نقض حریم شخصی، توییتر را زیر ذره بین اروپا برد!

نقض حریم شخصی، توییتر را زیر ذره بین اروپا برد!

سئو مئو: شبكه اجتماعی توییتر تحت تاثیر گرداوری داده های مربوط به سرویس كوتاه كننده لینك مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است.

به گزارش سئو مئو به نقل از وب سایت Digital Journal، سازمان رگولاتوری و تنظیم مقررات در ایرلند اخیرا تحقیقات جدیدی را در مورد داده های جمع آوری شده مربوط به سرویس كوتاه كننده لینك در توییتر شروع كرده است كه به درخواست محققان فعال در حوزه فناوری و امنیت سایبری در انگلستان و با بهره گیری از قانون محافظت از حریم خصوصی در اروپا (GDPR) دنبال و پیگیری می گردد.

مایكل ویلی، به عنوان سرپرست این گروه از پژوهشگران، اعلام نموده بود كه بعد از بررسی های صورت گرفته معلوم شد كه شبكه اجتماعی توییتر اطلاعات و داده های مربوط به سرویس كوتاه كننده لینك را جمع اوری كرده است. به قول وی، معلوم نیست این اطلاعات به چه منظوری گرداوری شده است و كجا نگهداری و ذخیره شده است.

ماه مه سال جاری ۲۰۱۸ میلادی بود كه قانون جامع محافظت از حریم خصوصی كاربران اینترنتی در اروپا به تصویب رسید. طبق این قانون، شهروندان و محققان حق خواهند داشت در مورد نحوه عملكرد و جمع آوری داده توسط شركت های مختلف اعم از غول های تكنولوژی سوال و پرسش بپرسند و خواهان پیگیری مطالبات و خواسته های خود باشند.

جالب است كه توییتر در واكنش به این شكایات، اعلام نموده است كه در سرویس كوتاه كننده لینك این شبكه اجتماعی هیچ داده و اطلاعات ذخیره نشده و وجود ندارد.

نخستین بار گزارشگر وب سایت fortune بود از چنین چیزی سخن گفت و باعث شد خیلی از محققان امنیتی در این خصوص بررسی و تحقیق انجام دهند و حالا به نظر می آید شكایت و درخواست این محققان در دفتر مخصوص محافظت از حریم خصوصی در ایرلند (Irish Data Privacy Commissioner) درحال پیگیری مساله مربوطه است.

این روزها كه انگشت افترا خیلی از نهادهای امنیتی، سیاسی و همینطور كاربران اینترنتی به سمت و سوی غول های تكنولوژی به نشانه رفته است، به نظر می آید كه توییتر هم از این قاعده مستثنی نبوده و حالا باید منتظر بررسی مشكل مذكور و آماده پاسخ دهی به این كمیته تحقیق و بررسی در اروپا شود.