عرضه ربات های صنعتی مجهز به اینترنت اشیا، ذخیره سازی داده ها در ابر ایرانی

عرضه ربات های صنعتی مجهز به اینترنت اشیا، ذخیره سازی داده ها در ابر ایرانی

سئو مئو: محققان یكی از شركت های فعال، ربات های صنعتی را با بهره گیری از اینترنت اشیا طراحی كردند كه با استفاده از ˮابر ایرانیˮ داده های آن در داخل كشور ذخیره سازی می شوند و این در شرایطی است كه به قول آنها به علت هزینه بر بودن، صاحبان صنایع تمایلی به بهره برداری از این نوع ربات ها در خط تولید ندارند.

زهره شكرانه از محققان این طرح در گفت وگو با ایسنا، ساخت و پیاده سازی سیستم های هوشمند رباتیك و انواع ربات های صنعتی را از زمینه های تحقیقاتی این شركت فناور عنوان نمود و اظهار داشت: در طراحی و ساخت این ربات ها فناوری IOT (اینترنت اشیا) پیاده سازی شد. این فناوری در كشورهای دیگر استفاده می گردد و كاربرد آن هم در ایران در بخش هایی از صنعت شروع شده و در این تحقیقات تلاش كردیم از این فناوری در ساخت ربات ها بهره ببریم.

وی ربات های همكار پالاتایزر صنعتی را همچون دستاوردهای این تحقیقات عنوان نمود و خاطرنشان كرد: ربات های صنعتی پالتایزر می توانند با عنایت به نوع ابزار كار نصب شده بر روی آنها برای كارهای گوناگونی نظیر جوش نقطه ای جوشكاری با گاز، جابجایی مواد و ماشینكاری مورد استفاده قرار گیرند.

شكرانه با اشاره به اینكه بر مبنای آمارهای عرضه شده از جانب فدراسیون بین المللی رباتیك، 35 درصد كاربرد ربات های صنعتی در بخش جابجایی مواد است، از این رو تولیدكنندگان ربات های صنعتی تصمیم به طراحی و تولید ربات هایی با خصوصیت های مكانیكی و كنترلی ویژه برای كاربرد جابجایی مواد گرفتند تا بازارهای مورد هدف را به صورت كامل تر و كاربردی تر، پوشش دهند.

این محقق، ربات چهار درجه آزادی “پالتایزر” را همچون این نوع ربات ها عنوان نمود و اضافه كرد: با عنایت به كاربرد بالای این نوع ربات ها در صنعت و توجیه اقتصادی، طراحی، ساخت و تولید این نوع ربات ها با هدف رفع نیازهای بخش های صنعتی در دستور كار ما قرار گرفت.

به گفته وی در طراحی این ربات از فناوری IOT بهره گرفته شد، از این رو اپراتور می تواند از طریق دور آن را كنترل كند و به داده های آن دسترسی داشته باشد.

شكرانه، كاربرد ربات های “پالتایزر” را در صنایع مختلف برای انجام ماموریت هایی چون جابه جایی قطعات و پالت كردن قطعات در انبارها قابل استفاده دانست و افزود: گریپر دارای 4 درجه آزادی، حمل بار به میزان 10 كیلوگرم، دقت 0.1 میلی متر و تكرار پذیری یك میلی متری و قابلیت همكار شدن دو ربات با هم برای انجام وظایف مشترك همچون مزایای این نوع ربات است.

این محقق حوزه رباتیك طراحی و ساخت ربات های پژوهشی را از دیگر دستاوردهای علمی این شركت فناور نام برد و در این باره توضیح داد: نصب و راه اندازی ربات های صنعتی هزینه بر است، مهندسین نمی توانند تست های لازم را بر روی این نوع ربات ها انجام دهند كه برای رفع این چالش رباتی را در فرمت پژوهشی طراحی و عرضه كردیم تا بخش های صنعتی و پژوهشی پیش از استفاده از رباهای صنعتی، نمونه های خویش را بر روی ربات های پژوهشی مورد آزمون قرار دهند.

وی با تاكید بر اینكه این ربات در اندازه های كوچكتر از نمونه های صنعتی تولید شده است، افزود: اساس عملكرد این ربات نرم افزار MATLAB است ضمن آنكه در طراحی آن از فناور ی اینترنت اشیا بهره بردیم.

شكرانه، استفاده از فناوری اینترنت اشیا را از مزایای ربات های صنعتی تولید شده در این شركت نام برد و اظهار داشت: از این رو وقتی این ربات ها در بخش های صنعتی نصب و راه اندازی می شوند، می توان با استفاده از نرم افزاری كه بر روی گوشی همراه نصب هستند، ربات ها را مونیتور و داده های آن را دریافت كرد.

وی همینطور با تاكید بر اینكه ما برای طراحی این ربات ها از Clude ایرانی (ابر ایرانی) استفاده كردیم، تصریح كرد: اغلب IOT هایی كه تابحال در كشور استفاده شده است، مخزن دیتای آنها در داخل ایران نیست و در جای دیگر ذخیره سازی می شوند، ولی ما در این طرح از ابر ایرانی استفاده كردیم. این ابر را روی سیستم كنترلرهای بهترین برندهای دنیا هم پیاده سازی كردیم و به نتایج خوبی دست یافتیم.

محقق این طرح با اشاره به اینكه این ربات ها در مراكز پژوهشی مورد استفاده قرار گرفته است، اظهار داشت: برای تجاری سازی این محصولات از جانب صنایع درخواست هایی داشتیم، ولی یكی از معضلات مهم این زمینه كمبود حمایت ها است.

وی در این باره توضیح داد: استفاده از این ربات ها علاوه بر آنكه هزینه بر است، صاحبان صنایع هم تمایلی ندارند كه پرسنل خویش را از كار بركنار كنند و هزینه های بهره برداری از این ربات را پرداخت كنند. این در شرایطی است كه صاحبان صنایع برای بهره برداری از این ربات ها نیازی ندارند تا پرسنل خویش را از كار بركنار كنند، بلكه می توانند با ارتقای دانش آنها، از كاركنان خود در جهت افزایش بهره وری صنعت استفاده كنند.

شكرانه با تاكید بر اینكه رسیدن به چنین جایگاهی نیازمند فرهنگ سازی است، تصریح كرد: علاوه بر آن كارخانجات هم برای بهره برداری از این نوع فناوری ها باید از لحاظ مالی حمایت شوند.