تعیین ضرب الاجل كارت سوخت برمی گردد

تعیین ضرب الاجل كارت سوخت برمی گردد

سئو مئو: یكی از اخبار مهم حوزه اقتصادی امروز این بود كه شركت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام نمود كه از زمان فراهم شدن امكان تحویل سوخت با كارت برای عموم دارندگان خودروها و موتورسیكلت ها، از تاریخی كه متعاقباً اعلام خواهد شد، بنزین صرفا با عرضه كارت به خودروها و موتورسیكلت ها تحویل خواهد شد.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، بر این اساس، شركت ملی پخش فرآورده های نفتی برای مالكان خودرو و موتور سیكلتی كه كارت سوخت خویش را گم كرده اند از سوم آذرماه ضرب الاجل ۲۱ روزه برای ثبت درخواست دریافت كارت سوخت جدید تعیین كرده است. این تصمیم به منظور جلوگیری از قاچاق بنزین بخصوص با تشدید قاچاق از مرزها، دریافت شده كه تحویل بنزین به خودروها و موتورسیكلت ها، صرفاً با استفاده از كارت سوخت صورت گیرد.
بنابراین مالكان خودروها و موتورسیكلت هایی كه كارت سوخت خویش را گم كرده اند، لازم است به ترتیبی كه در رسانه ها توضیح داده خواهد شد، از تاریخ شنبه ۳ آذرماه، حداكثر تا شنبه ۲۴ آذرماه ۱۳۹۷ نسبت به ثبت درخواست خود برای دریافت كارت سوخت جدید اقدام كنند.
كارت سوخت به كارت های بانكی متصل شد
از جانب دیگر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال كارت سوخت به كارت های بانكی اطلاع داد.
محمدجواد آذری جهرمی با بیان این كه امروز بیشتر از ۱۰ میلیون خودرو كارت سوخت ندارند، اظهار داشت: برای صدور این تعداد از كارت سوخت باید ۳۳۰ میلیارد تومان هزینه می شد، در حالیكه با استفاده از ظرفیت دولت الكترونیكی و با هماهنگی بین دستگاهی، آنرا به كارت بانكی متصل كردیم تا به جای این كه مردم در صف بایستند و در پلیس به علاوه ۱۰ ثبت نام كنند تا پس از یك هفته كارت سوخت به دست آنها برسد، بتوانند با رجوع به پورتال ملی پخش و پالایش و فشردن سه گزینه، كارت بانكی خویش را به كارت سوخت متصل كنند.
جزئیاتی از دریافت پول نفت ایران از مشتریان
امروز هم چنین در حوزه انرژی خبرهای مهم دیگری هم اعلام گردید همچون این كه معاون وزیر نفت در امور بین الملل توضیحاتی را درباره دریافت پول نفت از مشتریان ارائه كرد.
امیرحسین زمانی نیا با تاكید بر این كه جزئیات معافیتی كه آمریكا به هشت مشتری نفت ایران داده است هنوز روشن نیست، اظهار نمود: آمریكایی ها صحبت زیادی در مورد این معافیت نكرده اند، اما اخباری می شنویم در خصوص این كه پول ها با یكسری محدودیت های هزینه برای مصارف غیرتحریمی مواجه می باشد، اما به صورت كلی جزئیات هنوز روشن نیست و مسائل نهایی نشده است.
وی در مورد پیشنهاد عراق در خصوص این كه پول گاز ایران را با دینار پرداخت كند، اظهار داشت: شركت ملی گاز با این پیشنهاد موافق نیست و مذاكرات در جریان است. طبق قرارداد عراقی ها باید پول گاز را با یورو پرداخت كنند. به صورت كلی این مساله ی مهمی نیست و حل می گردد.
ادامه مذاكرات برای تولید كانال پرداخت بانكی بین اروپا و ایران

