چین هراسی برای تیك تاك دردسرآفرین شد

چین هراسی برای تیك تاك دردسرآفرین شد

سئو مئو: وزیر خزانه داری آمریكا اعلام نمود برنامه تیك تاك تحت بازنگری امنیت ملی قرار دارد و سازمان وی تا چند روز آینده نظرش درباره این برنامه اشتراك گذاری ویدیوی چینی را به رئیس جمهور اعلام خواهدنمود.

به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، اظهارات استیون منوچین، اولین تایید دولت آمریکا درباره بازنگری تیک تاک توسط کمیته سرمایه گذاری خارجی در آمریکا (CFIUS) است که قراردادهای خرید توسط خارجیها را جهت بررسی ریسکهای امنیت ملی هدف تحقیق و تفحص قرار می دهد و زیر نظر وزارت خزانه داری فعالیت می کند.

منوچین اظهار داشت: تیک تاک تحت بازنگری کمیته سرمایه گذاری خارجی در آمریکا قرار دارد و ما هفته جاری سفارش خودرا به رئیس جمهور ارائه خواهیم داد.

رویترز در نوامبر گزارش کرده بود که شرکت چینی “بایت دنس تکنولوژی” که شرکت مادر تیک تاک است، بر سر خرید یک میلیارد دلاری برنامه شبکه اجتماعی Musical.ly تحت تحقیقات کمیته سرمایه گذاری خارجی در آمریکا قرار دارد و نمایندگان آمریکا نسبت به نحوه ذخیره سازی اطلاعات شخصی و همین طور سانسور در این پلت فرم ابراز نگرانی کرده بودند.

نماینده تیک تاک اظهار نمود نمی تواند درباره مسائل کمیته سرمایه گذاری خارجی در آمریکا اظهارنظر کند اما تیک تاک تلاش می کند بهترین زیرساخت امنیتی را طراحی نموده و یک تجربه اپلیکیشن مطمئن را عرضه نماید.

این کمیته می تواند بایت دنس را مجبور کند قرارداد را لغو کند یا اقداماتی انجام دهد تا نگرانیها پیرامون تهدیدهای امنیت ملی رفع گردد. گویا بایت دنس پیشنهادی از طرف بعضی از سرمایه گذارانش برای انتقال عمده مالکیت تیک تاک به آنها دریافت کرده است. بعضی از سرمایه گذاران بایت دنس ارزش این برنامه محبوب را حدود ۵۰ میلیارد دلار ارزیابی کرده اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که توسط منوچین مشایعت می شد، قبل از ترک کاخ سفید و سفر به تگزاس اظهار نمود که ما تیک تاک را بررسی می نماییم.

با تیرگی روابط میان واشنگتن و پکن بر سر شیوع ویروس کرونا و تحولات هنگ کنگ، تیک تاک هدف مقامات آمریکایی قرار گرفته است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اظهار کرده که دولت در حال بررسی ممنوعیت این برنامه است.

بر اساس گزارش رویترز، قانونگذاران حزب حاکم لیبرال دموکراتیک ژاپن هم با اشاره به نگرانی از افتادن اطلاعات شخصی کاربران به دست دولت چین، تصمیم گرفته اند برای محدودیت استفاده از برنامه تیک تاک دست بکار شوند و قصد دارند تا سپتامبر پیشنهادی دراین زمینه به دولت ارائه نمایند. این برنامه در استرالیا هم درباب ریسکهای احتمالی مربوط به حفظ اطلاعات شخصی تحت تحقیقات قرار دارد. تیک تاک اواخر ژوئن در هند به همراه ۵۸ برنامه چینی دیگر که تهدیدی برای امنیت ملی قلمداد شدند، ممنوع گردید.

خود تیک تاک اعلام نموده که هیچ گاه اطلاعات کاربران را در اختیار دولت چین قرار نداده و اگر درخواست شود چنین کاری نخواهد کرد.

منبع: