سردار جلالی در همایش چالش های هوشمندسازی : زیرساخت های سایبری ما بومی نشود، شهرها را به هم می ریزند

سردار جلالی در همایش چالش های هوشمندسازی : زیرساخت های سایبری ما بومی نشود، شهرها را به هم می ریزند

سئو مئو: رئیس سازمان پدافند غیرعامل اظهار داشت: پرداختن به پدیده هوشمند سازی یك لزوم جدی است كه همه عرصه ها باید به آن بپردازند.

به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل كشور در كنفرانس ملی چالش های هوشمندسازی كه در مركز همایش های رازی دانشكده علوم پزشكی ایران برگزار شد، با تبریك دهه كرامت و میلاد حضرت معصومه(س) تصریح كرد: پرداختن به پدیده هوشمند سازی یك لزوم جدی است كه همه عرصه ها باید به آن بپردازند. هوشمندسازی در همه حوزه های مختلف تاثیرات شگرفی تولید كرد و فرصت های با ارزشی برای بشریت به وجود آورده است. بعنوان مثال در یك خانه همه اجزاء آن هوشمند شده است.
وی اضافه كرد: هوشمند سازی شهری در همه ابعاد و همینطور حوزه سلامت از قابلیت هوشمند سازی بهره مند می شوند و از جانب دیگر ما با صنعت و زیر ساخت هوشمند روبرو هستیم و به شكلی اداره شهرها متكی به هوشمند سازی است. در حوزه های نظامی هم به همین شكل و برای نخستین بار در جنگ افغانستان شاهد فرماندهی و كنترل جنگ از دور بودیم. این پیشرفت به حدی است كه شاهد شكل گیری جنگ های رباتیك هستیم، پس نگاه به این مسئله ضروری می باشد.
وی با اشاره به پیشرفت سریع فناوری تصریح كرد: ما باید در مجموعه های مختلف قابلیت كنترل فناوری را داشته باشیم تا با مشكل روبرو نشویم. نخستین قابلیت هوشمند سازی قابلیت ارتباط اجزای یك مجموعه است. برنامه ریزی اجزا هم یكی دیگر از قابلیت ها و خصوصیت های هوشمند سازی اشیاء است.
رئیس سازمان پدافند غیر عامل كشور قابلیت فرماندهی و فرمان پذیری را همچون خصوصیت های هوشمند سازی دانست و اظهار داشت: یكی از دانشمندان می گفت هر مجموعه ای كه قابلیت كنترل از دور را داشته باشد دیگران هم می توانند از آن استفاده كنند و هوش مصنوعی و پردازش داده هم بر قابلیت و كاركرد اشیا افزوده و باعث شكل گیری یك بیگ دیتاهای اطلاعاتی عظیم شده است.
وی افزود: هوشمند سازی فرصت های بسیاری به وجود آورده و زندگی را آسان كرده است، تا حدی كه می توانید از كیلومترها دورتر فرمان هایی را به سیستم هوشمند داد و یا با برنامه ریزی به اشیا دستور داد؛ مثل هواپیماهای بدونه سرنشین.
سردار جلالی درباره تهدیدات هوشمندسازی اشیاء خاطرنشان كرد: هوشمند سازی در كنار فرصت و قابلیت ها، تهدیداتی هم دارد. همچون نفوذ و كنترل دیگران و یا در حوزه های نظامی نفوذ و كنترل تجهیزات نظامی یك تهدید جدی است و این مهاجمین سایبری می توانند از همه اشیا هوشمند بعنوان ابزاری برای تهاجم استفاده كنند.
وی اضافه كرد: در حوزه بهداشت و درمان، سیستم ها همه اطلاعات را به كارخانه های تولیدكننده ارسال می كنند پس می تواند مورد استفاده دشمنان قرار گیرد، البته استفاده از این تجهیزات ضروری می باشد اما باید صدمه ها و تهدیدات آنها را بشناسیم و با یك نگاه بومی و ملی به زیرساخت های سایبری داشته باشیم. در صورت ملی بود زیرساخت های سایبری می توان از همه تجهیزات استفاده نمود. اگر این كار را نكنیم آنها می توانند از طریق دور شهرهای ما را به هم بریزند.
رئیس سازمان پدافند غیر عامل كشور اظهارداشت: باید مراكزی تولید شود تا خطرات و صدمه های هوشمندسازی در حوزه سلامت و همینطور شهر هوشمند را بررسی و كنترل آنها را برعهده بگیرد تا در شرایط تهدید بتواند شرایط را كنترل كند.
وی در انتها تصریح كرد: یك عرصه آزاد و رها در فضای مجازی و سایبری نمی تواند محیط امن را برای كشور ما به دنبال داشته باشد، البته مقررات لازم هم موجود نیست و مجلس محترم باید قوانین لازم را در این خصوص تنظیم و تصویب كند تا فضای سایبری از امنیت بیشتری برخوردار شود.