معاون وزیر نفت هم چنین با اشاره به ایجاد كانال پرداختی بین ایران و اروپا، اظهار داشت: احیانا این كانال در فرانسه تشكیل گردد و در مرحله اول، برای اقلام غیرتحریمی و از اواسط سال سال ۲۰۱۹ برای اقلامی كه شامل تحریم می گردد هم مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با بیان این كه در ملاقات های خصوصی تاكید شده كه منافع استراتژیك اروپا اقتضا می كند برجام را حفظ كند، خاطرنشان كرد: مذاكرات كارشناسی برای تولید یك كانال پرداخت بانكی بین یك یا دو بانك ایرانی و چند بانك كوچك اروپایی كه تعامل كمتری با آمریكا دارند، در جریان است. این كانال در مرحله ی اول برای اقلام غیرتحریمی است و از اواسط سال ۲۰۱۹ توسعه یافته و اقلام تحریم شده را هم شامل می گردد.
معاون وزیر نفت در امور بین الملل افزود: مقرر است كانال بانكی مذكور در اروپا تاسیس شود، اما فعلا كسی موافقت نكرده است اما به نظر من این كانال بالاخره در فرانسه تاسیس می گردد. مذاكرات كارشناسی در جریان است و امیدواریم تا چند هفته آینده به نتیجه برسد.
تصمیمات جدید ارزی برای صادركنندگان
در حوزه اقتصاد كلان اما بانك مركزی در بخشنامه ای نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی كشور را ابلاغ نمود كه طبق آن تمام صادركنندگان مكلف به ارائه تعهد برگشت ارز هستند و بانك مركزی مكلف است صرفاً برای واردات كالا و خدمات صادركنندگانی تامین ارز كند كه نحوه بازگشت ارز به چرخه اقتصادی مطابق ساختار تعیین شده در دستورالعمل این بانك باشد.
ازاین رو كلیه صادركنندگان كالا و خدمات مكلف به عرضه تعهد بابت برگشت ارز حاصل از صادرات خود به چرخه اقتصادی كشور می باشند و بانك مركزی مكلف است صرفاً برای واردات كالا و خدمات صادركنندگانی تخصیص و تأمین ارز نماید كه نحوه بازگشت ارز آنها به چرخه اقتصادی كشور مطابق ساختار ذیل مشخص باشد. جزئیات این مورد در این لینك قابل مشاهده می باشد.

