عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات: صداوسیما باید فركانس هایش را برای 5G آزاد كند

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات: صداوسیما باید فركانس هایش را برای 5G آزاد كند

به گزارش سئو مئو عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات با بیان این كه سرمایه گذاری و زیرساخت، چالش اصلی ما برای حركت به سمت 5G است، اظهار داشت: برای مهاجرت از 4G به 5G احتیاج به سرمایه گذاری های بزرگی است اما از نظر توانایی علمی و فنی مشكلی وجود ندارد.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، باتوجه به دیجیتالی شدن شبكه پخش همگانی كه در همه جای دنیا رخ داده است، بخشی از باند فركانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز كه قبلا برای سرویس آنالوگ پخش همگانی استفاده می شد، حالا آزاد شده و از این باند فركانسی می توان برای توسعه موبایلی و تلفن همراه استفاده نمود. در این راستا و بر مبنای قوانین بین المللی و توافقات انجام شده در كشورهای مختلف، این باند به توسعه موبایلی و تلفن همراه اختصاص پیدا كرده است، اما ظاهرا صداوسیما در ایران برخلاف دیجیتالی شدن و بلااستفاده بودن این باند، ادعای مالكیت بر آنرا دارد، درحالی كه مطابق مقررات موجود همچون سایر باندهای فركانسی باید برای توسعه زیرساخت و شبكه ها از آن استفاده گردد.
از جانب دیگر، توسعه پهن باند كه سبب شكل گیری سرویس هاست، نقش برجسته ای در بالابردن درآمد سرانه كشورها دارد، به صورتی كه بانك جهانی سهم یك ونیم تا دو درصدی را برای آن در نظر می گیرد. توسعه پهن باند نقش كلیدی را برای توسعه یافتگی كشورها ایفا می كند. ازاین رو همه كشورها به دنبال گسترش زیرساخت های پهن باند خود هستند. بر این اساس، یكی از طریق های كم هزینه برای توسعه پهن باند استفاده از شبكه سیار است و توسعه شبكه همراه نسبت به شبكه ثابت هزینه كمتری دارد، با این تفاوت كه در توسعه پهن باند در شبكه سیار احتیاج به منابع فركانسی است كه در دنیا محدودیت دارد.
در این زمینه بهزاد اكبری -عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات- با اشاره به نقش رگولاتوری برای حل چالش هایی كه در راه توسعه 5G وجود دارد، اظهار داشت: فركانس از مسایل بسیار مهم در 5G است. چونكه فركانس های بالای ۲۵ گیگاهرتز قابلیت پاسخگویی به سرویس های نیازمند به اطمینان پذیری بالا را ندارند. تامین كردن این توانایی ها در فركانس های بالا بسیار هزینه بر است و توجیه اقتصادی ندارد. البته مشكل طیف و فركانس را رگولاتوری حل می كند. اگر بخواهیم سرویس را فراگیر نماییم، صدا و سیما باید طیفی را كه در اختیار دارد، آزاد كند تا بتوان از آن در توسعه 5G استفاده نمود. بدون آن یكی از بعدهای اصلی 5G تحقق نمی یابد.
حركت به سمت 5G شروع شده است
اكبری با بیان این كه حركت به سمت 5G شروع شده است، اظهار داشت: مطالعات درباره این نسل از اینترنت شروع شده و شركت های بزرگی مانند نوكیا، اریكسون و هواوی فناوری های مورد نیاز در این زمینه را تكمیل كرده اند و دانشگاه ها هم پژوهش و مطالعه هایی در این زمینه انجام داده اند.
وی ادامه داد: خصوصیت های 5G در سه بعد قابل بررسی است؛ سرعت بسیار بالا یعنی بیشتر از یك گیگابیت در ثانیه، اطمینان پذیری بسیار بالا و تاخیر خیلی كم (كمتر از ۱۰ میلی ثانیه). خصوصیت تاخیر بسیار پایین را می توان در كاربردهای صنعتی، واقعیت مجازی و جراحی از طریق دور دید و در واقع عمل های جراحی از طریق دور و به كمك ربات را زمانی می توان انجام داد كه تاخیر زیادی در انتقال و دریافت اطلاعات رخ ندهد، چونكه تاخیر زیاد در این مورد می تواند فاجعه آفرین باشد.
عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات درباره احتیاج به سرعت بیشتر از یك گیگابیت در ثانیه، اضافه كرد: ما درحال حركت به سمت كاربردهایی مانند تلوزیون های 8K و یا پخش هولوگرام هستیم كه برای این مورد احتیاج به پهنای باند بسیار بیش تری داریم. این خصوصیت ها علاوه بر این كه چالش برانگیز هستند، دامنه وسیعی از كاربردها را شامل می شوند كه در شرایط موجود نمی توان از این كاربردها بهره برد.
