به هر پیام رسانی اعتماد نكنید!

به هر پیام رسانی اعتماد نكنید!

به گزارش سئو مئو كارشناسان و محققان امنیتی به كاربران اخطار داده اند كه تنها از پیام رسان های مجهز به قابلیت رمزنگاری پیشرفته برای ارسال پیام و سایر اطلاعات شخصی خود استفاده كنند.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، در سال های اخیر كه حفاظت از حریم شخصی كاربران و امنیت سایبری در شبكه های اجتماعی و پیام رسان ها اهمیت بسیار بیشتری پیدا كرده است، خیلی از كارشناسان و متخصصان فعال در شركت امنیت سایبری كاسپرسكی به كاربران سفارش كرده اند كه برای ارسال پیام های خصوصی، تصاویر و ویدیوهای شخصی به هر اپلیكیشنی كه كار پیام رسان را انجام می دهد، اعتماد نكرده و تنها از پیام رسان های با قابلیت رمزنگاری پیشرفته (End-To-End Encryption) استفاده كنند.
طبق گزارش وب سایت رسمی kaspersky، با اینكه حدودا تعداد زیادی از اپلیكیشن های پیام رسان مدرن و امروزی كه از محبوبیت بالایی در بین كاربران جهان برخوردار شده اند، از قابلیت رمزنگاری پیشرفته (End-To-End Encryption) بهره می برند، اما هنوز هم تعداد قابل توجهی از پیام رسان ها به دلیلهای مختلف از این توانایی امنیتی بی بهره مانده اند.
بهره مندی اپلیكیشن های پیام رسان از این توانایی بدان معناست كه هیچ نهادی قادر به ردگیری و مشاهده اطلاعات رد و بدل شده توسط كاربران و دسترسی به سرورها نخواهد بود و حدودا این كار نا ممكن به نظر می آید. اما سایر اپلیكیشن ها در صورت عدم بهره مندی از این توانایی، این امكان را برای اشخاص ثالث فراهم می كنند تا به اطلاعات كاربران دسترسی پیدا كرده و پیام، تصاویر و ویدیوهای رد و بدل شده توسط افراد را پیگیری كنند.
همچون اپلیكیشن های معروفی كه از قابلیت امنیتی رمزنگاری پیشرفته برخوردار است، می توان به واتس اپ و سیگنال اشاره نمود.
این در حالیست كه برخی دیگر از اپلیكیشن های معروف همچون فیسبوك مسنجر، تلگرام و گوگل الو از این توانایی بی بهره اند. البته كاربران به منظور عدم ثبت مكالمات خود در سرورهای پیام رسان های مذكور، قادر خواهند بود چت محرمانه (secret chat) را با دوستان خود آغاز كنند.
اپلیكیشن پیام رسان واتس اپ كه یكی از محبوب ترین و پرطرفدارترین پیام رسان های جهان است، نیز از قابلیت رمزنگاری پیشرفته پشتیبانی می كند و از پروتكل های پیشرفته ای برای حفظ حریم شخصی كاربرانش برخوردارست.
این اپلیكیشن كه برای تمامی سیستم های عامل اندروید، iOS و ویندوز قابل استفاده می باشد، در سال ۲۰۱۶ میلادی لقب پركاربردترین پیام رسان جهان را گرفت. واتس اپ از آن جهت ضریب امنیت سایبری بالایی دارد كه مكالمات و اطلاعات مبادله شده میان كاربران و مخاطبان به صورت كامل محافظت شده بوده و مكالمات و اطلاعات شخصی و خصوصی آنها از طرف نهادهای دیگر قابل رصد و ردگیری نخواهد بود.
شركت فیسبوك با در اختیار گرفتن و تصاحب شركت واتس اپ در سال ۲۰۱۴، ۱۹ میلیارد دلار كسب نمود و از آن زمان تابحال نیز با معرفی و افزودن قابلیت های جدید بدنبال جذب و حفظ طرفداران این پیام رسان محبوب بوده است. طبق تازه ترین آمار انتشار یافته در ژانویه ۲۰۱۸، پیام رسان واتس اپ الان میزبان بالغ بر ۱ میلیارد كاربر در جهان است.