جهرمی در پاسخ به مهر؛ 4 شرط گران شدن اینترنت، ظرفیت اقتصادی ارز دیجیتال در صنعت برق

جهرمی در پاسخ به مهر؛ 4 شرط گران شدن اینترنت، ظرفیت اقتصادی ارز دیجیتال در صنعت برق

سئو مئو: وزیر ارتباطات اظهار داشت: شركت های اینترنتی در صورتیكه به 4 شرط ما در زمینه افزایش كیفیت سرویس و سرمایه گذاری عمل كنند قیمت اینترنت مورد تجدیدنظر قرار می گیرد.

به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، محمد جواد آذری جهرمی بعدازظهر امروز سه شنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه شركت های دانش بنیان و استارتاپ های فضایی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد پیشنهاد افزایش ۵۰ درصدی قیمت اینترنت كه از طرف شركت های اینترنتی عنوان شده است، اظهار داشت: من ۴ شرط را برای تجدید نظر در قیمت اینترنت اعلام نموده ام كه در صورتیكه شركت های اینترنتی این ۴ شرط را برآورده كنند در قیمت اینترنت می توان تجدیدنظر كرد.
وی با اشاره به ۴ شرط سرمایه گذاری، به روز رسانی تكنولوژی، استفاده از تولیدات داخلی و ارائه كیفیت خوب سرویس اظهار داشت: این كارها باید صورت گیرد اما تابحال اتفاق نیفتاده است. البته این شركت ها می گویند كه اگر بخواهند در این عرصه سرمایه گذاری كنند باید ببینند چهارچوب بازگشت سرمایه از نظر اقتصادی چگونه است.
جهرمی اظهار داشت: در این زمینه درِ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای آنها باز است و می توانند در این خصوص مذاكره كنند.
وی در مورد اینكه آیا مستنداتی از طرف این شركتها با عنایت به جلسه روز چهارشنبه رگولاتوری با شركت های اینترنتی به وزیر ارتباطات رسیده است، اضافه كرد: هنوز مستنداتی در خصوص دلیلهای پیشنهاد تغییر تعرفه از طرف اپراتورها به من ارائه نشده است.
ظرفیت اقتصادی ارز دیجیتال در صنعت برق
وزیر ارتباطات در مورد مزیت توسعه ارز دیجیتال در كشور نیز اظهار داشت: ظرفیت تولیدی مجموعه نیروگاههای كشور حدود ۷۲ هزار مگاوات برآورد می شود كه این ظرفیت هیچگاه در پیك مصرف نمی گردد. بنا بر این این ظرفیت نیروگاهی كشور در ساعات غیر پیك آزاد است و می تواند در حوزه استخراج ارز دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد.
وی اظهار داشت: این مساله موجب درآمدزایی برای صنعت برق می شود اما مستلزم آن است كه استخراج ارز دیجیتال دارای ضوابط و مقررات شود.
جهرمی با اشاره به اینكه سیاستگذاری در عرصه استخراج ارز دیجیتال با وزارت نیرو است، اظهار داشت: جنس استخراج ارز دیجیتال یعنی صادرات برق به صورت مجازی و اگر در این مسئله سیاستگذاری وزارت نیرو پیاده سازی شود و استخراج با ضوابط صورت گیرد شاهد درآمد مازاد در صنعت برق خواهیم بود كه امروز با مشكلات مختلفی در حوزه اقتصادی مواجه می باشد. وزیر ارتباطات همین طور در مورد عدم اقبال عمومی به پیام رسان های بومی به رغم حمایت دولت اشاره كرد: اقبال عمومی مردم به پیام رسانها با حمایت بوجود نمی آید. جهرمی با اشاره به استفاده سازمانهای دولتی از داده های فضایی اشاره كرد: الان وزارت كشاورزی و سازمان منابع طبیعی از داده های فضایی برای پایش محصولات و وضعیت منابع طبیعی استفاده می نمایند اما اینكه از تمام ظرفیت این حوزه استفاده گردد و این پروسه به صورت جاری اتفاق بیافتد هنوز به صورت كامل اجرایی نشده و فاصله تا اهداف زیاد است. وزیر ارتباطات با اشاره به اینكه فعالیت های استارت آپ های فضایی و مراجعاتشان به بخش های دولتی و نیز كوشش برای ارائه نوآوری های این بخش در بهبود فرایندهای جاری كشور زمین ساز تحولی بزرگ خواهد بود، افزود: این حركت شروع شده و ما شاهد می باشیم كه سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی در بخش آمایش سرزمینی، مدیریت منابع آب و پایش سطوح زیر كشت با سازمان مدیریت، وزارت كشور و وزارت كشاورزی به جدیت در حال همكاری هستند. وی اشاره كرد: ترویج كاربردهای فضایی و ایجاد بازار برای استارتاپ های این حوزه نیازمند فرهنگ سازی است. جهرمی در مراسم اختتامیه گردهمایی شركت های دانش بنیان و استارت آپ های فضایی نیز با انتقاد از عقب ماندگی كشور در حوزه قرار دادن ماهواره در مدار ژئو اظهار داشت: ما در شرایطی هستیم كه همچنان ماهواره ای از خودمان در لایه ژئو زمین نداریم و این در شرایطی است كه كشورهایی كه توانمندی علمی ما در حوزه فضایی را ندارند در مدار ژئو دارای ماهواره ای مستقل بنام خودشان هستند. وزیر ارتباطات دلیل این عقب ماندگی را تصدی گری دولتی عنوان نمود و اظهار داشت: با وجود اینكه از برنامه چهارم توسعه تابحال برای این مساله اعتبار دیده شده است اما چارچوب اجرایی دولتی اجازه پیشبرد پروژه های فضایی را نمی دهد. وی بر ضرورت تغییر دیدگاه در مدل اجرایی پروژه های فضایی اصرار كرد و اظهار داشت: باید داده های فضایی در اختیار همه قرار گیرد تا شركتهای خلاق بتوانند از این اطلاعات برای تحول اقتصاد دیجیتال بهره ببرند. این مسئله مستلزم خروج دولت از تصدی گری است. جهرمی با اشاره به اینكه اصول حاكم بر پروانه بهره برداری از اپراتور ماهواره مخابراتی توسط رگولاتوری به تصویب رسیده است، اظهار داشت: این پروانه مجوز قراردادن ماهواره در مدار زمین را به بخش خصوصی می دهد. وزیر ارتباطات با اشاره به اینكه استفاده از فناوری فضایی در محاسبه دقیق مزارع لطمه دیده و صدمات سیل اخیر بسیار پررنگ بود، اظهار داشت: این مسئله سبب صرفه جویی چندصدمیلیارد تومانی درپرداخت خسارات شد كه البته به سبب خواسته رحمانی فضلی جهت استفاده از دانش فضایی صورت گرفت. وی اشاره كرد: استارت آپ های فضایی می توانند سالانه برای هر هكتار زمین مشاوره دهند تا شاهد رشد و اشتغال كشاورزی با داده های فضایی باشیم. جهرمی اشاره كرد: در این راه نباید به حواشی دقت كنیم و تمركز خودرا روی توسعه این بخش و حركت به سمت استفاده از داده های ماهواره ای معطوف نماییم. علاقه مند به استفاده استارت آپ ها از این ظرفیت كشور هستیم.

منبع: