زیست بوم كودكان مقدمه فیلترینگ نیست

زیست بوم كودكان مقدمه فیلترینگ نیست

به گزارش سئو مئو زیست بوم كودك و اینترنت بنا به نیاز فضایی مختص كودكان برای حضور در شبكه های اجتماعی و فضای اینترنت طراحی شده و به نقل از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مباحث مطرح شده دراین باره به جای این كه نوعی مقدمه چینی برای فیلترینگ باشد، دعوتی است برای پیوستن كودكان و نوجوانان به این زیست بوم.

به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، آگاهی والدین از مهارت های زندگی و نحوه تربیت فرزندان، باعث ارتقای سطح آگاهی افراد خانواده شده و به شكلی سبب نزدیكی فرزندان به والدین می گردد. بزه های اتفاق افتاده در فضای مجازی، اكثرا به علت آگاهی نداشتن والدین از خطرهای اینترنت و فضای مجازی برمی گردد. بر این اساس والدین باید مطمئن شوند دسترسی فرزندان به اینترنت مدرسه، زیر نظر افراد بزرگسال انجام می گیرد.

به اعتقاد كارشناسان، هنگام استفاده فرزندان از اینترنت باید به فرزند خود بگویید باآنكه وی هنگام كار با كامپیوتر و گوشی در اتاق خود تنهاست ولی به محض اتصال به اینترنت، دیگر تنها نیست. افراد ماهر در دنیای اینترنت می توانند از هویت و مكان شما آگاهی یابند. آنها حتی می توانند به اطلاعات درون گوشی و كامپیوتر شما دسترسی پیدا كنند. بهتر است زمانی برای گشت و گذار اینترنتی دو نفره با فرزند خود اختصاص دهید. اگر فرزندتان مهارت بیش تری دارد، اجازه دهید او جلودار باشد. از وب سایت، كانال و بازی هایی بازدید كنید كه مختص كودك و نوجوان هستند.

از طرفی استفاده از نرم افزارهای حفاظتی بسیار مهم است؛ این برنامه ها قادرند محتوای نامناسب برای كودك و نوجوان را تشخیص داده و با تنظیمات قبلی، از اجرا و نمایش آنها جلوگیری نمایند. هم چنین نرم افزارهای مسدودكننده قادرند سایت های نامناسب را با وارد كردن نام و كلمه كلیدی جست وجو شناسایی كنند. بعضی از این اپلیكیشن ها توانایی پیشگیری از وارد كردن اطلاعات شخصی توسط افراد را هم دارند.

در این باره اما محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در جهت فعالیت های وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات در توسعه خدمات فضای مجازی مناسب كودكان و نوجوانان، دستور انتشار «پیش نویس سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی كودك و نوجوان» را صادر كرد. این سند در چهار هدف كلان آموزش، فرهنگ سازی و ترویج فضای مجازی حوزه كودك، فراهم سازی زیرساخت های ارتباطی محتوایی و اعتمادی، توسعه بازار و مقاوم سازی كسب وكارها و مدیریت و راهبری برنامه اقدام تدوین شده و شامل ۴۰ اقدام اولویت نخست، ذیل هریك از این اهداف است.

هم چنین خسرو سلجوقی – مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی كودك و نوجوان- هم درباره دیگر اهداف این طرح اظهار نمود: پشتیبانی از سبك زندگی برازنده كودك ایرانی در فضای مجازی از اهدافی است كه برای آن در نظر گرفته شده است. رونمایی از نخستین پیمایش رفتاری و مصرفی كودك در فضای مجازی و رونمایی از نخستین گاه شمار مصور مناسبت ها و چهره های ماندگار كودك و احتمالاً رونمایی از نخستین موتور جست وجوی كودك در ایران هم اقدامات دیگری است كه در آن خروجی های مناسب كودكان عرضه می گردد.

آذری جهرمی هم چنین به تازگی در این راستا در صفحه خود در یكی از شبكه های اجتماعی نوشت: “تا امروز حدود ۱.۵ میلیون كودك و نوجوان به زیست بوم كودك و اینترنت پیوسته اند. تا شرایط مناسب فاصله داریم. بپذیریم شبكه های اجتماعی به دلایل بسیاری مناسب برای كودكان نیستند و زیست بوم خاص خویش را طلب می كنند. آماری از دنبال كنندگان اینستاگرام را ببینید، والدین نیازمند آگاهی بیش ترند”.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همینطور در جواب یكی از كاربران كه این پاسخ را مطرح كرده كه «این توییت شما نوعی مقدمه چینی برای فیلترینگ هست» پاسخ داده: دعوتی است برای پیوستن كودكان و نوجوانان به زیست بوم.

جهرمی قبل از این با اشاره به اهمیت كار فرهنگی برای كودكان در فضای مجازی، تدوین برنامه ای برای زیست بوم كودكان در اینترنت را یكی از اقدامات مهم وزارتخانه بیان كرده و اظهار داشته بود: برای زیست بوم كودكان در اینترنت برنامه ای تدوین شده كه نتیجه این اقدامات سال های آینده مشخص می گردد. با اقداماتی كه در حوزه تولید محتوا انجام می گردد در آینده نزدیك به جای تاثیر فضای مجازی، ما باید بتوانیم در این فضا اثرگذار باشیم.