حذف معروف ترین VPN به علت مسائل امنیتی

حذف معروف ترین VPN به علت مسائل امنیتی

به گزارش سئو مئو گوگل بزرگترین برنامه VPN اندرویدی را را با 100 میلیون نصب فعال به علل امنیتی از پلی استور حذف نمود.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، در بعضی از کشورهای جهان که قوانین محدودکننده ای جهت استفاده کاربران و شهروندان از اینترنت و اپلیکیشن های اینترنتی وجود دارد و خیلی از نرم افزار و برنامه های محبوب آنها فیلتر و مسدود است، کاربران مجبورند برای دسترسی و استفاده از آن به نصب، دریافت و استفاده از اپلیکیشن های فیلترشکن معروف به VPN روی آورند که خیلی از آنها در پلت فرم فروشگاه های آنلاین و اینترنتی همچون گوگل پلی استور و اپ استور اپل وجود دارد که بعضی از آنها مجانی و برخی دیگر هم به صورت پولی در دسترس کاربران قرار می گیرد.
گزارش های منتشرشده از جانب متخصصان و کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری از آن حکایت می کند که در اپلیکیشن های فیلترشکن مجانی معروف به VPN، حفره های امنیتی و صدمه پذیری های زیادی وجود دارد که اطلاعات و داده های شخصی کاربران را شدیدا به مخاطره خواهد انداخت و حریم خصوصی آنها را نقض خواهد نمود.
درباره استفاده از فیلترشکن ها و موضع دولت با فیلترینگ، محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – پیش از این اظهار کرده بود: درست است که خیلی از فیلترشکن ها خدمات ظاهری خوبی به کاربر ارائه می دهند و بنابراین کاربران به استفاده از آنها علاقه مندند اما بنا به گزارش هایی که مراکز معتبر منتشر می کنند، این نوع نرم افزارها استفاده ضدامنیتی دارند و نوعی باج افزارند که به جمع آوری اطلاعات مشترکین اقدام می کنند و فراگیری و استفاده از فیلترشکن ها تبعات بسیار زیادی دارد.
برنامه SuperVPN Free VPN Client یک برنامه اندرویدی مجانی است که از چهار سال پیش با 10 هزار نصب آغاز به فعالیت کرد و الان بیشتر از 100 میلیون نصب فعال دارد. گوگل تایید کرده است که این برنامه با بیشتر از 100 میلیون نصب فعال دارای صدمه پذیری است که منجر به شنود همه ترافیک کاربر می شود.
مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای کامپیوتر ای) به بررسی این صدمه پذیری که توسط محققان امنیتی در VPNpro کشف شده است، اشاره نموده است. این برنامه به هاست های مختلف متصل می شود و در یکی از این هاست ها payload (حاوی کدهای مخرب) مشکوکی با اتصال ناامن HTTP از برنامه به هاست ارسال می شود.
این payload حاوی داده های رمزنگاری شده بود که در پاسخ، payload مشابهی دریافت می کرد. این payload حاوی کلیدهای مورد نیاز برای رمزگشایی داده بود که با رمزگشایی آن، اطلاعات حساس سرور شامل گواهینامه های سرور و اعتبارنامه ها که سرور VPN برای احراز هویت احتیاج داشت به دست آمد. محققان با جایگذاری اطلاعات سرور SuperVpn با سرور آزمون خود، به نتایجی دست پیدا کردند.
اتصالاتی که از HTTP ناامن و آشکار استفاده می نمایند ممنوع نیستند، ترافیک HTTP رمزنگاری نمی شوند در نتیجه هر فردی با رهگیری ترافیک قادر به شنود ارتباطات کاربر خواهد بود. از طرفی Payloadهای ارسالی مبهم سازی (obfuscated) شده اند: اطلاعات ارسالی از برنامه (کاربر) و سرور رمزنگاری شده است، در برنامه کلیدهای رمزنگاری hardcode شده یافت شده و وجود رمزنگاری payloadهای مذکور، کلیدهای موردنیاز برای رمزگشایی در خود برنامه موجود است.
این Payloadها حاوی اعتبارنامه های EAP هستند و VPNها از اعتبارنامه های EAP برای پیشگیری از اتصالات خارج از برنامه به سرور خود استفاده می نمایند. اما با ارسال اعتبارنامه های EAP در payloadهایی که رمزنگاری نشده اند یا رمزنگاری ضعیفی دارند استفاده از اعتبارنامه های EAP عملا بی فایده خواهد بود. با استفاده از این صدمه پذیری علاوه بر امکان حمله مرد میانی و شنود ترافیک، مهاجم می تواند با تغییر جزئیات اتصال VPN، کاربر را به جای اتصال به سرور VPN اصلی مجبوربه اتصال به سرور مخرب خود کند.
همینطور برنامه Supervpn مطابق شکل شماره زیر، پیشتر در سال 2016 در مقاله ای پروهشی بعنوان برنامه مخرب شناخته شده بود. بنابراین در نهایت این برنامه، در هفتم آوریل از پلی استور گوگل حذف شد.