در خانه بمانیم، چگونه در دام كلاه برداری های مجازی نیفتیم؟

در خانه بمانیم، چگونه در دام كلاه برداری های مجازی نیفتیم؟

به گزارش سئو مئو با انتشار كرونا و ضرورت كاهش ترددهای غیرضروری، اقبال به كسب وكارهای مجازی بیشتر شده است، اما در این حوزه نگرانی هایی هم وجود دارد و برخی شهروندان گلایه هایی در فضای مجازی ابراز كرده اند.
شیوع كرونا هر چند خیلی از مشاغل را از رونق انداخته اما بعضی از كسب و كارهای مجازی در بخش فروش كالاهای سوپرماركتی، پوشاك و غیره در این مدت وضعیت خوبی داشتند و مهم تر از آن توانستند به شهروندان كمك كنند كه در خانه بمانند.
اما این مزیت می تواند به یكی از مشكلاتی روزهای قرنطینه خانگی هم بدل شود؛ چونكه درصورت بروز مشكل و نارضایتی مشتری عموما چاره مشخصی برای جبران خسارت وجود ندارد.
در ایام اخیر هم مواردی از نارضایتی مشترین در شبكه های مجازی انتشار یافته است. برای مثال یكی از كاربران شبكه های اجتماعی با انتشار عكسی از یك شیر فاسد نوشته با وجود اینكه تاریخ مصرف محصول خریداری شده نگذشته، شیر فاسد بوده و پس از گذشت دو روز فروشگاه مجازی می گوید سوپر ماركتی كه كالا را فروخته قبول نمی كند آنرا پس بگیرد.
كاربر دیگری پس از خرید اینترنتی از یك فروشگاه زنجیره ای و دو روز انتظار با این پیامك روبرو شده كه “سفارش شما به علت عدم موجودی و عدم پاسخگویی شما احتیاج به هماهنگی دارد”.
برخی افراد هم می گویند پول محصول مورد نظرشان را پرداخت كرده اند اما كالایی دریافت نكردند و سایتی هم كه از آن خرید كرده بودند پاسخگو نیست.
همینطور برخی از كاربران از تفاوت كیفیت و ظاهر كالایی كه در سایت های فروش دیده بودند با كالایی كه به دستشان رسیده گلایه داشته اند. یكی از كاربران هم می گوید با وجود اینكه قرار بوده اشانتیون دریافت كند تنها كالای اصلی به دستش رسیده و پشتیبانی سایت دیگر پاسخ تماس هایش را نمی دهد.
اشانتیون در لغت به نمونه ای معمولا كوچك و مجانی از كالا گفته می شود كه برای تبلیغ عرضه می شود.
ضرورت توجه به نماد اعتماد الكترونیك و مجوز از اتحادیه كسب و كارهای مجازی
اما برای جلوگیری از بروز چنین مشكلاتی و همینطور برای اطمینان از امكان پیگیری شكایت بهتر است شهروندان مطمئن شوند سایتی كه از آن خرید می كنند دارای نماد اعتماد الكترونیك و مجوز از اتحادیه كسب و كارهای مجازی است. البته رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه كسب و كارهای مجازی در گفتگو با ایسنا، با تاكید بر اینكه این اتحادیه فقط می تواند به شكایات از كسب و كارهایی عضو اتحادیه را بررسی نمایند، اظهار داشت كه كاربران می توانند برای ثبت شكایات خود به سایت اتحادیه كسب و كارهای مجازی رجوع كنند.
وی با اشاره به اینكه داشتن نماد اعتماد الكترونیك برای رسیدگی به شكایت كاربران كافی نیست، اظهار نمود: سازمان های دیگر مانند سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان هم به شكایات شهروندان رسیدگی می كند. البته برپایه فصل هشتم قانون نظام صنفی، رسیدگی به شكایات فعالیتهای صنفی در فضای فیزیكی و مجازی در وهله اول به عهده اتحادیه است.
به قول الفت نسب، شكایت از كسب و كارهای مجازی پس از انتشار كرونا رشد چندانی نداشته است. البته در زمینه ابطال رزرو بلیط های هواپیما و اقامتگاه شكایاتی وجود داشت كه با همكاری كسب و كارها خیلی از این شكایات پس گرفته شد.
لازم به یادآوری است كه سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان هم به شكایات مربوط به هر نوع شبكه توزیعی از قبیل فضای مجازی رسیدگی می كند و شهروندان می توانند از راه سامانه ۱۲۴ شكایات خویش را ثبت كنند.