۳ معاون و مشاور جهرمی بركنار شدند، شناسایی سیگنال مزاحم در تهران

۳ معاون و مشاور جهرمی بركنار شدند، شناسایی سیگنال مزاحم در تهران

سئو مئو: وزیر ارتباطات از بركناری سه معاون و مشاور خود به علت اجرای قانون بازنشستگی در این وزارتخانه اطلاع داد.

به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، محمدجواد آذری جهرمی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تنها یكی از معاونان من مشمول قانون بازنشستگان می شوند و بر این اساس رسول سرائیان كه تابحال ریاست سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر را به عهده داشت، از امروز از این سمت كنار گذاشته شده است.
وزیر ارتباطات اظهار داشت: حكم رئیس جدید بزودی اعلام می گردد و دو هفته زمان است تا این حكم اجرا شود.
وی با تاكید بر اینكه قانون بازنشستگی را در وزارت ارتباطات اجرا كردیم، اضافه كرد: همینطور محمود خسروی كه مدیر پروژه Ict روستایی وزارت ارتباطات را عهده دار بود و مشاور وزیر محسوب می شد، به علت اجرای این قانون از امروز بركنار شده و مجری این پروژه تغییر یافت.
وی تصریح كرد: مهندس صادقی، مشاور توسعه زیرساختهای فنی- عمرانی استان های وزارت ارتباطات هم در جهت این حكم بركنار شده است.
آذری جهرمی خاطرنشان كرد: جوان سازی بدنه مدیریت وزارت ارتباطات از قبل از این شروع شده بود و حدودا بیش از ۸۰ درصد مدیران استانی این وزارتخانه از نیروهای جوان هستند.
حذف اشتراك هزار میلیارد تومان درآمد مخابرات را كاهش می دهد
وزیر ارتباطات با انتقاد از حكم دیوان عدالت اداری برای حذف دریافت مبلغ اشتراك از قبوض تلفن ثابت، تاكید كرد: این حكم از آنجایی كه در خارج از چارچوب نظام كارشناسی صورت گرفته سبب كاهش درآمد هزار میلیارد تومانی از پنج هزار میلیارد تومان درآمد مخابرات می گردد.
وی خاطرنشان كرد: توسعه شركت مخابرات در صورت كاهش این درآمد با چالش روبرو است و سهامداران این شركت باید برای آن فكری بكنند.
آذری جهرمی با تاكید بر اینكه در این بخش تمامی تلاش بر این است كه تعرفه ها را مدیریت كرده و كاهش قیمت داشته باشیم، خاطرنشان كرد: صدور سه حكم در زمینه مخابرات همچون حكم آبونمان، حكم بازنشستگان روستایی و هم پرداخت رفاهی بازنشستگان تابحال به ضرر مخابرات بوده است و این بخش از صنعت ارتباطات كشور را با چالش روبرو می كند.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینكه باید سهامداران به فكر سه هزار میلیارد تومان ثبت هزینه برای مخابرات باشند، تصریح كرد: در حال بررسی چالش مالی مخابرات با سهامداران هستیم و از جانب دیگر تلاشمان این است كه با دیوان عدالت اداری در این زمینه مذاكراتی داشته باشیم اما در هر صورت این حكم لازم الاجرا است و حتی با وجود غیر كارشناسی بودن، باید اجرا شود.
پروژه حفاظت الكترونیك در جنگل های گلستان شروع شد
آذری جهرمی از اجرای پروژه حفاظت الكترونیكی برای اولین بار در كشور در جنگل های گلستان و با همكاری وزارت ارتباطات، سازمان محیط زیست و استانداری گلستان اطلاع داد.
وزیر ارتباطات اضافه كرد: در این طرح، با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و تأمین اعتبار از جانب وزارت ارتباطات، مبحث حفاظت از جنگل های استان را اجرایی می نماییم.
وی اظهار داشت: هم اكنون بخش زیادی از محیط زیست به علت نبود حفاظت از بین می رود و فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند در حفظ این محیط موثر واقع شود.
آذری جهرمی خاطرنشان كرد: برخی پروژه ها را به صورت پایلوت در استان های مختلف اجرایی خواهیم كرد و مبحث هوشمند سازی شبكه برق با استفاده از فناوری اینترنت هوشمند از دیگر موضوعاتی است كه در این راستا در حال پیگیری آن هستیم.
وزیر ارتباطات تصریح كرد: این پروژه تا دو هفته دیگر با همكاری وزارت كشاورزی نهایی می گردد.
۱۳۶ هزار دانش آموز كلاس اولی به مدارس بازگشتند
آذری جهرمی تصریح كرد: با اجرای طرح دولت هوشمند ۱۳۶ هزار دانش آموزش كلاس اولی كه به علت كم بضاعتی از تحصیل بازمانده بودند به تحصیل فراخوانده شدند. این طرح با همكاری وزارتخانه های رفاه و آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات اجرایی شده است و بر پایه نظام توسعه فناوری اطلاعات و عرضه خدمات دولت هوشمند به مردم اجرایی می گردد.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینكه مبحث گسترش شبكه دسترسی فیبر نوری در منازل یكی از موضوعاتی بود كه از سال قبل در دستور كار قرار گرفت اما به اهداف آن نرسیدیم، خاطرنشان كرد: باید ۴۰۰ هزار كیلومتر فیبر نوری در شهرها كشیده شود و دو میلیون پورت فیبر نوری برای دسترسی مردم در اختیار آنها گذاشته شود. این در شرایطی است كه هم اكنون مخابرات بیش از یك میلیون پورت در كشور نصب كرده و تنها ۲۰۰ هزار مشترك دارد.
وی تاكید كرد: مبحث تأمین هزینه های سرمایه گذاری یكی از مواردی است كه سبب شده پروژه فیبر نوری منازل با تأخیر همراه شود و در این زمینه در حال بررسی مبحث با رگولاتوری هستیم تا بتوانیم برای سال پیش رو به یك جمع بندی در جهت اجرای سریع تر این پروژه برسیم.
آذری جهرمی تاكید كرد: در همین حال در جهت استقرار خدمات الكترونیك دولتی و آموزش الكترونیك، همه مدارس كشور تا آخر امسال به خدمات باند پهن متصل می شوند.
وی اظهار داشت: در زمینه اپراتورهای مجازی موبایل هم به اهداف مدنظر نرسیدیم و قرار بود این اپراتورها ۵ درصد بازار تلفن همراه كشور را تا به الان در اختیار گیرند اما هم اكنون تنها ۵۰۰ هزار سیم كارت توسط اپراتورهای مجازی موبایل وارد بازار شده است، اجرای این پروژه همكاری بیشتر اپراتورها و تغییر مدل اقتصادی و برخی مقررات گذاری ها را می طلبد.
آذری جهرمی با تاكید بر اینكه در سایر بخش ها همچون پوشش سراسری نسل سوم و چهارم موبایل به اهداف مدنظر رسیده ایم، اظهار داشت: طی یك سال قبل موفق به سراسری شدن این پوشش شدیم. در همین حال ظرفیت اتصال پهنای باند در مناطق روستایی از ۳۵ درصد به ۵۵ درصد رسید و ارتباطات بین المللی ۸۰ درصد رشد داشت.
وزیر ارتباطات خاطرنشان كرد: در این حال میزان كسب و كارهای مبتنی بر محتوا به دو برابر رسید و ۵۸ هزار كیلومتر از جاده های اصلی و فرعی كشور به نسل سوم و چهارم موبایل مجهز شدند.
مسیر ریلی راه آهن به نسل چهارم موبایل مجهز می شود
وی تصریح كرد: برپایه اهداف مدنظر ۸۰ درصد پوشش روستاها تا سال ۹۸ در زمینه اینترنت پرسرعت تكمیل می گردد. در سال آینده هم پوشش كامل جاده های كشور را در حوزه اینترنت تلفن همراه خواهیم داشت. بر این اساس برای تولید پوشش مسیر ریلی راه آهن، تفاهم نامه ای میان همراه اول و راه آهن جمهوری اسلامی منعقد شده است كه تا شهریور ۹۸ تمامی مسیرهای ریلی كشور تحت پوشش نسل سوم و چهارم موبایل قرار می گیرد.
آذری جهرمی اضافه كرد: هم اكنون ۳۸ درصد این مسیر توسط همراه اول و ۶۸ درصد آن توسط ایرانسل پوشش داده شده است و باید این اعداد به صد درصد برسد.
وزیر ارتباطات همینطور از پشتیبانی از بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت مخابرات و صنایع الكترونیكی برای تأمین منابع ارزی اطلاع داد و اظهار داشت: عدم تأمین ارز مورد نیاز این صنعت به اكوسیستم این بخش ضربه می زند.
وی با اشاره به اینكه مبحث تغییر قیمت نرخ بسته های اینترنتی اپراتورهای موبایل بار دیگر به كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای پیگیری می رود، تصریح كرد: این مورد در كمیسیون مورد بررسی بیشتر قرار خواهد گرفت.
آذری جهرمی در مورد رفع فیلترینگ برای كسب و كارهای نوپا، افزود: طی یك سال اخیر قوانین در حوزه فیلترینگ تغییر نكرده اما سعی كردیم موضوعات مربوط به فیلتر كسب و كارهای نوپا را حداقل سازی كرده و آن را كاهش دهیم كه به نظر می آید تا كنون موفق بوده ایم.
