رویكرد كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اعلام شد كوشش برای ثبات هزینه های ارتباطی در سبد خانوار

رویكرد كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اعلام شد كوشش برای ثبات هزینه های ارتباطی در سبد خانوار

سئو مئو: رگولاتوری معتقد می باشد با هدف بهبود وضعیت كسب وكار دارندگان پروانه ارتباطات ثابت و كاهش هزینه های اپراتورها، رویكرد تأثیرگذاری بوسیله كاهش قیمت تمام شده خدمات برای اپراتورها را در كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در پیش گرفته تا هزینه های این خدمات در سبد خانوار افزایش نیابد.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، ساماندهی پروانه ها و تصویب ضوابط حاكم بر صدور پروانه ارائه خدمات ارتباطات ثابت در كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال ۹۳، نوید عرصه تازه ای از فعالیت را برای اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنت می داد. چونكه این دفعه بعد از یك دهه، پروانه های جدید با رویكرد حذف وابستگی به فناوری، سرعت بخشیدن به توسعه خدمات در سراسر كشور و ایجاد رقابت بیش تر در توسعه شبكه و ارائه خدمات ارتباطی و انتقال داده صادر می شد، پروانه هایی كه در دو بخش شبكه و سرویس و با اسامی FCP و Servco دسته بندی شدند.
همزمان با حوزه ارتباطات ثابت، ارتباطات سیار نیز تغییراتی را تجربه می كرد كه حلقه اول آن با ارتقای شبكه اپراتورهای تلفن همراه به نسل ۳ و بالاتر به وجود آمده بود. پهن باند سیار و كاربردهای آن در زندگی روزمره كاربران تلفن همراه پررنگ تر شد، اجرای ترابردپذیری (MNP) امكان جدیدتری در اختیار مشتركان تلفن همراه برای تغییر اپراتورشان گذاشت و اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO) با رؤیای ارائه خدمات ارزش افزوده متفاوت وارد فضای ICT شدند.
دارندگان پروانه های جدید هنوز در حال دست و پنجه نرم كردن با الزامات پروانه ای و مرزكشی های جدید حوزه فعالیت شان بودند كه شرایط ناشی از وضعیت سیاسی و اقتصادی كشور از یك سو و تغییر فرهنگ مصرف مردم در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از طرف دیگر، فضایی متفاوت از پیش بینی های سال ۱۳۹۳ را برای فعالان این عرصه رقم زد. فضایی كه این دفعه دست اندركاران نهاد مقررات گذار حوزه ICT را بر آن داشت تا رویكرد كاهش هزینه های اپراتوری و استفاده بهینه از منابع و امكانات زیرساختی موجود و توسعه كسب وكارهای حوزه ICT را در تدوین مقررات پُررنگ تر از پیش دنبال كنند.
كسب وكارهای ICT هم از فضای اقتصادی كشور تأثیر می گیرد
حوزه ICT نیز مانند سایر حوزه های كسب وكار تحت تأثیر شرایط اقتصادی كشور قرار گرفته، از طرف دیگر به سبب ماهیت تكنولوژی و اقبال مردم به استفاده از آن انتظار می رود كمتر از شرایط موجود تأثیر بپذیرد. در این راستا، علی محمد منتظری -مدیركل دفتر بررسی های فنی و اقتصادی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- درباره ی تدوین مقررات در شرایط فعلی گفته است: عرصه كسب وكارهای حوزه ICT نیز از فضای اقتصادی كشور تأثیر می پذیرد. شاید تفاوت در تدابیری باشد كه با اندیشیدن به آنها و توسعه زیرساخت ها، فضای كسب وكار در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بهبود پیدا كند. در رگولاتوری نیز مقررات، با عنایت به شرایط كشور و پیش بینی چالش های احتمالی در سال ۹۸ تدوین و در كمیسیون تصویب شده است.

وی درباره ی انتقال فیبر تاریك توضیح داد: یكی از مهم ترین مصوبات در سال ۹۷ شرایط و تعرفه اجاره و نگهداری فیبر (تار) تاریك بود كه با هدف تخصیص بهینه منابع و امكانات و كاهش هزینه های اپراتوری برای ایجاد شبكه تصویب گردید. قبل از این مصوبه، شركت ارتباطات زیرساخت و شركت مخابرات ایران كه دارای شبكه وسیع فیبرنوری هستند، روی این بستر خدمات انتقال را ارائه می كردند و سازوكار لازم برای ارائه این بستر، به صورت فیبر تاریك به سایر متقاضیان مهیا نبود.
