گزارش فناوری مهر؛ آلمان پیشتاز قانونمند كردن شبكه های اجتماعی، آمار حذف پست های خلاف

گزارش فناوری مهر؛ آلمان پیشتاز قانونمند كردن شبكه های اجتماعی، آمار حذف پست های خلاف

سئو مئو: آلمان یكی از پیشرفته ترین كشورها در حوزه قانونگذاری است. از یكم ژانویه 2018 میلادی قانونی در این كشور اجرا شد تا شبكه های اجتماعی مسئول محتوای انتشار یافته در پلت فرم هایشان باشند.
به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، یكی از هایلایت های قرن بیستم فراگیر شدن اینترنت بود. همین روند در قرن بیست و یكم به رشد و شكوفایی شبكه های اجتماعی منجر گردید. اما آن روی دیگر سكه مغفول ماند. هرچند با ظهور شبكه های اجتماعی و اپلیكیشن ها روز به روز ارتباطات انسان گسترده شد اما در كنار آن از امنیت شبكه ها كاسته شد و سواستفاده از فضای مجازی برای انجام اعمال مغایر با قانون نیز بیشتر شد. در این میان آنچه هر روز پر رنگ تر می شود نیاز به قانونگذاری شبكه های اجتماعی است. یكی از پیشروان قانونگذاری در این فضا، آلمان است. آلمان یكی از اولین كشورهایی بود كه برای مقابله با نفرت پراكنی و افراطی گری در شبكه های اجتماعی قوانین سختی را تنظیم كرد. شبكه های اجتماعی داوطلب حذف نفرت پراكنی از پلت فرم ها در همین راستا در سال ۲۰۱۵ میلادی وزارت فدرال دادگستری آلمان و سازمان پشتیبانی از مصرف كنندگان یك كارگروه تشكیل دادند تا محتوای مجرمانه در شبكه های اجتماعی را كنترل كنند. در آن زمان بعضی از این شبكه ها بطور داوطلبانه به حذف محتوای مجرمانه اقدام نمودند اما وزارت دادگستری معتقد بود این اقدامات كافی نیست. «هیكو ماس» وزیر وقت دادگستری وقت آلمان در اوایل ۲۰۱۷ میلادی اعلام نمود حذف اظهار نظرهای خشونت آمیز ناكافی است و در نتیجه خواستار افزایش فشار بر شبكه های اجتماعی شد. در همین راستا برای اجبار شركت ها به قبول مسئولیت، باید قوانینی وضع می شد. حذف محتوای غیر قانونی در ۲۴ ساعت در می ۲۰۱۷ میلادی لایحه این قانون به دولت نمایش شد. طبق این قانون شبكه های اجتماعی مجبور بودند بطور مداوم محتوای خشونت آمیز را حذف نمایند. البته این قانون شامل حال شبكه های اجتماعی بود كه بیشتر از ۲ میلیون كاربر داشتند و سرویس های ژورنالیستی را در بر نمی گرفت. همین طور شبكه های اجتماعی مجبور شدند تا فرایندی شفاف برای مقابله با شكایت های مربوط به محتوای غیرقانونی را در پیش بگیرند. همین طور باید این روند را ثبت و گزارش كنند. طبق این قانون شبكه های اجتماعی باید شكایات را بلافاصله بررسی و هرگونه محتوای بطور واضح غیرقانونی را طی ۲۴ ساعت حذف نمایند. همین طور هرگونه محتوای غیرقانونی را طی ۷ روز بعد از كنترل و مسدود كردن دسترسی به آن حذف نمایند. علاوه بر آن، باید تمام این تصمیمات به شاكیان و كاربران اطلاع داده شود و محتوای حذف شده باید بعنوان مدرك حداقل به مدت ۱۰ هفته ذخیره شود. طبق این قانون شركت های فناوری باید هر ۶ ماه گزارشی از شكایات دریافتی و نحوه بررسی آنرا تهیه كنند. تخلف از این قوانین جریمه ای تا سقف ۰ ۵ میلیون یورو دارد. قانون فیسبوك از ۲۰۱۸ اجرایی شد این قانون بعد از تصویب NetzDG نام گرفته كه البته به قانون فیسبوك نیز معروف است. این قانون با هدف مبارزه با محتوای خشونت آمیز آنلاین و اخبار جعلی در شبكه های اجتماعی وضع و از اول ۲۰۱۸ میلادی اجرایی شده است. به نوشته گاردین بعد از اجرایی شدن این قانون شبكه های اجتماعی عملیات های خود در آلمان را ارتقا دادند. این قانون در حقیقت بستری آزمایشی را فراهم می كرد تا نشان دهد آیا شبكه های اجتماعی می توانند بین آزادی بیان و نفرت پراكنی تمایز قائل شوند یا خیر. در همین راستا فیسبوك و توئیتر در وب سایت های آلمانی خود قابلیت هایی را برای مشخص كردن محتوای جنجالی افزودند و ماه ها صرف استخدام و آموزش نیروهای انسانی كردند تا بتوانند خودرا با قانون جدید هماهنگ كنند. این در شرایطی است كه بعد از جنگ جهانی دوم آلمان یكی از سخت ترین قوانین جهان درباره نفرت پراكنی را وضع كرد كه به خشونت مقابل اقلیت ها منجر می شد. اما در سال های اخیر سیاستمداران بطور بیش از پیش نگرانی های خودرا درباره فقدان مسئولیت چنین اقداماتی در فضای آنلاین اعلام نمودند. فیسبوك كارمندان آلمانی زبان را پیش از تصویب این قانون به خدمت گرفت. همین طور در برلین و اسن ۱۲۰۰ نفر مشغول بررسی محتواهای مشخص شده شدند. این جمعیت شامل یك ششم كل نیروهای فیسبوك بود كه در سراسر جهان پست های این شركت را بررسی می كردند. از طرف دیگر توئیتر نیز كارمندان آلمانی زبان بیشتری به كار گرفت اما سرویس های خود در اروپا را همچنان از مقر دوبلین نمایش می كرد. البته این قانون فقظ شامل فیسبوك و توئیتر نمی گردد و وب سایت هایی مانند اینستاگرام و اسنپ چت را نیز در بر می گیرد. ایالت های آلمان خواستار قوانین سخت تر برای شبكه های اجتماعی اما این اختتام ماجرا نبود در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۸ میلادی رویترز آگاهی داد ایالت های آلمان لیستی از درخواست های خود برای سخت تر كردن این قانون را نمایش كرده اند. وزرای دادگستری ایالات مختلف اصلاحات پیشنهادی خود درباره قانونNetzDG را در جلسه ای با وزیر دادگستری مطرح نمودند. یكی از درخواست های وزرا مجازات شركت ها در مقابل عدم همكاری آنان با نیروهای پلیس بود. بطور دقیق تر وزرای دادگستری ایالت ها خواستار آن بودند كه در صورتی كه شركت ها هنگام تحقیقات نیروهای پلیس، پاسخ هایی بی مدلول به آنها بدهند با جریمه ای ۵۰۰ هزار یورویی مواجه شوند. این در شرایطی است كه «تیل اشتفن» یكی از مقامات رده بالای دادگستری در هامبورگ به خبرنگاران گفت این قانون در بعضی موارد فقط یك كاغذ است. در همین راستا او به رویترز اظهار داشت: اگر می خواهیم بطور مؤثر اعمال خشونت آمیز و نفرت پراكنی را در اینترنت متوقف نماییم باید حفره های این قانون را ترمیم نماییم. بعنوان مثال برخی شبكه های اجتماعی فرم های تنظیم شكایت را در قسمتی از پلت فرم های خود مخفی می كنند كه هیچكس نتواند آنرا پیدا كند. علاوه بر آن قانونگذاران اهتمام دارند شبكه های اجتماعی را مجبور كنند یك سازمان مستقل جهت بررسی و پاسخگویی به كاربران تشكیل دهند. جالب آنكه در آلمان مشابه این سیستم جهت بررسی بازی های ویدئویی به كار گرفته شده است. حذف ۳۶۲ پست فیسبوك بعد از وضع قانون در آلمان نتایج گزارش های شبكه های اجتماعی در ۶ ماهه نخست اجرای این قانون نشان از تأثیرگذاری آن دارد. به نوشته سی نت در جولای ۲۰۱۸ میلادی فیسبوك اعلام نمود ۳۶۲ پست را در امتداد اجرای قوانین جدید حذف كرده است. این شبكه اجتماعی اعلام نمود در ۶ ماهه اولیه اجرای این قانون ۱۷۰۴ محتوای آنلاین گزارش شدند كه از این تعداد محتوا ۲۱ درصد حذف شدند. بگفته ریچارد آلن یكی از مدیران فیسبوك این شركت در ۲۰۱۸ میلادی در سراسر جهان ۲.۵ میلیون محتوا را حذف كرده كه برخلاف قوانین این شركت بوده اند. آمار حذف پست های مغایر با قانون آلمان در شبكه های اجتماعی دیگر در ۶ ماه اولیه بعد از اجرای این قانون به شرح زیر است:
به هر حال این قانون با كم و كاستی های خود همچنان اجرا می شود. اما سیاستمداران معتقدند باید تغییراتی بموقع در آن ایجاد كرد تا همچنان تأثیرگذار باشد. آنان معتقدند به یك سیستم قابل درك با دسترسی سهل نیاز است تا كاربران راحت تر بتوانند پست های خلاف قوانین را گزارش كنند.

منبع: