چه كسانی یك روزه هزار گوشی را چمدانی وارد می كنند؟!

چه كسانی یك روزه هزار گوشی را چمدانی وارد می كنند؟!

سئو مئو: رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی واردات چمدانی را دردسری تازه برای بازار موبایل عنوان و خاطرنشان كرد: با عنایت به اینكه سقف واردات مسافری گوشی ۲۰۰ دلار است، جای سوال است كه چگونه یك فرد می تواند در یك روز ۱۰۰۰ گوشی را به شیوه چمدانی وارد كند.
مهدی محبی در گفت وگو با ایسنا، اظهار نمود: مدتی است كه روند تخصیص ارز برای واردات كالا با كندی های مختلف مواجه شده و بر همین مبنا به جای واردات رسمی تلفن همراه، شاهدیم كه عده ای به صورت چمدانی گوشیهایی را وارد كشور می كنند كه گارانتی ندارد و حقوق مردم در واردات آنها رعایت می گردد. هیچ كس هم به فكر نیست و با این اوصاف این مورد معضلی جدید خواهد شد.
وی اظهار داشت: افرادی كه به این شیوه گوشیهای خویش را وارد می كنند از پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده هم معاف خواهند شد. از جانب دیگر كد فعال سازی مربوط به طرح رجیستری را هم دریافت می كنند، زیرا طبق قوانین موجود، واردات مسافری امكان دریافت چنین كدی را دارد.
به قول محبی، با این شیوه، واردات رسمی موبایل به شدت كاهش پیدا كرده و عده ای با واردات گوشی با مبلغ ارزان تر بازار را به مشكل انداخته اند. در این میان واردكنندگان رسمی و تجار به شرایطی رسیده اند كه یكی بعد از دیگری كارت های بازرگانی خویش را ابطال می كنند.
رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی در پاسخ به این سوال كه چگونه ممكن است افراد تعداد بالایی گوشی را به این شیوه و با استفاده از چمدانی وارد كنند؟ توضیح داد: این مورد ممكن است با گمرك باشد یا دولت عده ای را آزاد گذاشته باشد اما به هر صورت به مانند گذشته بازار موبایل درگیر مشكلات می شود، چراكه این گوشیها گارانتی نداشته و این مورد به زیان مردم و سود عده ای خاص تمام می گردد.
رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی در انتها با اشاره به اینكه تا پیش از اجرای طرح رجیستری موبایل طبق آمارهای موجود اعلام شده بود كه ماهانه یك میلیون گوشی در كشور مورد استفاده قرار می گیرد، اظهار داشت: اكنون این رقم شاید به حدود كمتر از ۲۰۰ هزار مورد رسیده باشد و تقاضا حتی اگر ۳۰۰ هزار دستگاه باشد، همچنان تقاضا در بازار بیش از عرضه خواهد بود.