دلیل كاهش سقف انتقال وجه در اپ های غیربانكی

دلیل كاهش سقف انتقال وجه در اپ های غیربانكی

به گزارش سئو مئو سقف انتقال وجه برخی بانك ها در اپلیكیشن های غیر بانكی از سه میلیون به یك میلیون تومان كاهش یافته كه این اقدام بر مبنای سیاست بانكهای مبدأ است و به نظر می آید برای سوق دادن مشتریان بانكی به سمت استفاده از اپلیكیشن های بانك ها باشد.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، استفاده از اینترنت برای انجام عملیات بانكی، در سال های گذشته به دنبال اقداماتی كه بانك ها برای توسعه بانك داری الكترونیك انجام داده اند، به صورت روز افزون افزایش یافته و در همین راستا هم بانك ها درصدد كاهش شعب بانكی خود برای پایین آوردن هزینه ها برآمده اند.
استفاده از اینترنت برای انجام عملیات بانكی و كاهش رجوع حضوری به شعب بانكی هرچند مزایای زیادی برای بانك ها و مشتریان آنها دارد، اما با فراگیرشدن بانك داری الكترونیك، تهدیدات این حوزه هم بیشتر می شود.
یكی از مواردی كه این روزها مشتریان، بانك ها، بانك مركزی، پلیس فتا و دستگاه قضایی درگیری زیادی با آن دارند، سواستفاده از حساب های بانكی و كلاهبرداری هایی است كه به واسطه اطلاعات كم برخی افراد یا در مواردی مشكلات امنیتی طرح های بانكی اتفاق می افتد.
از سوی دیگر، بانك مركزی قوانینی را هم برای پیشگیری از انتقال پول های فاسد یا به عبارت دیگر پولشویی تصویب و در بانك ها اجرایی كرده است.
از زمانی كه اپلیكیشن های بانكی برای نقل و انتقال وجه در شبكه شتاب فعال شدند، رضایت مشتریان بانكی افزایش یافت و در همین راستا، سایر كسب و كارهای خصوصی غیر بانكی هم برای كمك به شبكه بانكی وارد كار شدند، به طوریكه هم اكنون برخی اپلیكیشن های غیر بانكی كه خدمات بانكی را عرضه می دهند، از اپلیكیشن های خود بانك ها طرفدار بیشتری پیدا كرده اند.
اما بر مبنای قانون بانك مركزی سقف انتقال وجه كارتی در اپلیكیشن های بانك ها سه میلیون تومان و سقف انتقال وجه در اپلیكیشن های غیر بانكی یك میلیون تومان تعیین شده است.
حال آنكه در سال های اخیر بانك ها بسته به سیاست خود، سقف انتقال وجه برای اپلیكیشن های غیربانكی را هم تا سه میلیون تومان در نظر گرفته بودند كه به قول معاون سابق تكنولوژی های جدید بانك مركزی، این مورد بستگی به سیاست های بانك مبدا برای انتقال وجه دارد.
در عین حال بانك مركزی طرح دیگری را در خصوص الزامی شدن استفاده از رمز دوم یكبار مصرف برای مشتریان بانكی در دست اجرا دارد كه این رمزها از دو طریق اپلیكیشن های بانكی و پیامك توسط مشتریان قابل دریافت است.
حال آن كه استفاده از اپلیكیشن های بانكی برای دریافت رمز دوم پویا بیشتر مورد توجه بانك هاست، چونكه در صورت ارسال پیامك، بانك ها باید هزینه این پیامك ها را به اپراتورها پرداخت كنند، بنابراین رغبت بانك ها بیشتر به استفاده مردم از اپلیكیشن هاست.
شاید به همین علت باشد كه مدتی است بانك ها سقف انتقال وجه در اپلیكیشن های غیر بانكی را به همان یك میلیون تومان كاهش داده اند.
پیشتر یكی از مسؤلان اپلیكیشن غیربانكی آسان پرداخت (آپ) به ایسنا گفته بود كه كاهش سقف انتقال وجه در این اپلیكیشن مربوط به سیاست های بانك مبدا است و آپ دخالتی در آن ندارد.
آمار نشان داده است كه بانكهای بیشتری در این مدت سقف انتقال وجه در اپ های غیربانكی را كاهش داده اند تا مردم را برای انتقال وجه به سمت استفاده از اپلیكیشن های خود بانك سوق دهند؛ اپلیكیشن هایی كه برای دریافت رمز دوم پویا هم كاربرد دارند.
البته استفاده از اپلیكیشن های بانكی برای دریافت رمز دوم پویا به جای پیامك برای خود مشتریان بانكی هم بهتر است، چونكه هم امنیت بالاتری دارد، هم هزینه ای به بانك آنها تحمیل نمی كند.