شگرد جدید پیامك های تبلیغاتی مهندسی اجتماعی و كلاهبرداری از مردم

شگرد جدید پیامك های تبلیغاتی مهندسی اجتماعی و كلاهبرداری از مردم

سئو مئو: تولید مزاحمت برای كاربران با تبلیغات پیامكی و تلفنی ناخواسته یا فریب آن ها به روش های مختلف از وعده های جوایز مختلف تا شارژ یا سرویس رایگان، تمامی ندارد و این دفعه حتی به راه های مهندسی اجتماعی هم كشیده شده است.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، داستان پیامك های تبلیغاتی از كاشت موهای طبیعی تا دانشگاه بدون كنكور و تبلیغات انواع شركت های تجاری و سازمانی مبحث جدیدی نیست. در حالیكه پیامك های تبلیغاتی به شكلی مزاحم برای كاربران تبدیل گشته بودند، از مسئولان رگولاتوری تا وزیر ارتباطات بسیج شدند تا جلوی این تبلیغات را بگیرند. راه هایی مانند استفاده از سامانه شكایت برای سرشماره های ارسال شده یا مسدود كردن شماره هایی كه تنها به ارسال پیامك اقدام می كردند.

پس از تبلیغات پیامكی كه به شكلی جلوی آن ها گرفته می شد، نوبت به تبلیغات تلفنی رسید كه در آن، كاربر با پیام های ضبط شده مواجه می شد. این مورد هم مورد بررسی قرار گرفت تا جایی كه حسین فلاح جوشقانی – رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- اعلام نمود كه همه مزاحمت های تلفنی تبلیغاتی كه توسط بعضی از شهروندان گزارش شده، مورد پیگیری قرار می گیرند و هیچ گونه مزاحمت های تبلیغاتی برای شهروندان چه در قالب پیامك و یا تلفنی كه روی نوار پاسخگو باشد، قابل قبول نیست.

همچنین در حالیكه رگولاتوری برای ساماندهی پیامك هایی كه سرشماره آن ها مخصوص خدمات ارزش افزوده و یا تبلیغات بود، سامانه ای را عرضه نمود، دارندگان برخی كسب وكارها به استفاده از شماره های شخصی روی آوردند كه وعده داده شد این شماره ها هم ساماندهی و شماره هایی كه تنها با هدف ارسال پیامك خریداری شده و استفاده دیگری ندارند، در صورت عدم پاسخگویی و با شكایت مردم به صورت كامل قطع شوند.

در عین حال، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حتی از احتمال مسدود كردن برخی شماره ها بدون دریافت شكایت هم اطلاع داده و اظهار داشت: برپایه مصوبه كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مشغول نوشتن ضوابطی هستیم تا بتوانیم یكسری شماره های شخصی را حتی بدون شكایت هم ببندیم. برای مثال اگر بررسی نماییم كه رفتار یك مشترك به صورتی است كه پیامك تبلیغاتی بسیاری می فرستد، یا مكالمه صوتی ندارد، می توانیم تشخیص دهیم كه این خط در جهت اهداف تبلیغاتی فعالیت می كند.

روش های جدید برای فریب مخاطب

اما به نظر می آید راه هایی مانند شكایت از سرشماره های تبلیغاتی و شماره های شخصی و حتی جلوگیری از ادامه فعالیت برخی شماره های شخصی پاسخگو نیست. چونكه شگرد دیگری كه برخی پیش گرفته اند، از این هم فراتر رفته و این دفعه حتی با ترفندهایی مثل مهندسی اجتماعی تلاش در منحرف كردن مخاطب و رسیدن به هدفشان دارند.

بر این اساس بود كه محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – در این باره در صفحه اینستاگرام خود نوشت: همواره مردم از بنده در مواجهه حضوری و یا در فضای مجازی خواسته اند كه با پیامك های مزاحم تبلیغاتی و فریبكاری ها و كلاهبرداری هایی كه در این زمینه گاهی صورت می گیرد، مقابله جدی شود. بعد از آنكه در عید فطر، عده ای با پیامك و طرح دروغ اینترنت ۱۲۰ گیگابایتی، تعدادی از مشتركین را فریب دادند و آنها اجبارا عضو یك سرویس حجمی یكی از اپراتورهای تلفن همراه شدند، اكنون عده ای دیگر با سوءاستفاده از سرویس های ارزش افزوده مبادرت به كلاهبرداری از مشتركین كرده اند.
وی ادامه داد: در مورد قبلی، برای بیش از ۳۱۰۰ قربانی نهایی، با دستور سازمان تنظیم مقررات، مبالغ عودت داده شد. در موارد اخیر، سازمان تنظیم مقررات توقف فعالیت سرویس های ارزش افزوده مختلف را اعلام نمود. به اپراتورها ابلاغ گردیده ظرف یك هفته وجوه همه مشتركیان این سرویس های ارزش افزوده را عودت دهند و با تكمیل مستندات این شركت ها به مراجع مربوطه برای رسیدگی تخلفات معرفی شوند. وزارت ارتباطات با تاكید بر تسهیل مسیر تجارت مجاز و پشتیبانی از آن، با مصادیق كلاهبرداری و سوءاستفاده های این چنینی با قاطعیت برخورد خواهد نمود.

از سوی دیگر مجید حقی – معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری – هم با اشاره به مشاهده ارسال گسترده پیامك های تبلیغاتی با متن فریبنده با استفاده از پیام رسان های اجتماعی یا سرشماره های شخصی كه كاربران را تشویق می كند با ارسال كد، شارژ یا سرویس مجانی دریافت نمایند، گفته است: بعضی از كاربران با اعتماد به این پیام ها، موارد درخواستی در پیامك را انجام می دهند كه در بعضی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آنها منجر می گردد. اپراتورها از جانب رگولاتوری ملزم شده اند در این باره به مشتركین اطلاع رسانی لازم را انجام دهند و همینطور به تمامی شركت های ارائه دهنده خدمات مبتنی بر محتوا برای انجام ندادن اینگونه تبلیغات اخطار جدی ارسال نمایند.

حقی با تاكید بر اینكه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با جدیت حقوق كاربران را با استفاده از مراجع حقوقی و قضایی مرتبط برای شناسایی عوامل اینگونه اقدامات پیگیری می كند، از تمامی مردم خواست كرد ضمن بی توجهی به اینگونه پیام ها، اطلاعات مربوط به سرویس ها و خدمات ارزش افزوده را از سایت های اینترنتی رسمی اپراتورها دریافت نمایند.

در هر صورت ظاهرا داستان این پیامك های تبلیغاتی تمامی ندارد، اما نكته ای كه باید به آن توجه كرد، قابل پیگیری بودن پیامك ها به علت مشخص بودن مالكان سیم كارت است. در شرایطی كه نمی توان سیم كارتی را بدون كد ملی خرید و آن را در شبكه اپراتوری ثبت كرد، شاید بهترین راه برای جلوگیری از چنین سوءاستفاده هایی برخورد جدی با صاحبان این سیم كارت ها باشد كه در آن صورت، امكان توجیه در مورد هر اقدامی را از مالك سلب می كند و كاربران هم باآنكه لازم است در این خصوص هوشمندی به خرج دهند و فریب این پیامك ها را نخورند، هر بار با این بهانه ها متضرر نخواهند شد.