یافته محققان نشان داد؛ ۱۷ هزار اپلیكیشن اندروید اطلاعات كاربران را جمع آوری می كنند

یافته محققان نشان داد؛ ۱۷ هزار اپلیكیشن اندروید اطلاعات كاربران را جمع آوری می كنند

به گزارش سئو مئو یك تحقیق جدید نشان داده ۱۷ هزار اپلیكیشن اندروید اطلاعات كاربران را جمع آوری و برای تبلیغات هدفمند استفاده می نمایند و یك سابقه دائم از فعالیت های كاربران به وجود می آورند.

به گزارش سئو مئو به نقل از سی نت، طبق تحقیقی كه «انستیتو بین المللی علوم رایانه» ( International Computer Science Institute) انجام داده حدود ۱۷ هزار اپلیكیشن اندروید اطلاعات كارابران را جمع آوری می كنند و یك سابقه دائم از فعالیت های دستگاه كاربر به وجود می آورند.
فعالیت جمع آوری اطلاعات برخلاف سیاست های گوگل است چونكه از این اطلاعات برای هدف گیری كاربران جهت تبلیغات استفاده می شود.
بین اپلیكیشن هایی كه در این تحقیق شناسایی شده اند می توان به برخی برنامه های مشهور مانند اپلیكیشن خبری Flipboard، اپلیكیشن Audiobooks (متعلق به شركت آئودیبل)، Angry Birds Classic و B ۶۱۲ و اپلیكیشن آنتی ویروس Clean Master اشاره نمود.
به طور كلی خیلی از اپلیكیشن ها فعالیت های تلفن هوشمند كاربر و اینكه از چه اپلیكیشن هایی استفاده می نماید را رصد می كنند و در مرحله بعد اطلاعات به دست آمده را در اختیار شركت ها و تبلیغ كنندگان قرار می دهند تا آنها بتوانند تبلیغاتی هدفمند را برای كاربران اجرا كنند.
آنها به وسیله یك ID تبلیغاتی یگانه (Advertising ID) این كار را انجام می دهند. هریك از ID های مذكور به یك دستگاه تلفن هوشمند متعلق می باشد و می توانند اپلیكیشن های روی دستگاه را رصد كنند. البته كاربران می توانند ID تبلیغاتی خویش را دوباره تنظیم كنند.
اما تحقیقات این انستیتو نشان داده اپلیكیشن های اندروید ID های تبلیغاتی كاربران را با شناسه هایی پایدارتر روی دستگاه ها مرتبط می كنند. این ID ها شامل آدرس های MAC، شناسه اندروید و IMEI هستند كه نمی توان تنظیمات آنها را دوباره تعیین كرد.
به همین دلیل كارشناسان امنیتی این كشف را بسیار نگران كننده می دانند چونكه این اپلیكیشن ها به وسیله شناسه هایی پایدار كاربران را رصد می كنند كه نمی توان آنها را در دستگاه تغییر داد.
«سرژ ایگلمن» رهبر این تحقیق می گوید: هنگامی كه اپلیكیشن های مذكور این شناسه های پایدار را جمع آوری می كنند، در حقیقت حریم شخصی كاربران را از بین می برد.
او و تیمش نتایج تحقیق خویش را در ماه سپتامبر به گوگل گزارش كرده اند.