پرونده پیامك های فریبنده ناخواسته و اپلیكیشن های جعلی را بزودی منتشر می كنیم
وزیر ارتباطات با اشاره به كلاهبرداری صورت گرفته در پرونده پیامك ارزش افزوده كه منجر به برداشت ۳۵ میلیارد تومان پول از حساب برخی مشتركان همراه اول شد، اظهار داشت: تا قبل از این فرآیند نظارتی رگولاتوری به صورت شكایت محور بود اما در رویكرد جدیدی در سامانه شكایت مشتركان مبحث هوش مصنوعی را وارد كردیم و بحث كلاهبرداری از خدمات ارزش افزوده پیامكی شناسایی شد.
وی با اشاره به ریشه یابی این موضوع، اضافه كرد: از آنجایی كه میزان شكایت از سرویس های ارزش افزوده در صفحات اجتماعی ما و هم سامانه شكایت رگولاتوری ۴ برابر شد، این فرآیند را بررسی نموده و به این نتیجه رسیدیم كه در زیرساختهای فنی سرویس های ارزش افزوده اختلالاتی وجود دارد و ۶ شركت توانسته اند با عضویت بدون اطلاع دو میلیون مشترك در این زمینه ۳۵ میلیارد تومان كلاهبرداری كنند.
آذری جهرمی اظهار داشت: هم اكنون بیش از ۳۳ میلیارد تومان از این مبلغ به حساب مشتركان بازگشته اظهار داشت: پرونده هم اكنون در دادسرای جرایم كامپیوتری مفتوح شده و در انتظار بررسی ها در این خصوص هستیم.
وزیر ارتباطات خاطرنشان كرد: در همین حال دو پرونده در مورد اپلیكیشن های نصب شده روی گوشیهای مشتركان بدون اطلاع فرد و هم پیامك های فریبنده ناخواسته در دست بررسی می باشد كه بزودی نتایج آن را اعلام می نماییم.
سیگنال مزاحم در تهران را شناسایی كردیم
وی در مورد اختلال به وجود آمده در سامانه GPS در شهر تهران اظهار داشت: برپایه گزارش های دریافتی از سیستم های نظارتی رگولاتوری، سیگنال مزاحمی در یك منطقه از تهران شناسایی شد كه این سیگنال سبب اختلال در سامانه GPS شده بود.
آذری جهرمی توضیح داد: در این زمینه شكایتی به قوه قضائیه ارجاع شده تا با بررسی دستگاه های امنیتی مبدا و منشا این سیگنال شناسایی شود اما هم اكنون این سیگنال غیر فعال است.
كارمزد USSD از سمت بانك ها صفر شد
وزیر ارتباطات در مورد صفر شدن كارمزد USSD، تصریح كرد: مبحث تعارض میان رگولاتوری ارتباطات و رگولاتوری بانك ها در همه كشورها وجود دارد و بانك داری سنتی با توسعه بانكداری مبتنی بر موبایل در تعارض است. بر این اساس در كشور ما هم مبحث حذف USSD و توقف خدمات كدهای دستوری مطرح شده كه موضوعی میان وزارت ارتباطات و بانك مركزی كه باید حل شود.
وی تصریح كرد: قبلا گفته می شد كه این مورد به علت نگرانی های امنیتی است كه ما سالها جلسه برای رفع نگرانی ها داشتیم اما به نظر می آید این فقط بهانه ای برای قطع این سرویس است چون كه جلسه ای تابحال برای آن برگزار نشد.
آذری جهرمی تاكید كرد: هم اكنون بانك مركزی كارمزد USSD از سمت بانك ها را صفر كرده و با عنایت به اینكه بانك مركزی مرجع این بخش است، ما نمی توانیم اعتراضی بكنیم اما می توان در این زمینه با آنها مذاكره كرد كه در تدارك این مذاكره هستیم.
وزیر ارتباطات در مورد تكنولوژی ارز دیجیتال و فعالیت قانونی آن در كشور هم خاطرنشان كرد: سه رویكرد برای فعال سازی قانونی ارز دیجیتال در نظر گرفته شده است كه یكی از آنها این است كه دولت می خواهد ماینینگ را در كشور به رسمیت بشناسد و برای آن پروانه صادر كند. مبحث بعدی استفاده از ظرفیت بلاك چین برای پیام رسان های سیستم بانكی است كه این مورد هم اكنون به صورت پایلوت در بعضی بانك ها شروع شده است و مبحث سوم این است كه استفاده ارز دیجیتال را به رسمتی بشناسیم كه در این زمینه برخی مسائل فقهی برای آن در نظر گرفته شده و رفع موانع پیش رو است.
وی اضافه كرد: در این سه مورد دولت در كمیسیون اجتماعی خود و هم در شورای عالی فضای مجازی مباحثی مطرح گردیده است اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.