اصلاح نظام بانكی استارت خورد
از جانب دیگر با روی كار آمدن فرهاد دژپسند بعنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس جمهور یكی از مهم ترین تكالیف وی را اصلاح نظام بانكی عنوان نمود و دژپسند هم این مورد را بعنوان اولین هدف خود بعنوان وزیر اقتصاد خواند؛ این در شرایطی است كه بانك مركزی هم امسال را سال اصلاح نظام بانكی برشمرده بود.
حالا وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام نموده كه اصلاح نظام بانكی از دو هفته پیش شروع شده و این كار مرحله به مرحله پیش خواهد رفت و با بیان این كه بانك ها از بابت بالا بودن میزان مطالبات شان دچار مشكلند، اظهار نمود: در اعداد و ارقامی كه بعنوان مطالبات بانك ها اعلام می شود، تأمل و برپایه تعاریف، آنها را بررسی می كنم.
وی با بیان این كه بدهی دولت به نظام بانكی ادعایی است كه بانك ها آنرا مطرح می كنند و ما نمی توانیم تا زمانی كه این ادعا حسابرسی نشده باشد آنرا بپذیریم، افزود: باید با مردم صادق باشیم و مباحث را شفاف بگوییم، چراكه شفافیت راهكار مبارزه با فساد است و از كسی كه افشاگری آن منتهی به صدور حكم می گردد باید قدردانی كرد.
طبق آن چیزی كه بانك مركزی ایران در سال ۱۳۹۵ بعنوان برنامه دولت برای اصلاح نظام بانكی اعلام نموده است، اولین گام این اقدام، تقویت نقش نظارتی این نهاد است كه بتواند بعنوان سیاست گذار و ناظر، نقش قدرت مند خویش را در جهت اصلاح سازوكار بانكی ایفا كند كه شاید تنها بخشی كه تابحال از برنامه اصلاح نظام بانكی ایران اجرا شده این مرحله باشد.
بازار معاملات نقدی و حواله ارز راه اندازی می شود
خبر دیگر حوزه اقتصاد كلان این بود كه رئیس كل بانك مركزی از راه اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارزی در آینده نزدیك خبر داد.
به قول عبدالناصر همتی این بازار مبتنی بر سازوكار حراج و با هدف كشف قیمت ارز و تسهیل تامین نیازهای خدماتی و خرد مردم و با مشاركت بانك ها و صرافی های مجاز و نظارت و بازارگردانی بانك مركزی راه اندازی می گردد.
او همینطور گفته است كه با آغاز فعالیت این بازار صادركنندگان هم می توانند بر مبنای مقرراتی كه اعلام خواهد شد بخشی از ارز صادراتی خویش را در این بازار عرضه كنند.
تمدید مهلت نسخه های فارسی تلگرام تا آذرماه
اما در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس مركز ملی فضای مجازی با اشاره به ادامه دار شدن فعالیت نسخه های فارسی تلگرام اظهار داشت: در دوره گذار از تلگرام پیام رسان های داخلی، ما به نسخه های فارسی تلگرام تا شهریورماه مهلت داده بودیم اما به علت شرایط موجود این مهلت تا آخر آذرماه تمدید گردید.
سیدابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به پشتیبانی از پیام رسان های داخلی بیان كرد: طرح ما پشتیبانی از پنج پیام رسان داخلی بود كه اسامی آنها مشخص شده بود.كاهش تعرفه، اختصاص دیتاسنتر، اینترنت مجانی و وام پنج میلیارد تومانی همچون این حمایت ها بود. این حمایت ها برای طرح پیام رسان های داخلی محیا بود البته بعضی نخواستند از آن استفاده كنند و یا استطاعت مالی داشتند.
رئیس مركز ملی فضای مجازی با بیان این كه به دلایل زیادی امروز شاهدیم كه پیام رسان های داخلی نتوانسته اند به خوبی عمل كنند، اضافه كرد: در كنار این موضوعات، بحثی عنوان شد كه نسخه های فارسی تلگرام به صورت موقت فعالیت كنند، چونكه كوچ سه میلیون كاربر از تلگرام به پیام رسان های داخلی امكانات وسیعی می خواست بنابراین برای دوران گذار تا شهریور فرصت داریم كه نسخه های فارسی كه خصوصیت های بیش تری داشتند و از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری مناسب بودند، فعالیت كنند.
فیروزآبادی با اشاره به هاتگرام و طلاگرام بعنوان نسخه های فارسی تلگرام كه اجازه فعالیت دارند، اظهار داشت: به علت شرایط تحریم و استدلال هایی كه نسخه های فارسی مطرح نمودند، مهلت آنها را تا آخر آذرماه تمدید كرده و امیدواریم تا آن زمان بتوانند مستقل از شبكه فعالیت كنند. بر اساس گزارش ها این پیام رسان ها ادعا دارند به صورت آزمایشگاهی استقلالشان عملی شده اما شاید در پیاده سازی نیاز به سرور، دیتاسنتر و امكانات خاص باشد كه در حال تهیه آن هستیم.
كارآفرینان از دولت حمایت می خواهند
وزیر تعاون كار و رفاه اجتماعی هم با اشاره به بهبود رتبه كارآفرینی ایران در شاخص های جهانی به جوانان پیشنهاد كرد كه در حوزه های مدیریتی وارد شوند و سنگر انتخابات آینده مجلس را به دست گیرند.
محمد شریعتمداری اظهار نمود كه استقلال ایران بزرگ در گروی حضور جوانان و فكر و اندیشه نو آنها است و باید در تمام حوزه ها و عرصه هایی كه این كشور در حوزه دموكراسی باز كرده و تسیر را فراهم نموده حضور یابند حتی انتخابات آینده مجلس را رها نكنند و هدف اولشان را گرفتن این سنگر بگذارند.

وی افزود امروز كارآفرینان از دولت حمایت و تسهیل گری می خواهند و باید فضا برای رشد و توسعه و حضور بیشتر كارآفرینان را فراهم نماییم.