رییس سازمان فضایی ایران خبر داد انتشار مناقصه احداث ایستگاه زمینی، احداث ایستگاه های چند منظوره

رییس سازمان فضایی ایران خبر داد انتشار مناقصه احداث ایستگاه زمینی، احداث ایستگاه های چند منظوره

سئو مئو: رئیس سازمان فضایی ایران نبود مشتری و وابستگی كامل برنامه های فضایی به بودجه های دولتی را دو چالش در حوزه فضایی كشور دانست و اظهار داشت: برای حل این مشكل به سمت توسعه كسب وكارهای فضاپایه و افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی در طراحی و ساخت ماهواره حركت كرده ایم.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، دكتر مرتضی براری – معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – در مراسم روز فناوری فضایی با بیان این كه این روز فرصتی برای مرور دستاوردهای فضایی در مدت یكسال است، اظهار داشت: از دهه ۶۰ دانشگاه ها و مراكز تحقیقاتی فعالیت در حوزه فضایی را آغاز كردند و طراحی و ساخت ماهواره باز از دهه ۷۰ شروع شده است.
وی با بیان این كه از سال های گذشته زیرساخت های توسعه فضایی در كشور به وجود آمده است، اشاره كرد: احداث این ساختارها سبب شد كه امروزه به چرخه كامل فضایی دست یابیم و با پرتاب ماهواره امید در سال ۱۳۸۷ امروز ایران جزو ۹ كشور دنیا دارنده چرخه فناوری فضایی شده است.
رئیس سازمان فضایی ایران با بیان این كه ایران در رتبه اول منطقه و رتبه ۱۱ دنیا در تولید علم فضا قرار گرفته است، تصریح كرد: بر این اساس با آغاز دهه پنجم انقلاب، فعالیت ما بر صنعتی سازی چرخه فضایی و استفاده از فناوری های فضایی در امتداد حل نیازهای كشور و رفع نیازهای جامعه است.
براری مهم ترین سرمایه كشور در این عرصه را نیروهای متخصص در این عرصه نام برد و تصریح كرد: چرخه كامل فضایی شامل ماهواره، ماهواره برها، پایگاه پرتاب، ایستگاه كنترل ماهواره، ایستگاه دریافت و ارسال داده و تسلط بر تحلیل و پرتاب ماهواره می شود كه با توان داخلی ما به این پنج فناوری دست یافته ایم و در تلاش هستیم كه با تعاملات بین المللی این فعالیت ها را توسعه دهیم و از داده های آن در امتداد رفاه جامعه استفاده نمائیم.
وی فعال كردن اپراتور ماهواره ای خصوصی و توسعه كسب وكارهای فضاپایه را از دیگر برنامه های سازمان فضایی نام برد و تصریح كرد: مهم ترین اولویت ما توسعه كاربردها و نمایش ی خدمات فضایی به جامعه است كه این امر مستلزم توسعه بازار است تا بتوانیم این چرخه را در كشور تصویب نماییم كه در این زمینه با جلساتی كه در كمیسیون راهبردی فضایی با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد، درباب دو سوژه معماری جامع بخش خصوصی و نقشه راه فضایی تا افق ۱۴۰۴ مورد بررسی قرار گرفت كه این نقشه راه تدوین شده و در جلسه آتی شورای عالی فضایی مطرح خواهد شد.
رئیس سازمان فضایی ایران با تاكید بر این كه در چند دهه اخیر بیشترین سرمایه گذاری ها در حوزه تحقیق و توسعه فضایی بوده است، افزود: علاوه بر آن مبادرت به طراحی و ساخت ماهواره هایی شده است كه امسال ماهواره پیام پرتاب شد و پرتاب ماهواره دوستی باز در دستور كار قرار دارد.
براری با اشاره به در دستور كار قرار داشتن ماهواره های عملیاتی پارس ۱، ناهید ۲ و پارس ۲ اشاره نمود و اضافه كرد: ماهواره دوستی و ماهواره ناهید در فرآیند مجوز برای پرتاب در آینده قرار دارد.
او همینطور با تاكید بر لزوم حضور شركت های دانش بنیان در بخش های فضایی، اظهار نمود: برمبنای داده ها ۷۶ درصد اقتصاد فضا توسط بخش خصوصی مدیریت می شود و شركت های دانش بنیان باز در كل زنجیره ارزش فضا حضور دارد و ما باز در تلاش هستیم تا این بخش را تقویت نماییم.
رئیس سازمان فضایی ایران از اعلام مناقصه برای ایستگاه چند منظوره در حوزه فضایی آگاهی داد و اظهار داشت: تابحال پنج ایستگاه سلماس، ماهدشت، چناران، بوشهر و قشم در حال فعال سازی هستند و ما در تلاش هستیم كه این ایستگاه ها را توسعه دهیم تا بتوانیم علاوه بر ماهواره های بومی به سایر ماهواره ها سرویس نمایش دهیم.
وی طراحی و ساخت ماهواره توسط بخش خصوصی را از دیگر برنامه های این سازمان نام برد و اظهار داشت: مجوز این امر صادر گردیده است و فراخوان آن طی هفته آینده اعلام خواهد شد.
معاون وزیر ارتباطات نبود مشتری و وابستگی ۱۰۰ درصدی برنامه های فضایی به بودجه های دولتی را دو چالش مهم صنعت فضایی نام برد و افزود: از این رو در تلاش هستیم كه بوسیله توسعه سرمایه گذاری های بخش خصوصی و توسعه كسب وكارهای فضاپایه بر این دو چالش فائق آییم، چونكه برمبنای آمارها در سال ۲۰۱۷ صنعت اطلاعات مكانی ۲۹۹ میلیارد دلار اقتصاد مستقیم به وجود آورده و تأثیر این صنعت در حوزه های دیگر چون اجتماعی و اقتصادی ارزشی بالغ بر ۲۲۰ میلیارد دلار خلق كرده است.
براری با بیان این كه رشد فناوری فضایی ۶.۵ برابر رشد متوسط دنیا بوده است، اشاره كرد: برمبنای پیش بینی ها این روند رشد تا ۲۰ سال آینده بوسیله ماهواره های باند پهن ادامه خواهد داشت.