معاون شورای عالی فضای مجازی: تلگرام به دنبال احداث قلعه دیجیتال بود

معاون شورای عالی فضای مجازی: تلگرام به دنبال احداث قلعه دیجیتال بود

سئو مئو: معاون شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: ابزارهای فضای مجازی در حقیقت استعمار نوین است. دیگر برای چپاول كشورها نیازی به ناو و سرباز نیست، بلكه با این پلت فرم ها به سادگی این امر ممكن خواهد شد.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، محمد خوراكیان در همایش حقیقت مجازی كه در محل تالار شهر برگزار شده بود، بیان كرد: در فضای مجازی چهار لایه مهم وجود دارد. لایه اول فیزیكی است؛ مانند سخت افزارها و بعضی از نرم افزارها كه در این زمره قرار می گیرند. لایه دوم، لایه منطقی است. در حقیقت منظور از پلت فرم ها و نرم افزارهای بزرگی است كه یك میدان وسیعی در فضای مجازی به وجود آورده اند.
معاون شورای عالی فضای مجازی اشاره كرد: لایه سوم، لایه اطلاعات است. محتوایی كه در فضای مجازی در بستر پلت فرم ها شكل می گیرد. گاهی این اطلاعات، محتوا است و گاهی هم شامل خدمات است. لایه چهارم در نهایت لایه مردم یا كاربران است.
وی افزود: فضای مجازی كاركردهای بسیاری دارد. ما نبایستی از این كاركردها غافل شویم و این كاركردها بایستی در نظر گرفته شود. فضای مجازی چهار كاركرد كلی دارد. كاركرد ارتباطی، كاركرد اطلاعاتی، كاركرد خدماتی و كاركرد سرگرمی همچون این كاركردهاست.
خوراكیان اظهار نمود: فضای مجازی دارای خاصیت هایی است. فضای مجازی شبكه ای است، عرصه هوشمندی است، خدماتی و تعاملی است و یك سری از خاصیت های دیگر كه از آن مطلع هستید. فضای مجازی همگرایی ابزارها است. حالا همه چیز در گوشی همراه تجمع یافته است. فضای مجازی زیست بوم انسان و اشیا است.
وی افزود: اصلی ترین عرصه برای ورود به فضای مجازی سیستم عامل است. در سال ۲۰۰۹ در جهان ۷ سیستم عامل وجود داشته است. آمریكایی ها سیاستی را در جهان اتخاذ كردند كه اندروید سهم به سزایی در كاربران سیستم های عامل پیدا كند. حالا ۸۴ درصد سیستم های عامل جهان از آن اندروید است.
معاون شورای عالی فضای مجازی اشاره كرد: حوزه دوم پیام رسان است. واتسپ در ۱۰۹ كشور جهان، پیام رسان اول است. مسنجر و وایبر باز در ادامه قرار دارند و آمریكایی هستند. هنگامی كه به پیام رسان ها نگاه می نماییم، در می یابیم كه عمده پیام رسان های جهان، آمریكایی هستند.
وی درباب مناقشات شورای عالی فضای مجازی با تلگرام بیان كرد: مسئله ای كه ما با تلگرام داشتیم آن بود كه چرا از نقش پیام رسان خارج شدی و وارد اقتصاد شده ای؟ چرا پول درست می كنی؟ جواب آنها این بود كه كاری به قوانین كشورها نداریم و دنبال احداث یك قلعه دیجیتال هستیم. در نهایت به هیچ نهادی باز پاسخگو نیست.
