معاون مركز ملی فضای مجازی خبر داد فاز دوم پشتیبانی از پیام رسان های داخلی آغاز شد

معاون مركز ملی فضای مجازی خبر داد فاز دوم پشتیبانی از پیام رسان های داخلی آغاز شد

به گزارش سئو مئو معاون مركز ملی فضای مجازی با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره سامان دهی پیام رسان ها و هم شروع فاز دوم پشتیبانی از آنان، اظهار داشت: در فاز اول، دولت و دستگاه های ذی ربط طبق مصوبه شورا و در حد توان، حمایت های لازم را از پیام رسان ها به عمل آورده اند و این امیدواری وجود دارد تا این حمایت ها در این مرحله هم ادامه داشته باشد.
عباس آسوشه در گفت وگو با ایسنا، بر لزوم ارتقاء جایگاه پیام رسان های داخلی برای اثرگذاری و تامین نیاز جامعه، تاكید و اظهار نمود: تابحال پیام رسان های داخلی موفق به كسب جایگاه مناسب نشده اند و این كه با شروع مرحله دوم پشتیبانی از آنان مشكلاتشان هم حل شده و بتوانند بعنوان جایگزین پیام رسان های خارجی و حذف آنان بعنوان یك گلوگاه، عمل كنند، هنوز معلوم نیست.
معاون فناوری مركز ملی فضای مجازی، اجرای بخش دیگر مصوبه شورا درباره شروع فرآیند ساماندهی و اعطاء پروانه و مجوز به پیام رسان ها را هم مورد تاكید قرار داد و اظهار داشت: در این مصوبه گفته شده پیام رسان ها چه خارجی و چه داخلی، برای فعالیت در فضای مجازی كشور باید مجوز داشته باشند، اما هم اكنون این فرآیند شكل نگرفته و متاسفانه هر پیام رسانی با هر كیفیت و شرایطی و بدون رعایت ضوابط قانونی و كسب مجوز لازم، می تواند فعالیت كند.
وی با تشریح روند گذشته تا حال، اضافه كرد: در ابتدای كار هفت پیام رسان شكل گرفت و قرار بود تا وزارت ICT، طبق مصوبه شورای عالی روند صدور مجوز را ساماندهی و عملیاتی كند كه تابحال و در آستانه شروع فاز دوم حمایت ها، این روند اجرایی نشده است؛ هرچند در كمیسیون های مركز ملی فضای مجازی كه وزارت ارتباطات به همراه سایر دستگاه های ذیربط هم حضور دارند، به این نتیجه رسیدیم كه هفت پیام رسان زیاد است و دو پیام رسان برای تامین نیاز جامعه كافی است و این دو پیام رسان هم انتخاب شدند ولی بدلیل این كه هنوز نهاد ارزیابی كننده برای تعیین پیام رسانی كه می تواند تا در سطح ملی فعالیت كند، اعلام نظر نكرده، ناگزیر به پیام رسان های یاد شده كمك و مساعدت لازم، صورت گرفت.
آسوشه با اشاره به پرهزینه بودن پیام رسان بعنوان یك كسب و كار اظهار داشت: هم اكنون پیام رسان های زیادی هستند كه درخواست فعالیت دارند، اما باید به این نكته توجه داشت كه بدلیل محدودیت هایی كه از جهات مختلف با آن مواجهیم، امكان فعالیت همه آنها نیست و هم اكنون نمی توان انتظار داشت كه هفت پیام رسان یا بیش تر در كشور فعالیت كنند.
معاون فناوری مركز ملی فضای مجازی با بیان این كه وزارت ارتباطات علیرغم این كه تمام تلاش خویش را برای پشتیبانی از پیام رسان ها انجام داده، اما فرآیند ساماندهی را باید سریعتر به سرانجام برساند، اظهار داشت: این كار برای ساماندهی فضای پیام رسانی در كشور لازم و ضروری می باشد و مشكلات فنی مدل كسب و كاری آنان هم باید حل شود و به عبارتی شرایط بگونه ای فراهم شود كه پیام رسان ها هم همانند اپراتورهای تلفن همراه، ابتدا مجوز و پروانه كار را خویش را دریافت كرده و سپس در راه خدمت دهی به مردم قرار بگیرند.
وی ادامه داد: اوایلی كه تلگرام فعالیت خویش را در كشور شروع كرد، سرویس های آن به روانی سرویس های امروز نبود، اما چون شرایط لازم برای این پیام رسان مهیا بوده، كم كم توانسته به توانمندی لازم برای تامین نیاز مردم برسد، ازاین رو ما باید زمینه رشد و توسعه پیام رسان های داخلی را هم به صورت قانونمند و برپایه ضوابط و مقررات مربوطه فراهم نماییم تا به بلوغ لازم رسیده و سرویس های مورد نیاز جامعه را عرضه كنند.
معاون فناوری مركز ملی فضای مجازی، با تاكید بر لزوم تبعیت كلیه پیام رسان ها از قوانین كشور، اظهار داشت: هم اكنون پیام رسان های خارجی همچون واتس اپ بدون مجوز در داخل كشور فعالیت می نمایند، این درحالی است كه طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، كلیه پیام رسان ها باید مجوز فعالیت را از مبادی ذی ربط دریافت نمایند.
وی، فیلتر نشدن یك پیام رسان فعال در كشور را به معنای قانونی بودن فعالیت آن ندانست و اضافه كرد: این پیام رسان ها هم باید تقاضای مجوز كنند و دستگاه های ذی ربط هم برای آنها شرایطی را همچون حفظ كلیه اطلاعات مربوط به مردم در داخل كشور تعیین كند، البته این رویه مختص كشور ایران نیست و اتحادیه اروپا هم قانونی را مصوب كرده كه اطلاعات مربوط به مردم كشورهای عضو اتحادیه در كشور خودشان نگهداری شود و این مورد از سال 2018 عملیاتی شده و با شركت های بزرگ هم در صورت عدم رعایت آن، برخورد می گردد.
آسوشه، با اذعان به این كه اگر مطابق با مصوبه شورای عالی فضای مجازی پیش می رفتیم، مردم گرفتار رفت و برگشت بین پیام رسان ها مختلف نبودند، اظهار نمود: زمانی كه تلگرام فیلتر شد، مردم به پیام رسان های داخلی برگشتند اما با شرایطی كه برای بعضی از نسخه های فارسی بوجود آمد و هم با كند شدن روند فیلترینگ و دلایل دیگر، دوباره مردم به شرایط قبلی باز گشتند.
معاون فناوری مركز ملی فضای مجازی با تاكید بر این كه پیام رسان ها هم همانند سایر كسب و كارها باید در چارچوب قانون فعالیت كنند، ابراز امیدواری كرد كه با تمهیدات دستگاه های ذی ربط در اجرای قوانین و مقررات مصوب مراجع قانونگذاری، شرایطی فراهم گردد تا همانند اپراتورهای همراه كه فعالیت خویش را از ابتدا با دریافت مجوز آغاز كرده و مورد وثوق مردم هم قرار دارند، پیام رسان ها هم از ضوابط تعیین شده تبعیت كرده و بعد از طی مراحل و فرآیند دریافت پروانه كار و مجوزهای مربوطه، فعالیت قانونی خویش را شروع كنند.