در آینده نزدیك انجام خواهد شد راه اندازی كارگزاری صندوق ضمانت صادرات در سلیمانیه عراق

در آینده نزدیك انجام خواهد شد راه اندازی كارگزاری صندوق ضمانت صادرات در سلیمانیه عراق

به گزارش سئو مئو رایزن بازرگانی ایران در عراق از طریق اندازی كارگزاری صندوق ضمانت صادرات ایران در آینده ای نزدیك در سلیمانیه در اقلیم كردستان اطلاع داد.

به گزارش سئو مئو به نقل از سازمان توسعه تجارت، ناصر بهزاد اظهار داشت: برخورداری بیشتر از ۵۰۰ كیلومتر مرز مشترك ایران با سلیمانیه، دو گذرگاه رسمی مرزی باشماق و پرویزخان و اقبال كالاهای ایرانی در این منطقه، ظرفیت قابل اتكایی برای توسعه فعالیتهای بازرگانی دو كشور خواهد بود.
وی با اشاره به اینكه هم اكنون نیمی از كالاهای موجود در بازار سلیمانیه، محصولات ایرانی است، تصریح كرد: مواد غذایی، فرآورده های تبدیلی، فرش و موكت، مصنوعات پلاستیكی، ماشین آلات، مصالح ساختمانی، حوزه كشاورزی و خدمات فنی و مهندسی بخصوص در بخش حمل و نقل، ساخت و ساز و طراحی شهری بعنوان اولویت های مهم همكاری شركت های ایرانی در این بازار مورد توجه است.
بهزاد اضافه كرد: ایجاد مناطق صنعتی در سلیمانیه برای ایجاد تولیدات محلی در یك برنامه پنج ساله توسط اقلیم كردستان عراق دنبال می گردد و ۱۰۰ پروژه سرمایه گذاری برای ایجاد واحد تولید محصولات غذایی، دارویی، ساختمانی، پوشاك، چرم، صنایع فلزی و برقی، تجهیزات آزمایشگاهی، هتل سازی، پارك آبی، خدمات شهری، كترینگ و ایجاد مراكز درمانی تخصصی قلب و ارتوپدی درحال اقدام است.
رایزن بازرگانی ایران در عراق با برشمردن سیاست های آتی اقلیم كردستان برای بهبود و توسعه بازار سلیمانیه اظهار داشت: بررسی ها نشان داده است ایجاد شهرك صنعتی مشترك در مرز پرویزخان با استفاده از برق ایران و تسهیلات تشویقی اقلیم برای ایجاد كارخانجات صنعتی در بخش های مزیت دار كالاهای ایرانی می تواند باعث ماندگاری و حضور اثرگذار در این منطقه باشد.
بهزاد با اشاره به اینكه پیشبینی زمین در داخل خاك هر دو كشور در این مرز انجام شده است، اظهار داشت: تسریع در روند امور فنی و حقوقی با اختصاص كارگروه ویژه برای ایجاد شهرك صنعتی مشترك و تسریع در تحقق آن لزوم راهبردی برای توسعه اقتصادی در جهت همكاری با همسایگان و در جهت رشد تجارت خارجی خواهد بود.
وی سلیمانیه را دروازه‌ی ورود به اقلیم كردستان عراق دانست و بیان داشت: با عنایت به ثبات و امنیت این منطقه امكان انتقال كالا از این مركز به سایر استان های همجوار نظیر حلبچه، دهوك، اربیل، نینوا، دیاله و كركوك و حتی سایر مناطق عراق وجود دارد كه برنامه ریزی فعالان اقتصادی در این رابطه حائز اهمیت می باشد.
رایزن بازرگانی ایران در عراق از طریق اندازی قریب الوقوع كارگزاری صندوق ضمانت صادرات ایران در سلیمانیه اطلاع داد و اظهار داشت: جهت استفاده از این امكان به منظور صدور بیمه نامه های صادراتی و پوشش انواع ریسك، با مقامات اقلیم مذاكره شد و این امكان می تواند بعنوان نقطه عطفی در پیشبرد برنامه های حمایتی صادراتی ایران مورد استفاده باشد.