اكبری با بیان این كه حركت به سمت 5G شروع شده است، خاطرنشان كرد: استانداردهای 5G تدوین شده و سازندگان تجهیزات این استانداردها را پیاده كرده اند، حتی سازندگان تلفن در حال ساخت تلفن هایی هستند كه با این توانایی هم خوانی داشته باشد. البته امكان دارد شبیه آن چه بعنوان گام نهایی كه شامل سه خصوصیت 5G است نباشد، اما حركتی به این سمت است.
پیش بینی می شود 5G در سال 2025 تجاری سازی شود
بنا بر اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وی با بیان این كه تا فراگیر شدن 5G فاصله بسیاری داریم، اظهار داشت: كشورهای شرق آسیا و آمریكا پیشرو در استفاده از 5G و 4G هستند. اما كشورهای اروپایی به خاطر چالش های سرمایه گذاری عقب هستند. اصلی ترین چالش های رسیدن به 5G، سرمایه گذاری و زیرساخت است. برای رسیدن به سرعت و ضریب اطمینان و تاخیر كم، احتیاج به افزارش تعداد BTS هاست كه حداقل۱۰ برابر حجم فعلی است. پیشبینی می شود 5G در سال ۲۰۲۰ شروع و در سال ۲۰۲۵ به صورت تجاری فراگیر شود. البته امكان فعال سازی و اجرا در سطح بسیار كوچك مانند مراكز تجاری وجود دارد، اما برای فراگیر شدن در تمام سطح شهر احتیاج به زمان است.
عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به وضعیت ایران و جهان در زمینه 5G اظهار داشت: امروزه در دنیا فناوری به بلوغ رسیده و سرویس ها امكان راه اندازی را دارند، اما از لحاظ سرمایه گذاری همچنان برای اپراتورها چالش برانگیز است. در ایران مهاجرت به سمت 5G تدریجی اتفاق می افتد. اپراتورهای ما هم حركت به این سمت را شروع كرده اند و هسته ارتباطی خویش را به سمت مجازی سازی كاركردهای شبكه سوق داده اند، مراكز پژوهشی و دانشگاه ها هم آغاز به فعالیت و پژوهش در این زمینه كرده اند.
استفاده از زیرساخت های اشتراكی یكی از طریق های كاهش هزینه در 5G
وی با بیان این كه بازگشت سرمایه، از اصلی ترین مشكلات سرمایه گذاری است، اضافه كرد: سرمایه گذاری مد نظر اپراتورها با درآمد مردم هم خوانی ندارد، وگرنه توانایی لازم وجود دارد. البته این چالش ها مختص به ایران نیست و ما شاهد این وضعیت در اروپا و آمریكا هم هستیم؛ بگونه ای كه خیلی از اپراتورهای آمریكایی برای این كه بتوانند از پس این هزینه بر بیایند به سمت زیرساخت های اشتراكی حركت كرده اند تا میزان سرمایه را كاهش دهند.
عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به بستر و وضعیت ایران در زمینه 5G اظهار داشت: زیرساخت های درون استان ها حتی برای 4G هم آماده نیست و اگر بخواهیم با شاخصهای بین المللی به سمت 5G حركت نماییم با چالش های جدی روبه رو خواهیم بود. برای ایجاد شبكه درون شهری مطمئن نمی توانیم فعالیت خویش را از صفر آغاز نماییم كه این بسیار برای ما پرهزینه است. اما می توان از زیرساخت های موجود و منابعی كه در دست سایر نهادهاست، بهره برد.
اكبری با بیان این كه نهادسازی یكی از گام های اساسی برای قدم برداشتن به سمت 5G است، اظهار داشت: این كه تنها یكی از اپراتورها در یك منطقه خاص 5G را فعال كند، كفایت نمی كند و برای این مورد احتیاج به شبكه درون شهری مطمئن و پرظرفیت و در لایه های بالاتر احتیاج به حضور شركت زیرساخت است.
وی با بیان این كه تابحال در هیچ جا 5G عملیاتی نشده است، اضافه كرد: فناوری 5G در جهان در حال تست و در ایران در مرحله مطالعه است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به سازمان رگولاتوری دستور داده اند كه در آبان یا اوایل آذرماه در كشور نشست تخصصی برگزار گردد و از متخصصان و صاحب نظران خارجی و داخلی هم دعوت به عمل آید تا چالش هایی كه برای حركت به سمت 5G ایران و جهان وجود دارد بررسی شود.