منتظری در ادامه بیان كرد: از یك سو اپراتورها در صورت نیاز به ظرفیت انتقال بسیار زیاد و لزوم ایجاد شبكه باید در تمام مسیرهای مورد نظرشان فیبركشی انجام می دادند كه این كار با عنایت به هزینه های بالای عملیات اجرایی مقرون به صرفه نبود و از طرف دیگر ایجاد بستر موازی، مسیر اپراتورها را در شبكه سازی دشوار می كرد و در نهایت هزینه تمام شده خدمات ارتباطی بالا می رفت. این در شرایطی است كه شركت ارتباطات زیرساخت و شركت مخابرات ایران فقط قسمتی از تارهای در اختیار خودرا استفاده می نمایند و قسمت قابل توجهی از این امكانات و منابع قابل واگذاری به سایر دارندگان پروانه است.
ضرورت واگذاری امكانات مازاد دستگاه ها
مدیركل دفتر بررسی های فنی و اقتصادی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به این كه آیا این مصوبه تنها در مورد شركت زیرساخت و مخابرات قابل پیاده سازی است، اظهار داشت: علاوه بر این دو شركت، دستگاه هایی كه در قالب بند ب ماده ۶۷ قانون برنامه پنج ساله ششم و مصوبه ۲۷۱ كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مجوز ارائه تار تاریك را دریافت كرده اند هم می توانند امكانات مازاد خودرا با نظر رگولاتوری در اختیار سایر دارندگان پروانه قرار دهند.
منتظری با اشاره به انحصارزدایی برای بهبود كسب وكار اپراتورها، بیان كرد: برمبنای پیش بینی كارشناسان اقتصادی، در سال ۹۸ كسب وكارهایی موفق هستند كه بتوانند درآمد ارزی بیشتری داشته باشند. بر همین مبنا كمیسیون در اسفند سال ۱۳۹۷ مقررات حاكم بر آزادسازی ترافیك مكالمات صوتی بین الملل را تصویب كرد. این مصوبه با هدف ایجاد شرایط لازم برای فعالیت اپراتورهای همراه و ثابت در حوزه ترافیك وارده و صادره مكالمه بین الملل و از بین بردن انحصار، كاهش هزینه اپراتورها، افزایش سرمایه گذاری تصویب و ابلاغ گردید تا در نهایت به ارائه خدمات مكالمه بین الملل با كیفیت بالاتر و قیمت مناسب تر به مشتركین منجر شود.
وی درباره ی تعرفه مكالمات بین الملل توضیح داد: نرخ تعرفه مكالمات بین الملل و نرخ ترافیك صوتی وارده به كشور برمبنای شرایط بازار و به صورت كاملاً رقابتی خواهد بود و طبق مصوبه، دارندگان پروانه شبكه ای كه به صورت مستقیم با كریرهای بین الملل قرارداد دارند، موظف می باشند نرخ عمده فروشی خدمات مكالمه صادره بین الملل را حداقل ۳۰ درصد پائین تر از میانگین نرخ خرده فروشی به مشتركین خود در هر ماه تعیین كنند.
مدیركل دفتر بررسی های فنی و اقتصادی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: تعرفه انجام وظایف حاكمیتی شركت ارتباطات زیرساخت بابت عبور ترافیك از مراكز سوئیچینگ بین الملل در مكالمات بین الملل صادره و وارده در مصوبه كمیسیون تعیین شده است و تمامی دارندگان پروانه موظف می باشند مشتركینی را كه به صورت غیرمجاز ترافیك بین الملل را به داخل یا خارج كشور وارد می كنند شناسایی و با آنها برخورد كنند.
اصلاح روش محاسبه تعرفه پهنای باند اینترنت
منتظری با اشاره به هزینه ارائه سرویس توسط اپراتورهای ارائه دهنده خدمات با عنایت به نوسانات ارزی، اظهار نمود: اصلاح روش محاسبه تعرفه پهنای باند اینترنت كه با هدف كاهش هزینه های ارائه كنندگان خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات انجام شده، یكی از اقدامات حمایتی كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از اپراتورهاست. قبلاً محاسبه تعرفه پهنای باند اینترنت طبق مصوبه كمیسیون در اسفند سال ۹۵ بر اساس بیش ترین پیك مصرف ماهانه با میانگین ۵ دقیقه ای انجام می شد و در صورت بروز پیك های مصرف ناخواسته، دریافت كنندگان خدمات پهنای باند باید متناسب با پیك ناخواسته، هزینه پهنای باند اینترنت را پرداخت می كردند كه در واقع هزینه اضافی به اپراتورها تحمیل می كرد.