خوراكیان اشاره كرد: با كمال وقاحت اطلاعات خودرا رمزنگاری می كند و از دادن این اطلاعات به دولت ها كه متولی فرهنگ و دین جامعه هستند، خودداری می كند. آنها قصد فروش اطلاعات را داشته اند. چندی بعد پول مجازی نمایش می شد و اگر كسب‎ وكار مردم بر پایه آن شكل می گرفت و سپس این پول ناپدید می شد، كسی پاسخگو نبود. حوزه سوم، موتورهای جست وجوگر است. ۷۸ درصد كاوشهای جهانی از آن گوگل است. مالكیت گوگل از آن كیست؟
وی ادامه داد: در سال ۲۰۰۱، در بین پنج شركت بزرگ اقتصادی دنیا، تنها یك شركت در عرصه فضای مجازی فعال بودند اما در سال ۲۰۱۶ همه پنج شركت در عرصه فضای مجازی فعال می باشند و از راه فضای مجازی به این مقام رسیده اند. شركت اپل سالانه هزار میلیارد دلار درآمد دارد. كل صادرات نفتی ما در سال ۵۰ میلیارد دلار است.
معاون شورای عالی فضای مجازی اشاره كرد: در فهرست ۱۵ شركت اول جهان، ۱۰ شركت آمریكایی هستند و ۵۰ درصد اقتصاد فضای مجازی در اختیار آمریكا است. یكی دیگر از مباحث اقتصادی، پول مجازی است. حالا بیت كوین یك ارزش ۱۶۰ میلیارد دلاری دارد كه بسیار عدد بزرگی است. در ۵۰ كشور جهان بیت كوین مورد استفاده قرار می گیرد.
وی اشاره كرد: اگر ارزش این پول افت كرد، چه كسی پاسخگو است؟ متولی این پول كیست؟ معین نمی باشد كه چه كسی پشت این پول قرار دارد.
خوراكیان اظهار داشت: فضای مجازی روی لایه مردم بسیار اثرگذار می باشد. سه لایه دیگر در دست دیگران است و ما در حقیقت كارگران سه لایه دیگر هستیم. كاربر بی نقش هستیم و بر اصل سوژه هیچ تسلطی نداریم. فضای مجازی در سبك زندگی بسیار اثرگذار می باشد. قبلا برای آموزش یك مسئله ای، تحقیق می كردیم اما حالا برای ورود به فضای مجازی هیچ تحقیقی صورت نمی گیرد، اصلا ورود به فضای مجازی در دست مخاطب نیست.
معاون شورای عالی فضای مجازی بیان كرد: یكی از آثار مهمی كه فضای مجازی در حوزه فرهنگی احداث می كند، نسبی شدن است. تحت تاثیر فضای مجازی، بایدها و نبایدها تغییر می كنند و دگرگون می شوند. انسان بسیار تصویری و سطحی گرا شده اند. میزان محتوای تصویری و فیلم در حدود بیشتر از دوسوم محتوای فضای مجازی است.
وی افزود: ما در آینده در فضای مجازی چیزی به نام زبان نخواهیم داشت. الان ۸۰ زبان در گوگل در حال سرویس دادن است. پیشرفت های هوش مصنوعی این اتفاقات را بسیار ممكن كرده است.
خوراكیان اشاره كرد: این كاركردها دام استكبار جهانی برای كشورهای دیگر است. این خدمات و ابزارهای فضای مجازی در حقیقت استعمار نوین است. دیگر برای چپاول كشورها نیازی به ناو و سرباز نیست، بلكه با این پلت فرم ها به سادگی این امر ممكن خواهد شد.
وی افزود: دولت ها و كشورها، هویت و ملیت ها، استقلال كشورها با آینده فضای مجازی در خطر است. خدمات و سرویس هایی كه در آینده فضای مجازی به مخاطبان عرضه خواهد كرد، در تضاد با هویت ماست. ما برمبنای خواست پشتوانه فكری و نظری چه كسی در زیست بوم فضای مجازی در حال زندگی هستیم؟
معاون شورای عالی فضای مجازی اظهار نمود: در حوزه رسانه از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۸ استفاده از تلویزیون از ۱۸۰ دقیقه در روز به ۱۴۶ دقیقه در روز در جهان رسیده است. استفاده از اینترنت از ۴۸ دقیقه به ۱۵۷دقیقه رسیده است. ما رسانه های جمعی داشتیم و برای رسانه های جمعی قانون درست كرده بودیم، متولی داشتیم و دادگاه داشتیم. اما حالا چه؟ تاثیر فضای مجازی روی رسانه ها چیست؟ اختیار این پلت فرم در دست كیست؟ آیا هویت در این فضا مشخص است؟
وی افزود: بزرگترین خبرگزاری در دنیا، حداكثر ۳۰۰۰ خبرنگار دارد اما فیس بوك دو میلیارد مخاطب دارد واین مخاطبان نقش خبرنگار را بازی خواهند كرد. در فضای مجازی همه تولیدكننده محتوای خبری هستند. حالا ربات ها باز به فعالیت خبری می پردازند.
خوراكیان اظهار داشت: حتی در بعضی موضوعات مانند انتخابات آمریكا، ربات ها پیام تولید كردند. در حقیقت متن پیام را خود ربات برمبنای ذائقه سنجی ها تولید كرده است.
معاون شورای عالی فضای مجازی بیان كرد: سن در حال افزایش می باشد. از جانب دیگر ساعات كاری كم شده است و این مسئله سبب شده كه اوقات فراغت بسیار زیاد شده است. با فضای مجازی خیلی از شغل ها از دست خواهد رفت. سد بیكاری امكان دارد كه بشكند و بیكاری بزرگی به وجود بیاید.
وی ادامه داد: حالا با اقتصاد اوقات فراغت روبه رو هستیم. این صنعت، ما را تنظیم می كند؛ چونكه خوراك ما را تامین می كند. بیشتر از ۹۴ درصد بازی های مورد استفاده در كشور ما خارجی هستند. این بازی ها اهداف و ارزش های ما را هدف می گیرند.
خوراكیان عنوان كرد: بحث دیگر، قانون گذاری است. در فضای مجازی قانون گذاری چگونه است و متولی آن چه كسی است؟ آمریكایی ها از راه شركت های بزرگ مشغول كدخدایی هستند. همه قوانین و اصول را مانند یك آدم قلدر تغییر می دهند.
وی افزود: آمریكایی ها برای تعیین قوانین به اروپایی ها هم حتی اجازه حق رای نداده اند. از همان ابتدا كه وارد فضای مجازی می شوید، از دروازه آنها رد می شوید. امروز قلدری و پررویی آمریكایی ها قابل مباحثه است.
معاون شورای عالی فضای مجازی اظهار نمود: چیزی كه صورت مسئله اصلی است، یك چپاول بزرگ كه در حال صورت گرفتن است. این چپاول تنها تكثیر دو عكس مستهجن نیست. اتفاق بزگ تری در حال رخ دادن است. مسئله استثمار مدرن است و استقلال ما در خطر است. از مبانی امام و انقلاب، استقلال است. در این فضا استقلال بسیار آرام مورد خطر قرار گرفته است.
وی درباب رسالت های حوزه درباب فضای مجازی بیان كرد: آغازین رسالت حوزه، صیانت از استقلال كشور است. حوزه همواره در بیدارسازی مردم و شیعیان پیش گام بوده است. دقیق به مردم بگوییم كه فضای مجازی چه مخاطراتی دارد. این پرچم داری رسالت بزرگی است.
خوراكیان اظهار داشت: دومین وظیفه حوزه، درك تحولات فضای مجازی و بررسی نتایج آن است. این رسالت حوزه است كه مانند سایر موضوعات فضای حقیقی، در این زمینه باز به اظهار نظر بپردازد. كسی جز حوزه وظیفه تبیین این موضوعات را ندارد.
وی افزود: رسالت سوم حوزه، نمایش درسنامه زندگی مومنانه در فضای مجازی است. چهارمین رسالت، فرهنگ سازی استفاده از فضای مجازی است. كس دیگری چنین وظیفه ای ندارد. پنجمین رسالت باز تولید محتواست، چه به معنای رفع شبهات و چه به معنای محتوای جدید كه مورد نیاز است. ششمین رسالت، توجیه مردم برای همراهی با سیاست های كلان جمهوری اسلامی است. هفتمین رسالت، علم داری حوزه در فضای مجازی است.