسبت به سال قبل و میانگین طولانی مدت به ترتیب ۲۱۱ و ۸۱ درصد افزایش داشته اما اوضاع آن قدرها هم كه ما فكر می نماییم مناسب نمی باشد. خاك هر دشت و حوضه آبریزی در دنیا زمانی كه چندین سال متمادی گرفتار خشكسالی می شود، به میزان بسیاری رطوبت خودرا از دست می دهد و حتی وقتی وارد دوره ترسالی میگردد هم افزایش چشمگیر بارش ها تا مدتی روان آب زیادی احداث نخواهد كرد؛ چراكه بخش اعظمی از آن، صرف رطوبت از دست رفته خاك می شود و این معضلی است كه حالا ایران با آن دست وپنجه نرم می كند.