وی افزود: اما در مصوبه اصلاحی كمیسیون در مرداد سال ۹۷ برای حذف پیك های مصرف ناخواسته و غیرقابل كنترل، روش Burstable Billing با احتساب پرسنتایل ۹۵ ام پیش بینی شده كه در این روش ۵ درصد از نمونه های اندازه گیری شده در هر ماه كه رتبه های بالای مصرف را دارند از نمونه گیری خارج و مبنای محاسبه مصرف برمبنای ۹۵ درصد باقیمانده است.
مدیركل دفتر بررسی های فنی و اقتصادی رگولاتوری همین طور اشاره كرد: ضمن این كه در مصوبه ۲۷۸ كمیسیون به منظور تشویق دارندگان پروانه به توزیع شدگی و پایداری هرچه بیشتر شبكه، ملاك تعیین سطح تعرفه پهنای باند اینترنت، ظرفیت فروخته شده به صورت تجمیع ترافیك هر مشتری در تمام نقاطی است كه شركت ارتباطات زیرساخت حضور دارد. در واقع از تاریخ ابلاغ این مصوبه ترافیك مصرفی برمبنای ترافیك تجمیعی كشوری (country profile) انجام می شود كه این روش با عنایت به محاسبه پلكانی تعرفه پهنای باند اینترنت به كاهش بیشتر هزینه اپراتورها منجر می شود.
هدف: بهبود وضعیت كسب وكار دارندگان پروانه
منتظری با تاكید بر هدف بهبود وضعیت كسب وكار دارندگان پروانه ارتباطات ثابت و كاهش هزینه های اپراتورها در تدوین مقررات در كمیسیون، بیان كرد: در واقع رویكرد كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تأثیرگذاری بوسیله كاهش قیمت تمام شده خدمات برای اپراتورها بوده تا هزینه های این خدمات در سبد خانوار افزایش نیابد. هم اكنون هزینه ایجاد و یا توسعه شبكه بسیار بالاست. رویكرد اصلی كمیسیون كاهش این هزینه ها و استفاده بهینه از منابع و امكانات موجود در كشور است. این مساله را حتی در حوزه توسعه خدمات در مناطق روستایی و كمتر توسعه یافته نیز در مقررات گذاری سال ۹۷ مدنظر داشتیم.
برمبنای اطلاعات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، ایشان سپس با بیان این كه یكی از برنامه های محوری وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم توسعه خدمات در مناطق روستایی و كمتر توسعه یافته و گسترش پوشش جاده ای بوسیله توسعه و ارتقا شبكه دارندگان پروانه است، اضافه كرد: كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به منظور سرعت بخشیدن به این مساله و تسهیل در ارائه خدمات USO در دی ماه ۹۷ مقررات عمده فروشی خدمات شبكه USO را تصویب كرد و با عنایت به شرایط خاص كشور و به منظور كاهش هزینه های توسعه شبكه و استفاده از منابع و امكانات موجود در مصوبه ۲۸۹ امكان عمده فروشی خدمات شبكه USO از طرف ارائه كننده خدمات USO به دارندگان پروانه های ارتباطی و فناوری اطلاعات از سازمان برای بازه زمانی مشخص برقرار شد.
مدیركل دفتر بررسی های فنی و اقتصادی رگولاتوری در پاسخ به اینكه آیا در سال پیش رو هم تدوین و تصویب مقررات با همین رویكرد ادامه خواهد یافت، اظهار نمود: در سال ۹۸ هم كاهش هزینه های توسعه شبكه و ارائه خدمات ارتباطی بوسیله تغییر مدل فروش پهنای باند اینترنت و خدمات انتقال، تكمیل مقررات اشتراك گذاری زیرساخت ها و تدوین مقررات عمده فروشی خدمات ثابت و سیار از مهم ترین برنامه های رگولاتوری است. در حوزه ارتباطات ثابت هم به دنبال ساماندهی، توسعه و ارتقا شبكه ارتباطی ثابت كشور مبتنی بر انواع فناوری FTTX هستیم كه امیدواریم با مجموعه این اقدامات و اجرای برنامه ها، اتفاقات خوبی در حوزه ICT رقم بخورد و شاهد توسعه كسب وكارها و خدمات نو در كشور باشیم.

منبع: